۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۲۳۵۹۶۷
رییس دانشگاه کاشان:

شهدا راه میان بر را برای رسیدن به عروج پیدا کردند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه کاشان با اشاره به این که شهادت راه تکامل است و شهدا مورد مغفرت قرا می‌گیرند گفت: شهدا راه میان بر را برای رسیدن به عروج پیدا و عرفان عملی را طی‌ کردند.
عباس زراعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، عباس زراعت رییس دانشگاه کاشان دو شنبه شب در مراسم یادواره شهدای دانشجوی شهرستان کاشان در تالار فیض این  دانشگاه بهترین الگو را شهدا دانست و گفت: ما اعتقاد داریم هرکدام از ما بعد از مرگ در دنیای دیگری زنده می  شویم، اما چرا خدا می گوید شهدا زنده هستند که در این باره تفاسیر زیادی شده است.

 

وی افزود: معنای واقعی آیات را ما نمی توانیم درک کنیم اما برحسب ظاهر، این آیه منطبق با آنچه ما حس می کنیم و آنچه آموزه های دینی به ما گفته اند که همه ما زنده خواهیم شد نیست، پس چرا شهدا به زنده بودن تعریف شده اند.

 

به گفته وی، برخی گفته اند، منظور از زنده بودن، زنده بودن برتر است، همه زنده می شوند اما زنده شدن شهدا با زنده شدن افراد عادی متفاوت است.  

 

وی یاد آورد شد: برخی می‌گویند مقام  عند ربهم یرزقون منظور از آن زنده شدن است و برخی ها هم زنده شدن در این دنیا را مطرح می کنند و می گویند شهدا در این دنیا زنده هستند نه این که شهدا روح شان از بدنشان جدا شود و در دنیای دیگر زنده شوند بلکه شهدا در همین دنیا زنده می شوند و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند.  

 

رییس دانشگاه کاشان  با اشاره به این که برخی زنده بودن یاد  شهدا را مورد نظر دانسته اند یاد آورشد: 1300 سال قبل امام حسین برحسب ظاهر شهید شد اما  امروز بعد از قرن ها نام او هنوز زنده است و امروز که این جمعیت میلیونی یاد او را گرامی می دارند به معنای زنده بودن است در حالی دیگران بعد از مدتی از مرگ فراموش می شوند اما شهدا هیچ وقت از یاد نمی روند.

 

زراعت با اشاره به این که شهادت انتخابی با منطق، با شعور، با بیداری و مرگی بدون مغلوب شدن و بدون تحمیل شدن است گفت: در آیات قرآن نامی از قتل برده نشده است بلکه می فرماید این ها شهید هستند،  ضمن این که در هیچ جای قرآن از واژه مقتول و یاکشته شده برای شهید استفاده نشده است.

 

رییس دانشگاه کاشان ادامه داد، شهادت در قرآن یک درجه است نه یک وسیله ساده، از این رو شهدا چون از جان خود گذشتند خداوند نیز در مقابل این معامله چنین درجه ای به آنها داده است.

 

زراعت با اشاره به این که شهادت راه تکامل است و در آیه 20 سوره توبه و 157 سوره آل عمران، شهدا مورد مغفرت قرا می‌گیرند گفت: شهدا راه میان بر را برای رسیدن به عروج پیدا کردند و عرفان عملی را طی‌کردند.

 

وی شهادت را پاسخگویی به ندای لبیک امام حسین و هنر خوب مردن دانست و افزود: بهترین هنرمندان در این وادی ائمه اطهار(ع) بودند که همه آنها شهید شدند و این افتخار بزرگی است که شهدا نیز به این الگو و اسوه ها پیوستند.

 

لازم به ذکر است، شهرستان کاشان 50 دانشجوی شهید را شهید انقلاب اسلامی و اسلام نموده است./1307/

ارسال نظرات