۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۳۶۱۹۴
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

با از دست دادن آزادی، آزادگی هم از بین می‌رود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌ الاسلام والمسلمین رشاد، گفت: اگر انسان زیر بار تعلق برود زیر بار تحکم هم می‌رود، آزادی را از دست دادن نتیجه از دست دادن آزادگی است.
حجت‌الاسلام والمسلمين رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز صبح در کلاس درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، در رابطه با ترک رذائل اخلاقی به مراء و خصومت، گفت: هر خصلتی دوگونه راه حل دارد یکی علمی و دیگری عملی است، مراء هم همچون دیگر زذائل است و با این دوراه می‌توان آن را هم درمان کرد.

 

وی اظهارداشت: قبل از همه باید بیمار متوجه بیماری خود باشد، اگر نمی‌خواهد این مسأله را قبول کند نمی‌توان او را درمان کرد، در دردهای جسمانی بیمار اگر هم نداند بیمار است می‌توان او را درمان کرد، ولی در دردهای روحی اگر نداند که بیمار است نمی‌توان او را معالجه کرد، بیماری روحی با وجود خود بیمار سروکار دارد، انسان بیمار در این امر خودش باید همراهی کند.

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه افزود: در بیماری جسمی می‌توان به جبر هم که شده بیمار را درمان کرد، اما در بیماری روحی خود فرد پزشک، پرستار و غیره خود باشد و اگر همکاری نکند معالجه نمی‌شود، البته اینکه بگوییم کسی از بیرون در ما تاثیر گذار است اشتباه است، درست است که برای رشد به مربی و راهنما احتیاج دارند ولی فقط یک عامل بیرونی کافی نیست، باید خود آن ها هم بخواهند، خود شخص باید بخواهد و تلاش کند، مربی فقط راهنمایی می‌کند عمل کردن به آن با خود ما است، بسیاری از رذائل اخلاقی از درون است همچون حسد که از درون است و عامل خارجی بر آن تاثیری ندارد، اکثر بیماری های روحی اینگونه اند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به پیشگیری از این رذائل بیان داشت: در مرحله اول باید از این رذائل دوری و جلوگیری کرد که به مراتب بهتر از درمان، ترک آن است، درمان بعد از ابتلا خیلی سخت تر و پرهزینه تر است، همانند مثل معروف که بهداشت بهتر از درمان است، در مسیر اخلاق هم پیشگیری سهل تر و عملی تر است تا معالجه آن فرد مبتلا بسیار سخت درمان می‌شود.

 

وی با اشاره به روش علمی درمان ابراز داشت: راه علمی به این است که به پدیده رذل فکر کنیم تا زمانی که نمی‌اندیشیم پرهیز هم نمی کنیم، دیگر راه فکر کردن به آثار مخرب آن است، مراء و خصومت باعث می‌شود ولایت از بین برود و نفاق به وجود آید، برکات پرهیز از مراء بسیار است، مراء باعث می‌شود که انسان حرف حق را قبول نکند، اگر ما دچار مراء شدیم حتی اگر حرف حق هم بزنیم دیگر کسی شنوا نیست همه این سخن را از روی خصومت برداشت می‌کنند و اگر دچار مراء نباشیم حرف هایمان شنوا دارد چرا که می‌گویند ما از روی حق سخن می‌گوییم.

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین رشاد با تاکید بر راه های عملی ترک مراء خاطرنشان کرد: خوشا به حال کسی که حقایق را درک کند، اگر بداند چه بسا معجزه ای در درونش رخ دهد، یکی از این حقایق درباره نفس ما است، نفس همان دشمن ماست، اگر این حقیقت را باور کنیم خیلی از مشکلات ما حل می‌شود، باور این حقیقت برکات بسیار به دنبال دارد، در اینکه آمریکا شیطان بزرگ است شکی نیست ولی آمریکا مخصوصا دولت آن از نفس خود پیروی کردند اگر نه هیچ گاه ایران و آمریکا به مشکل بر نمی‌خوردند، کسی که با آمریکا همراهی می کند درگیر نفس خودش است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به آزادی و آزادگی تصریح کرد: اگر انسان زیر بار تعلق برود زیر بار تحکم هم می‌رود، آزادی را از دست دادن نتیجه از دست دادن آزادگی است، انسان باید مراقب نفس خود باشد، همچون انسانی که با یک مار زخمی در اتاق است و هر لحظه ممکن است زهر خود را بریزد، پس باید هوشیار باشد و مراقب آن باشد، هیچ گاه با دشمن از در دوستی وارد نشوید و همیشه در جبهه مقاومت برخورد کنید، با نفس باید لجبازی کرد، اگر کاری انجام دادید که دشمن شما از شما تعریف کرد بدانید آن کار اشتباه است.

 

وی ادامه داد: دیگر شیوه که انسان می‌تواند دوری کند برنامه ریزی دقیق است، اصولا رذائل وقتی به سوی انسان می‌آیند که انسان وقت آزاد و تلف شده دارد، انسان اگر مبنا را بر برنامه ریزی دقیق بگذارد و هر لحظه را ارزشمند شمارد و جایی برای ورود رذائل نگذارد بهترین راه پیشگیری را دارد./827/پ202/ب4

ارسال نظرات