۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۳۶۷۳۶
آیت الله نمازی:

شناخت نفس بر همه افراد جامعه اسلامی واجب است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: روایت است از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد، جست‌وجو کردن و تحقیق برای کسب علم و معرفت بر زن و مرد مسلمان واجب است، اما کسب کدام علم بر همه آحاد مردم جامعه واجب‌تر است، پیامبر اکرم(ص) فرمود «علمی که بر همه مردم جامعه واجب است علم نفس‌شناسی است».
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در جمع مردم کاشان گفت: خداوند براساس حکمت و مصلحت دو عنصر شهوت و غضب را در وجود انسان قرارداده است و در کنار این دو عنصر، عقل را قرارداده است تا عقل در سایه صبر، قوه غضبیه و شهویه را ساماندهی، مدیریت و فرماندهی کند.

 

وی افزود: انسان باید بتواند در سایه عقل وظایف خود را در قبال خالق و صاحب خود، خداوند سبحان انجام دهد و از حدود الهی و حرام های الهی عبور نکند و به خط  قرمزهایی که خداوند برای بندگانش تعریف کرده توجه داشته باشد.

 

به گفته وی، هوای نفس و شهوت بنابر مصلحت باید وجود داشته اما باید نظارت و کنترل شود چرا که اگر شهوت نباشد، انسان ازدواج نخواهد کرد و نسل بشر منقرض می‌شود، از این رو مصلحت و حکمت این است که نسل آدم تا قیام قیامت تداوم داشته باشد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان، عبور نکردن انسان از خط قرمزها را مهم قلمداد کرد و یادآور شد: همان‌گونه که عبور و مرور غیرمجاز و تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی مستوجب جریمه نسبت به تناسب تخلف است، به همان میزان عبور از خط قرمزهایی که خداوند برای انسان تعیین کرده است مستوجب جریمه و آتش جهنم است.

 

آیت‌الله نمازی در ادامه با اشاره به این‌که خداوند در قرآن از نام دو طایفه پیروان توحید و پیروان هوای نفس نام برده است، گفت: پیروان توحید کسانی هستند که به مقام خوف و خشیت الهی رسیده‌اند و عالم و خدا شناس هستند و به معارف دینی دست یافته‌اند به دلیل خوف و ترس از خدا، نفس خود را نهی کرده و از گناه پرهیز می‌کنند.   

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: این گروه از انسان‌ها خائف به خدا هستند و به سمت و سوی حرام الهی نمی‌روند، فکر گناه و تصور گناه هم نمی‌کنند تا چه رسد به این که بخواهند مرتکب گناه شوند.

 

وی یاد آورشد: یکی از اصحاب نزدیک امیرمؤمنان(ع) از وی پرسید کدام سلطان از انسان قوی‌تر است و در عرصه مبارزه پیروز می‌شود، علی (ع) درجواب گفت، هوای نفس، چرا که هوای نفس سلطان است و کسی هم که مطیع هوای نفس شد، فرمانبر هوای نفس خواهد شد.

 

وی افزود:  روایت است از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد، جست‌وجو کردن و تحقیق برای کسب علم و معرفت بر زن و مرد مسلمان واجب است، اما کسب کدام علم بر همه آحاد مردم جامعه واجب‌تر است، پیامبر اکرم(ص) فرمود «علمی که بر همه مردم جامعه واجب است علم نفس‌شناسی است».

 

آیت‌الله نمازی با تأکید بر این که مسلمان باید علم‌الانفس داشته باشد، یا آورشد: هوای نفس انسان را به بدترین بلاها و مصیبت‌ها دچار می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان افزود: انسان همیشه در معرض خطر نفس اماره قرار دارد و نفس اماره در کمین انسان است و هر کجا که انسان غفلت کند، بلافاصله او را به دام خواهد انداخت، از این رو باید برای رهایی از این دشمن سرسخت به خدا پناه ببریم./1307/پ202/ب6 

ارسال نظرات