۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۲۳۵۱۹۸
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار در کنفرانس جهان علیه خشونت و افراط گری:

استکبار جهانی دین را مانعی برای چپاولگری می‌بیند/ همه ادیان آسمانی با تروریسم مخالفند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که فریاد علمای ادیان باید در قبال جنایت‌ها و کشتار مردم بیگناه از سوی تروریست‌ها بلند باشد، گفت: امروز انتظار این نیست که کلیساها نسبت به کارهایی که مسؤولان دولتی آمریکا می‌کنند، سکوت کند.
 رييس مرکز فقهي ائمه اطهار آيت‌الله فاضل لنکراني در همايش بين‌المللي جهان عليه حشونت آيت‌الله فاضل لنکراني در همايش بين‌المللي جهان عليه حشونت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط گری از منظر دین که امروز در تهران برگزار شد، اظهار داشت: آنچه امروز مردم دنیا شاهد آن هستند این است که به نام دین خشونت‌های فراوانی در دنیا انجام می‌گیرد.

 

وی ادامه داد:‌ امروز برای مقابله‌ با دین از حربه‌ای به نام تروریسم و خشونت‌گرایی که دین با آن در طول تاریخ مبارزه ‌کرده است علیه دین استفاده می‌کنند.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، با بیان این‌که ما در این جلسه به دنبال این هستیم که مواضع ادیان آسمانی و الهی را در مورد خشونت بررسی کنیم، ابراز داشت: آنچه مسلم است این است که تمام ادیان آسمانی با تروریسم و خشونت مخالفند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به سخنان جان برایسون در این جلسه مبنی بر این‌که همه‌ تعالیم ادیان الهی مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی است، گفت: هیچ دین الهی را پیدا نمی‌کنیم که به ارزش‌های اخلاقی توجه نکند.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: امروز این خشونت‌هایی که در دنیا به نام دین انجام می‌شود چون با ارزش‌های اخلاقی سازگاری ندارد پس نمی‌تواند دینی باشد.

 

وی با بیان این‌که پیامبر اسلام برای تکمیل ارزش‌های اخلاقی مبعوث شدند، افزود: امروز سؤال اساسی ما از کسانی که در دنیا خشونت‌ها را به نام دولت اسلامی داعش و جهاد انجام می‌دهند این است که کدام یک از دستوراتی که پیامبر اسلام در مورد جنگ داده‌اند را رعایت کرده‌اند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که ادعا می‌کنند ما می‌خواهیم دولت اسلامی به وجود بیاوریم و به قول خودشان جهاد می‌کنند، آیا در یک کارشان آداب جنگ را رعایت کرده‌اند یا نه و ما خوشحالیم از اینکه واقعاً هیچ کاری از اینها قابل تطبیق بر اسلام نیست.

 

رییس مرکز فقیه ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: کشتن زنان و بچه‌ها، از بین بردن حتی مسیحی‌ها، برخورد غیر اسلامی و خشن در عراق، هیچ کدام منطبق بر اسلام نیست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروز بشر باید دین را بسیار عمیق‌تر از گذشته شناسایی کند، اظهار داشت: امروز بشر برای رفع مشکلات خود باید بیش از گذشته خدا را بشناسد؛ مسؤولان و متولیان دین اعم از دین اسلام و سایر ادیان الهی وظیفه‌ اصلی‌شان شناخت بیشتر دین و شناساندن بیشتر دین به بشریت است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: اگر امروز داعش به بهانه‌ دین عده‌ زیادی از جوان‌ها را از نقاط مختلف دنیا فریب داده و به میدان جنگ کشانده، برای این است که متولیان ادیان وظیفه اصلی خودشان را درست انجام ندادند و ما باید به این امر اقرار کنیم.

