۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۳۸۸۷۹
استاد حوزه علمیه:

شناخت خداوند در نهاد انسان وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه علوم حدیث با اشاره به آفرینش انسان به وسیله خداوند گفت: زمانی که خداوند انسان را آفرید مفاهیم فطرت را در او قرار داد و یکی از این مفاهیم معرفت به خداوند است.
حجت‌الاسلام رضا برنجکار
حجت الاسلام رضا برنجکار عضو هیأت علمی مؤسسه علوم حدیث پیش از ظهر امروز در نشست علمی «فطرت؛ راه یا برهان شناخت خدا» با اشاره به موضوع نشست گفت: در موضوع نشست گفته شده راه یا برهان شناحت حال آنکه برهان یک راه است بنابراین این دو کلمه در عرض هم نیستند.
 
وی به تفسیرهای مربوط به قلب در زمینه شناخت خداوند اشاره کرد و اظهار داشت: اگر می گوییم قلب هم به گرایش قلب نظر داریم و هم به معرفت قلب.
 
حجت الاسلام برنجکار در زمینه تعریف فطرت و انواع معنای فطرت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم معنای فطرت را بگوییم باید ابتدا دریابیم که فطرت را از زبان و طبق چه نظریه ای تعریف کنیم.
 
عضو هیأت علمی مؤسسه علوم حدیث با اشاره به اهمیت مبحث فطرت تصریح کرد: بحث فطرت به گونه ای است که می توان با نگاه به این مطلب یک دور تاریخ تفکر نوشت که اگر به دانشمندان و نظریات آن ها نگاه کنیم تمام نظریاتشان بر پایه فطرت استوار است.
 
وی به آفرینش انسان از سوی خداوند اشاره کرد و ابراز داشت: زمانی که خداوند انسان را آفرید مفاهیم فطرت را در او قرار داد و توجه انسان به خداوند را در او نهاد که در این مسأله نظریات و نقدهایی وجود دارد.
 
حجت الاسلام برنجکار در مکاتب اسلامی کلامی با توجه به مکتب کوفه و بغدادی تصریح کرد: مکتب کوفه که قبل از غیبت بود بر معرفت اضطراری معتقد بودند که منظور فطرت است ولی بغدادی ها که بعد از غیبت امام زمان(عج) بودند به معرفت اضطراری معتقد نیستند بلکه به نظر معتقدند یعنی نظر و استدلال و عقل.
 
عضو هیأت علمی مؤسسه علوم حدیث با اشاره به حرکت فطری انسان به سوی خداوند گفت: در شناخت خداوند باید توجه شود که به وسیله فطرت انسان به خداوند گرایش دارد و اگر دارد این فطرت قلبی است یا عقلی؟ و برای رسیدن به این سؤال باید به دیدگاه ای مختلف توجه شود.
 
وی در پایان معرفت به خداوند را فطرت قلبی دانست و اظهار داشت: کسی که خداوند را قلبا قبول دارد نیازی به برهان ندارد اما برهان هایی که مطرح می شود برای کسانی است که خداوند برایشان ثابت نشده است و بر اساس آیات و روایات در می‌یابیم که خداوند به صورت فطری در وجود انسان ها وجود دارد./1322/پ202/ب4
ارسال نظرات