۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۲۳۳۹۱۸
امام جمعه موقت تهران:

چنگ زدن به ریسمان الهی تنها راه رهایی از ظلمات است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران، نجات انسان از ظلمات به نور را رحمت رحیمیه خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی می­خواهد نور پیدا کند، باید ریسمان الهی را گرفته تا به این وسیله از ظلمات به نور نجات یابد.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت ثارالله قم در حسینیه آیت­الله مرعشی نجفی(ره) به سخنرانی با موضوع دنیا پرداخت.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: بزرگان بر اساس استنباط آیات قرآن، احادیث و روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) دریافت­هایی از سیر و عبودیت برایشان مکشوف شده است و بر این باورند که عالم سه مرحله دارد که مرحله نخست آن، عالم دنیا است.

 

وی به توصیف دنیا پرداخت و گفت: دنیا عالمی است که در مقایسه با عوالم بالا، معارف حقه و محبت خدا و اهل بیت(ع) و اولیای الهی و عبادت هایی که خدا منت گذاشته و برخی از آنها را برای ما تکلیف کرده و قابل دیده است که انسان ها بر سر سفره او بنشینند و بخشی دیگر نوافل است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی درباره ارزش امور اخروی نسبت به دنیوی ابراز داشت: همه دنیا با یک رکعت نماز، قابل معاوضه نیست؛ نقل شده است که شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و برای سفری که در پیش داشت، درخواست استخاره کرد و آن حضرت نتیجه استخاره را، نبود خیر در آن سفر اعلام کردند؛ آن فرد به سفر رفت و پس از برگشت، خدمت امام صادق(ع) رسید و از خیر بودن سفرش اطلاع داد که آن حضرت در جواب فرمودند «آن تجارتی که تو کردی، ارزش قضا شدن نماز تو را نداشت».

 

امام جمعه موقت تهران درباره استخاره گفت: استخاره به معنای واقعی کلمه، طلب خیر کردن است و خیر فقط به دست خدا می­باشد؛ از این رو در کارهای جزئی و کلی، باید توکل به خدا کرده و به ریسمان خدا چنگ زده و طلب خیر کرد.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در قیامت، مال دنیا به فریاد و کمک انسان نمی­رسد و نماز است که مانع بین آتش و انسان می­شود؛ امور دنیا با عبادت و ولایت قابل مقایسه نیست و موازنه ندارد؛ هنگامی که انسان از خود فاصله گرفت، نور خدا شاملش می­شود.

 

وی با بیان این که چنگ زدن به ریسمان الهی، راه نجات از ظلمات به نور است، ابراز داشت: ظلمت تعلقات، غفلت، معصیت و صفات رذیله و آن مقداری که انسان و رابطه­ای با پروردگار ندارد، در ظلمات است؛ اگر کسی می­خواهد نور پیدا کند، باید ریسمان الهی را گرفته تا به این وسیله از ظلمات به نور نجات یابد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی نفس انسان را به اقیانوس سهمگین تعبیر کرد و گفت: این رحمت رحیمیه حق تعالی است که بر انسان ترحم می­کند و انسان را از ظلمات بیرون آورده و به نور می­آورد؛ نفس انسان اقیانوسی است که جذر و مد، امواج سهمگین و طوفان­های سخت دارد و در درون انسان ایجاد می کند که انسان را در نفس و هوس و گناه خود غرق می­کند و برای نجات، جذبه، حمایت و کمک لازم است؛ انسان نمی تواند به خودی خود نجات یابد اما اگر به خدا روی بیاورد، خداوند متعال نجات می­دهد.

 

امام جمعه موقت تهران  افزود: اگر عزیمت انسان جدی باشد، خداوند متعال انسان را در این راه وانمی­گذارد؛ طلبه­ای که از دیار خود سفر می­کند و از شغل دنیایی چشم پوشیده و برای سربازی و خادمی امام زمان(عج) می­آید، از لحظه حرکت از شهر خود، در واقع از نفسانیت خود حرکت کرده است و همچنین از موطن ماده شروع به خارج شدن کرده و به موطن معنا نزدیک می شود.

 

افزود: کسی که در خط الهی حرکت کرد و در این راه از دنیا برود، در حقیقت به مقصد رسیده است که در روایات به این مطلب اشاره­ای شده است./822/پ202/ف

ارسال نظرات