 

وی تصریح کرد: امروز باید از مساجد کشورهای اسلامی، از ناقوس‌های کلیساها، از همه‌ معابدی که دین الهی و آسمانی دارند، این فریاد بلند شود که داعش اجنبیِ از دین و دینداری است و ما متولیان دین به هیچ نحوی آنها را دیندار نمی‌دانیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که ما داعش را نه تنها مسلمان نمی‌دانیم، بلکه مسیحی و یهودی هم نیستند، گفت: این‌ها افرادی خارج از دین هستند که آنها را تحت هیچ یک از ادیان الهی نمی‌دانیم.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: خدایی که ما پرستش می‌کنیم می‌فرماید «کَتَب عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» ما نداریم که خدا بگوید «کتب علی نفسه الغضب»، آن خدایی که ما بنده‌ او هستیم و او را عبادت می‌کنیم رحمت به همه‌ بندگانش را واجب دانسته است، چه بندگانی که با او موافقند و چه مخالف، چه آنهایی که مؤمن به او هستند و چه کافر، این خدایی که ما می‌پرستیم رحمت صفت بارز اوست، هر سوره‌ قرآن کریم ما با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلى بَنى إِسْرائیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِى الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً»، اظهار کرد: هر کسی یک نفسی را بکشد و از بین ببرد، اینجا ندارد من قتل مؤمناً، هر چند در سوره‌ای دیگر «من قتل مؤمناً» هست اما در این آیه خدا می‌فرماید هر کسی که یک نفسی را به ناحق و ظالمانه بکشد، خواه مسلمان باشد خواه غیر مسلمان، گویا همه‌ انسان‌ها را کشته، مراد از این ناس هم به اصطلاح اصولی ما نه ناس زمان خودش بلکه همه مردم طول تاریح از اول خلقت تا آخر خلقت است.

 

وی ادامه داد: اسلام می‌گوید ما در تورات، انجیل و اقوام گذشته هم این را گفتیم، اگر یک انسان به ناحق کشته شود گویا همه‌ بشریت را از ابتدا تا انتها به قتل رسانده، این خدای ما و قرآن کریم و کتب آسمانی مثل تورات و انجیل است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به روایت «اِنّا اُمِرْنا مَعاشِرَ الاَنْبیاءِ بِمُداراةِ النّاسِ، کَما اُمِرْنا بِاِقامَةِ الفَرائِضِ»، بیان کرد: پیامبر می‌فرماید ما مأمور و موظفیم با مردم چه مسلمان باشند و چه کافر مدارا کنیم همانطوری که مأموریم اقامه‌ فرائض و واجبات را داشته باشیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که خشونت در ذات دین و انبیای الهی وجود ندارد، گفت: خدا در مورد تمام دستوراتی که به ما داده یک تبصره و استثنا می‌زند، می‌فرماید تمام این واجبات، نماز، روزه، حج، زکات، جهاد، اگر به مرحله‌ حرج رسید من نمی‌خواهم زندگی بندگانم مبتلا به حرج و مشقت شود آن واجب با شرایط خودش، وقتی حرجی باشد تغییر پیدا می‌کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که خدا بر خودش رحمت را واجب کرده، مدارا برای انبیا واجب است و همه قوانین دین بر همین معیار است، ابراز کرد: آیا بشر امروز می‌تواند باور کند هر دینی اعم از اسلام و غیر اسلام اجازه‌ کشتار افراد بی‌گناه، بچه‌ها، زنان، پیرمردها، انسان‌هایی که وسیله‌ دفاعی ندارند را می‌دهد یا نه، مسلم این چنین نیست.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نتیجه گیری سخنان خود این چنین گفت: امروز دشمنان دین با وجود آوردن داعش و تروریسم، نه فقط به دنبال این هستند که اسلام را متهم به ترور کنند، بلکه می‌خواهند همه‌ ادیان الهی را به تروریسم متهم کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: امروز دین جلوی منافع یک عده قدرت طلب و چپاول‌گر را می‌گیرد و دشمنان می‌بینند مردم اگر با دین ارتباط داشته باشند نمی‌توانند به منافع مادی خودشان برسند.

