۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۳۷۷۷۷
پژوهشگر حقوق مطرح کرد؛

قانون بر اساس مصلحت اسلام و نظام اختیاراتی را به رهبر واگذار کرده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در تشریح حیطه اختیارات رهبری در قانون اساسی، گفت:قانون بر اساس اسلام و مصلحت نظام اسلامی این اختیارات را به رهبر واگذار کرده است.
حجت الاسلام ارسطا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد ارسطا، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حقوق، امشب در برنامه رادیوی میثاق ملی از رادیو معارف با بیان این که اصل 110 قانون اساسی و بند 10 این اصل به اختیارات رهبری در شرایط حساس برای عزل و یا نصب رییس جمهور اشاره دارد، گفت: از آن جایی که قانون اساسی بر اساس اسلام و مصلت عمومی نظام اسلامی تدوین شده است این اختیارت را به رهبری واگذار کرده است.

 

وی افزود: در این بند آمده است که نظارت بر کار رییس جمهور بر عهده مجلس است و اگر شرایطی پیش آمد که رییس جمهور کفایت خود را از دست داد و شایستگی این مقام را نداشت اگر مجلس تصویب به عزل او کرد یا اقدامات رییس جمهور را نادیده گرفت رهبری می تواند بر اساس مصالح عمومی رییس جمهور را عزل و یا نصب کند.

 

استاد و حوزه دانشگاه با اشاره به این که در زمان رهبری امام خمینی(ره) یکی از روسای جمهور براساس رای شورای عالی مورد عزل قرار گرفت، اظهار داشت: اما چون کشور در شرایط حساسی بود امام اجازه تحلیف رییس جمهور را به خاطر رای مردم داد.

 

حجت الاسلام ارسطا با اشاره به این که این رویداد دارای یک پشتوانه تاریخی در اسلام است، ادامه داد: زمانی که حضرت علی(ع) از مدینه به کوف آمدند ابو موسی اشعری حاکم کوفه بود و امام(ع) چون این شخص دارای صلاحیت لازم نبود می خواستند او را عزل کنند اما مالک اشتر نزد ایشان آمد و گفت ابو موسی در نزد مردم کوفه از محبوبیت برخوردار است و مردم کوفه زمامداری او را می خواهند به همین دلیل امام علی(ع) در راستای حفظ مصلحت مردم اجازه تحلیف ابوموسی را در سمت زمامداری کوفه دادند هر چند که ابو موسی در جریان حکمیت بی کفایتی خود را نشان داد.

 

وی با اشاره به این که این موضوع دارای یک پشتوانه عقلی است، ادامه داد: قاعده عقلی حکم می کند زمانی که انسان در شرایط خاصی قرار دارد و مجبور می شود باید با افسد فاسد را دفع کند یا اهم را بر مهم ترجیح دهد به این معنا که انسان اگر بداند  یک خطر بزرگ تر با یک خطر کوچکتر دفع می شود باید از خطر کوچکتر برای دفع خطر بزرگتر استفاده کند.

 

پژوهشگر حقوق و کارشناس دینی یادآور شد: در قانون اساسی و اسلام هیچ قاعده ای بدون دلیل نیست و تمامی امور تنها در راستای حفظ مصلحت و توسعه جامعه اسلامی وضع شده و در نظام اسلامی قواعد به گونه ای وضع شده است که با رهبری امام و ولی فقیه جامعه در مسیر درست حرکت کند و امام بتواند با استفاده از این قوانین زمینه هدایت عمومی مردم را فراهم کند./837/پ202/ف

 

 

ارسال نظرات