۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۳۶۷۳۷
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خبر داد؛

برگزاری 500 نشست علمی در نیم سال نخست هر سال/ سالانه 3 هزار مقاله در حوزه‌ها منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام عماد برگزاری نشست‌های علمی در نهادهای آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: تعداد نشست‌ها در هر نیم سال قریب به 500 نشست است که از میان 120 نشست انتخاب و چکیده مطالب آن به صورت مقاله ارائه می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمين عماد ، مسؤول معاونت پژوهش حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان عرصه علم و فن‌آوری از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: این ابلاغیه در حقیقت خط کش و نظام تراز و استانداردی در عرصه علم است که سبب تسریع و فراهم آمدن زمینه‌های تولید علم می‌شود.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اساتید و مدیران در عرصه روش‌ شناسی پژوهش خبر داد و بیان داشت: در بخش کتابخانه، نظام پایه و استاندارد کتاب‌های سطح یک حوزه‌های علمیه کنترل شده و در مسیر رفع نقص است.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه در بخش نیاز سنجی پژوهشی نیز کارهای خوبی صورت گرفته که پنج اثر آن با موضوعات علوم انسانی، روانشناسی، ادبیات و دیگر مسائل مربوط به همایش کتاب سال حوزه که در دهه نخست بهمن ماه برگزار می‌شود خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام عماد برگزاری نشست‌های علمی در نهادهای آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: تعداد نشست‌ها در هر نیم سال قریب به 500 نشست است که از میان 120 نشست انتخاب و چکیده مطالب آن به صورت مقاله ارائه می‌شود.

 

وی یادآور شد: در بخش کتابخانه‌ای به ویژه بخش دیجیتالی نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است؛ ‌در این زمینه کتابخانه حضرات آیات‌ بروجردی و حائری یزدی فعال هستند؛ در کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری یزدی بخش تخصصی پژوهش و علم پژوهشی با بیش از 1200 عنوان کتاب تخصصی در زبان‌های مختلف با رویکرد روشی و محتوای تهیه شده و فرصت مناسبی برای محققان و پژوهشگران است.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تمام منابع کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری یزدی دسته بندی و طبقه بندی شده است، خاطرنشان کرد: نمایش بخش نخست اسناد علمی حوزه از جمله دیگر کارهای صورت گرفته در این کتابخانه می‌باشد.

 

وی افزود: پنج سال است که بخش تخصصی پایان‌نامه‌های حوزه را در کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری ایجاد کرده‌ایم و بیش از 90 درصد پایان‌نامه‌های حوزویان که اعتبار سنجی شده در این کتابخانه موجود هستند؛ می‌خواهیم چکیده پایان‌نامه‌های حوزوی را در سه جلد کتاب منتشر کنیم؛ البته برای انتشار پایان‌نامه‌ها با محدودیت‌های همانند حقوق نگارنده، حقوق دستگاه علمی حمایت کننده و نظام کنترل امانتداری در استنادات علمی روبرو هستیم.

 

وی تأکید کرد: در جهت گسترش مراکز پژوهشی و نشریات علمی با کمک شورای اعطای امتیازات علمی کارهای خوبی صورت گرفته است، در سال گذشته مجلات متقضای قابل توجهی مجوز علمی دریافت کردند؛ همچنین تعداد انجمن‌های علمی و پژوهشکده‌ها افزایش یافت که در آینده نیز شاهد تأسیس 5 انجمن دیگر خواهیم بود که در صورت امکان می‌خواهیم تا پایان سال آنها را فعال کنیم.

 

حجت‌الاسلام عماد عنوان کرد: در تلاش برای گسترش دانشنامه‌های بر خط، بانک‌ها اطلاعاتی سامان یافته و همگرا، کتابخانه‌های مجازی و دیجیتال هستیم که این کار مقداری زمان‌بر است.

 

وی ادامه داد: مجموعه نشریات حوزوی در عرصه علمی 120 نشریه در چهار گروه نشریه علمی پژوهشی، علمی ترویجی، علمی تخصصی و علمی اطلاع رسانی می‌باشد؛ در چند سال اخیر برای 40 نشریه علمی مجوز صادر شده است.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تأکید کرد: 18 انجمن فعال داریم که تا جای امکان از آنها حمایت می‌کنیم؛ در طول سال 2500 تا 3 هزار مقاله در عرصه‌های تخصصی منتشر می‌شود؛ سال گذشته برای جشنواره علامه حلی 8500 اثر ارسال شد که عمدتا مقاله هستند./993/پ202/ب4

ارسال نظرات