۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۴۱۸۳۰
لاریجانی در اردبیل:

نقش محوری ایران در بحران‌های منطقه/ اداره کشور با منابع نفتی هنر نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات و بحران های منطقه، گفت: باید نقش پررنگ جمهوری اسلامی در منطقه تبیین شود.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در سفر به اردبیل در جمع مسؤولان این استان، خاطرنشان کرد: با توجه به مخاطراتی که در قرن 21 کشورهای مختلف منطقه را تهدید می‌کند و نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در حل بسیاری از معادلات منطقه و فروکش کردن بحران‌ها سعی خواهیم کرد تا در این مقطع تصمیمات خوبی برای اتحاد و اتفاق امت اسلامی علیه نظام‌های استکباری شکل بگیرد.

 

وی با اشاره به اقدامات تروریستی شکل گرفته در منطقه و فزون‌خواهی رژیم صهیونیستی گفت: نقش رژیم صهیونیستی در ترور‌های منطقه به ویژه عملیات‌ها در سوریه و عراق کاملاً مشهود و مکشوف است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر قریب الوقوع خود به کشور ترکیه و شرکت در مجمع بین المجالس اسلامی، تصریح کرد: ما در کنار این مجمع بین‌المجالس با توان برخی از کشورها و روسای مجالس دیدارهایی را خواهیم کرد تا نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در منطقه تبیین شود.

 

لاریجانی ادامه داد: سفر ما به اردبیل در راستای عرض ارادت به مردم ولایتمدار استان بوده و امروز به برکت نظام اسلامی اردبیل در حال پیدا کردن هویت و اصالت تاریخی خود است.

 

اردبیل یک پایگاه ارزشمند تاریخی و دینی در کشور است

وی با اشاره به اهداف سفر به استان اردبیل، گفت: در این سفر علاوه بر کلنگ‌زنی یک طرح سرمایه‌گذاری بزرگ دیداری را با مدیران، مسؤولان و تولیدکنندگان و کارآفرینان خواهیم داشت و با محور توسعه آینده استان سخنرانی خواهیم کرد.

 

لاریجانی افزود: این استان در طول تاریخ حرکت‌های تحول‌آفرینی را انجام داده و از نظر سیاسی، دینی و ارزشی توانسته جایگاه ممتاز و برتر خود را همواره نشان دهد به طوری که نام اردبیل به عنوان یک پایگاه ارزشمند تاریخی،‌ دینی و سیاسی می‌تواند یک فرصت استثنایی در اعتلای نظام اسلامی و این مرز و بوم باشد.

 

وی حضور عالمان برجسته و چهره‌های شاخص را یادآور شد و گفت: مقدس اردبیلی از جمله این شخصیت‌ها است که می‌توان یک دنیا در مورد او سخن گفت.

 

رییس قوه مقننه با بیان این که در این سرزمین عالمان، ادیبان، عرفا، فقها و متدینان بسیار زیادی رشد و پرورش یافته و نعمت وجودشان بر این سرزمین یک نعمت قابل تقدیر است، گفت: اهالی این استان باید با این خواص درخشان و تاثیرگذاری بی‌بدیل به خود ببالند و بکوشند تا از این فرصت و زمینه‌های گشاده‌رویی در توسعه همه جانبه استفاده کنند.

 

لاریجانی اظهار داشت: در حال حاضر نیز در این استان عالمان و شخصیت‌های برجسته همچنین آیت الله موسوی اردبیلی و علمایی همچون آیت‌الله سید حاتمی و صاحب‌نظران متعدد علمی و دانشگاهی یک ظرفیت عظیمی هستند که می‌توانند در مسیر حرکت رو به جلوی استان اردبیل موثر باشند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به بخش صنعت و تجارت در کشور، تصریح کرد: باید منافع نفت را به بخش عمرانی و رشد و توسعه کشور اختصاص دهیم و تلاش ما بر این باشد تا با کسب سایر منابع مدیریت کشور را انجام دهیم.

 

وی افزود: هنر آن نیست که با منابع نفتی بخواهیم کشورمان را مدیریت کنیم بلکه باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا با تکیه بر اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم سیاست‌های آن را ابلاغ کرده‌اند حرکت راستین در مسیر توسعه پایدار داشته باشیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که در توسعه متوازن استان‌های مختلف کشور در گذشته کارهایی انجام شده اما کافی به نظر نمی‌رسد، گفت: پروژه‌هایی که امروز در اردبیل کلنگ‌زنی می‌شود پروژه‌های خوبی است که دارای مزیت‌های بسیار مناسب صنعت نفت و گاز است که به نام منطقه نفتی ساوالان می‌تواند در اجرایی شدن طرح‌ها و بهره‌برداری از این صنایع مفید و موثر باشد.

 

وی با بیان این که باید محور تولید در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: هم در بودجه سال آینده و هم برنامه ششم توسعه در این زمینه گام‌های جدی برمی‌داریم تا محوریت حرکت کشور در توسعه پایدار تولید باشد.

 

لاریجانی مهمترین مساله را در کشور در وضعیت کنونی رونق‌بخشی به تولید اعلام کرد و گفت: نباید اسناد بالادستی زمینه انباشت برخی از قوانین و مقرراتی را فراهم آورد که ذهن‌ها متفرق شده و به وضعیت پریشان بیفتد.

 

وی تصریح کرد: فضای داخلی و بیرونی کشور می‌طلبد که ما به صورت جدی تصمیم بگیریم و از عنصر اصلی که همان رونق تولید و اشتغال است حمایت جدی داشته باشیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حوزه آسیب‌پذیر ما اقتصاد است که در رفع این آسیب باید از رونق تولید حمایت جدی را انجام دهیم و بتوانیم بیش از هر زمان دیگر حرکت‌های‌مان را به مراتب با شؤوناتی که در نظر گرفته شده است مورد تقویت و حمایت قرار دهیم.

 

رییس قوه مقننه ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های نادرست از سوی مدیریت‌ها و برخی فشارهای بیرونی زمینه آسیب‌پذیری اقتصاد ما را فراهم کرد و علاج کار در این زمینه حمایت از تولید است.

 

وی گفت: محور و اساس کار در کشور باید اهتمام جدی به تولید باشد و سایر حوزه‌ها حول آن توسعه پیدا کند که بخش فرهنگ،‌ رسانه‌ها و اجتماع باید با محوریت توجه و بها دادن به رونق اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد.

 

لاریجانی افزود: بیش از یک دهه است که ما اصل و موتور محرکه را اقتصاد مقاوم و برون‌گرا قرار دادیم تا مشکلات و نارسایی‌مان برطرف شود که در بودجه سال 94 تمام تلاش در همکاری با دولت در این است تا بودجه جاری کشور از نفت خارج شده و از اتکای بودجه عمومی کشور به نفت، گاز کاسته شود چراکه هنر نیست که منابع نفتی را به حوزه هزینه‌های جاری اختصاص دهیم.

 

وی با یادآوری این که باید منابع درآمدی کشور افزایش یافته و تنگناها باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: در حوزه حمایت از تولید و رونق این بخش حمایت‌ها و تشویق‌های خوبی انجام نشده به طوری که ما در بودجه سال آینده تلاش‌مان بر این است تا صنایع و امر تولید به عنوان یک سرمایه اساسی مورد توجه قرار گرفته و حمایت از سرمایه‌گذاران نیز به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد./937/پ201/ج


ارسال نظرات