 

وی با بیان این‌که سازمان‌های امنیتی با به وجود آوردن گروه‌های خشن مثل داعش فقط اسلام را به دروغ متهم به تروریسم می‌کنند، تأکید کرد: این‌ها مسیحیت و یهودیت را هم متهم خواهند کرد، هر دین الهی طبق مبنای اینها متهم به تروریسم است، ‌از این رو ما باید خودمان دین را بهتر بشناسیم و آنرا بهتر معرفی کنیم.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد:‌ بر حسب حدیثی که امام صادق(ع) بیان فرمودند: به یکی از انبیای گذشته که در سرزمین تحت سلطه یک حاکم ظالم زندگی می‌کرد وحی فرستاد که نبی ما به این سلطان بگو تو باید با بندگان من عدالت‌ورز باشی، من تو را حاکم و پادشاه قرار ندادم که خون مردم را بریزی و به اینها ظلم کنی. 

 

استاد درس خارج حوزه علمیه در نتیجه گیری از این روایت، گفت: نکته‌ مهم این است که خدا فرمود من حاضر نیستم تو به یک انسان ظلم کنی هرچند منِ خدا را قبول نداشته باشد؛ خدا اجازه نمی‌دهد که به یک بنده‌اش ظلم شود ولو اینکه آن بنده خدا را هم منکر باشد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: پس موضع ادیان الهی مشخص است، تروریسم، داعش و گروه‌های تکفیری هیچ کدام با هیچ دینی از ادیان الهی منطبق نیستند.
 
وی در ادامه سخنان خود به روایتی از پیامبر اسلام استناد کرد و افزود: پیامبر(ص) فرمودند؛ اگر کسی یک مسیحی یا یهودی را اذیت کند من دشمن او هستم و کسی که من دشمن او هستم روز قیامت با او برخورد خواهم کرد، یعنی حق خود را از او خواهم گرفت و او باید مجازات شود.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی همچنین با تشکر از حضار، مدعوین و کسانی که در این نشست مطالب خود را ارائه کردند، گفت: امروز فریاد علمای ادیان باید بیشتر بلند باشد، امروز انتظار این نیست که کلیساها نسبت به کارهایی که مسؤولان دولتی آمریکا می‌کنند سکوت کنند، امروز باید مردم آمریکا، مردم غرب، ‌تمام مسیحیت متوجه این خطر باشند، امروز اسلام را متهم به تروریسم می‌کنند، بدانید اینها در باطن مسیحیت و تمام ادیان الهی را هم به همین اتهام متهم می‌کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که فایده‌ مهم این جلسه باید این باشد که تمام متولیان ادیان یک فریاد واحد داشته باشند، گفت: در قرآن آمده: «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا»، خداوند می‌فرماید: ای پیامبر خطاب کن به اهل کتاب و بگو بیایید به سوی یک کلمه مشترک بین خودمان، فقط خدا را عبادت کنیم و شرک به او نورزیم.

 

وی یکی از مشترکات دینی را  عبادت خدا دانست و افزود: آیا کسی که خدا را عبادت می‌کند نباید دستورات خدا را رعایت کند، آیا خدا مبارزه‌ با ظلم را وظیفه‌ همه‌ پیامبران آسمانی و پیروان آنها قرار نداده، از این رو امروز همه باید با ظلم، خشونت و افراطی‌گری مبارزه کنیم.

 

گفتنی است، در این جلسه که در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط گری به ریاست آیت الله فاضل لنکرانی برپا شد، در ابتدا کاردینال تئودور مک کاریک از ایالات متحده آمریکا، جان برایسون چین سراسقف بازنشسته کلیسای جامع آمریکا، مولوی محمد اسحاق مدنی، از علمای اهل سنت ایران و خانم صبا نقوی از هندوستان به ارائه نظرات خود پرداختند.

لازم به ذکر است، در این کنفرانس بین‌المللی که با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از 65 کشور جهان برگزار شد، ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق نیز حضور داشت./927/پ202/ب4

ارسال نظرات