۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۳۳۹۹۴

همایش نکوداشت حکیم محمدبن زکریای رازی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز نجوم آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از برگزاری همایش نکوداشت نابغه ملک ری، حکیم محمدبن زکریای رازی خبر داد و گفت: در راستای معرفی و گسترش علم نجوم و بومی سازی آن، همایش حکیم محمد بن زکریای رازی برگزار می‌شود.
همايش نکوداشت نابغه ملک ري حکيم محمدبن زکرياي رازي

حجت الاسلام تقدیری رییس مرکز نجوم آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت و گو با خبرنگار رسا با اشاره به برگزاری همایش نکوداشت نابغه ملک ری، حکیم محمدبن زکریای رازی تصریح کرد: این همایش در راستای معرفی و گسترش علم نجوم و بومی سازی آن، با همکاری و مشارکت انجمن مفاخر فرهنگی ایران، شهرداری منطقه 20 و وزارت ارشاد در روز پنج‌شنبه 13 آذرماه 1393 از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر در تالار شیخ صدوق(ره) حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: این همایش با فرخوان مقاله انجام شده و سخنران اصلی، دکتر محمد محقق رییس انجمن مفاخر فرهنگی ایران است که افزون بر وی، شش سخنران دیگر در رابطه با موضوع همایش و پژوهشگرانی که مقاله ارائه داده‌اند، سخنرانی خواهند کرد.

 

رییس مرکز نجوم آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در اهمیت این همایش و معرفی شخصیت علمی حکیم محمدبن زکریای رازی اظهار داشت: مرکز نجوم آستان در سلسله همایش‌های معرفی علم نجوم، بخشی از این همایش‌ها را به معرفی شخصیت‌های علمی نجوم اختصاص داده است که حکیم محمد بن زکریای رازی، پزشک، شیمی‌دان و دانشمند اسلامی بوده و در ملک ری به دنیا آمده و فعالیت‌های پزشکی زیادی داشته، ولی مردم بیشتر او را به عنوان کاشف الکل می‌شناسند.

 

حجت الاسلام تقدیری با اشاره به جایزه علمی ترویجی حضرت عبدالعظیم(ع) ابراز کرد: مرکز نجوم آستان سالانه جایزه‌ای را با عنوان "جایزه علمی ترویجی حضرت عبدالعظیم(ع)" به کسانی که در طول سال مقالات و پژوهش‌هایی در مورد حضرت عبدالعظیم(ع) ارائه کرده‌اند را، اهدا می‌کند که هفتمین دوره آن همزمان با این همایش به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

 

وی در ادامه برنامه‌های این همایش بیان داشت: در ابتدای این همایش پیام حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری تولیت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) قرائت خواهد شد و در بخشی از همایش برخی کتاب‌های حکیم محمدبن زکریای رازی رونمایی خواهد شد که از سوی یک پژوهشگر علاقه‌مند به نام دکتر مقدس تدوین شده و همچنین از وی تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

وی در پایان افزود: امیدواریم که بخشی از کتابخانه تخصصی مرکز نجوم آستان را که در تهران بی نظیر است، به کتاب‌های حکیم محمدبن زکریای رازی اختصاص دهیم./9598/ت302/ب4

ارسال نظرات