۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۴۳۶۴۹
عضو جامعه مدرسین مطرح کرد؛

مشکلات و موانع تحقق تحول در حوزه

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین گفت: افرادی که درباره تحولات حوزه دغدغه دارند؛ نگرانند که مبادا به نام تحول اقداماتی عجولانه صورت گیرد که با انجام تحول خام و نپخته، به اصول ارزش های حوزوی بی توجهی شده و به نام تحول، کیان حوزه دستخوش آسیب شود.
حجت‌الاسلام سيد احمد حسيني خراساني
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تعریف تحول به معنی وسعت و عمق یابی و ارتباط آن با علوم حوزوی گفت: تحول در حوزه با جابجایی و چینش متون آموزشی صورت می پذیرد که پدیده ای اجتناب ناپذیر است؛ بسیاری از علوم آموزشی و پژوهشی در حوزه که از اصول ثابت و لایتغیر علوم عقل است در پی احساس نیازهای جدید و پاسخگویی به آنها پدید آمده اند.
 
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: احساس نیاز ما در تمام تحولات و اختراعات در تاریخ زندگی بشر است؛ بسیاری از رشته ها و متون نیز با توجه به نیاز روز بشر مورد تغییر و تحول واقع می شوند؛ بحث و تحقیق درباره علومی که پاسخگوی هیچ نیازی از بشر نیستند نیز در این روند متروک و در نهایت فراموش می شوند.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی افزود: مهم شناخت درست نیازهای واقعی و جدی از نیازهای کاذب است؛ اصل تحول اجتناب ناپذیر است مهم مدیریت تحول است؛ جهت دادن به تحول و شتاب بخشیدن به آن در راستای نیازهای واقعی حوزه می تواند حوزه را ارتقاء داده و موجب پیشرفت آن شود.
 
وی درباره تحولات در حوزه گفت: تحولات انجام گرفته به اقتضای اصل نیازهای واقعی بوده، در پی مدیریت ها و هدایت های مسؤولان حوزه نیست.
 
عضو جامعه مدرسین درباره عواملی که باعث جلوگیری یا کندی در تحولات حوزه می شوند اظهار داشت: افرادی که درباره تحولات حوزه دغدغه جدی دارند به این فکر هستند که مبادا به نام تحول اقداماتی عجولانه باعث شود تا تحول خام و نپخته، به اصول ارزش های حوزوی بی توجهی شده و به نام تحول، کیان حوزه که یادگار مشایخ شیعه همچون شیخ مفید و شیخ طوسی ها است دستخوش آسیب شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در بیان راهکار این مورد ابراز داشت: با توجه به این دغدغه باید تحولات در حوزه از ناحیه بزرگان و دلسوزان حوزه با حوصله توسط افراد پخته و با برنامه های دقیق اجرا و مدیریت شود.
 
وی نداشتن تلقی صحیح از تحول مورد نظر را یکی از موانع تحول در حوزه دانست و گفت: اگر تحول به معنای توسعه و تعمیق علوم حوزوی در راستای پاسخگویی به نیازمندی جامعه اسلامی است که به تناسب توسعه و تحول حوزه، نیازها نیز تحول می یابد و باید این تحول انجام شود.
 
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: ممکن است مخالفان تحول، با تحول نامطلوب مخالف باشند که محق هستند؛ پس در این مورد نیز می بایست تعریف کاملی از تحول و انگیزه ها و اهداف آن را مورد توجه قرار داد.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ابراز داشت: کسانی که متولی امور درسی حوزه هستند باید متمرکز ، متوحد و فارغ البال باشند؛ خود مدیریت امور درسی حوزه و ساماندهی به آموزش آن از بزرگترین مسؤولیت های حوزوی است؛ حال اگر کسی این مسؤولیت را قبول کرد مجال، فرصت، توان و فراغی برای پذیرفتن مسؤولیت دیگر باقی نمی ماند تا چه رسد به اینکه دارای مسؤولیت های متعدد باشد.
 
وی درباره مسؤولان تحول در حوزه گفت: این افراد باید متمرکز باشند و غیر از دغدغه تحول مشغولیات دیگری نداشته باشند؛ سفرها، کنفرانس ها، مقاله ها و جلسات همه می بایست در راستای تحولات حوزه باشد؛ در غیر این صورت بحث تحول به حاشیه رانده می شود و در نهایت فراموش خواهد گشت.
 
عضو جامعه مدرسین نقش اساتید را در تحولات حوزه مهم ارزیابی کرد و گفت: هر گونه تحولی در حوزه می بایست توسط اساتید حوزه که در علوم حوزوی دارای فکر صائب هستند انجام گیرد؛ مشورت و رهنمود از اساتید حوزه که عمری را در علوم حوزوی بحث و تحقیق کرده اند انجام گیرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ادامه داد: افت کیفی تحصیلی در حوزه و عدم اهتمام به فراگیری متون درسی حوزه یک دغدغه جدی برای همه کسانی است که تعلق خاطری به حوزه دارند و دل می سوزانند؛ حضور در کلاس، پاس کردن درس ها و نحوه آزمون های برگزار شده همه جای سؤال و دغدغه دارد که بایستی نهادهای مسؤول حوزوی آنها را تدارک، جبران کرده و پاسخگو باشند.
 
وی افزود: متأسفانه حوزه که بایستی ساحت مقدسش منزه و مبرا از روش های رایج در دیگر مراکز باشد، مسأله تحول مطرح شد به عنوان یک امر جدی  تلقی نشد و مدتی هم حرف و حدیث و حاشیه اش در موافقت و مخالفت مطرح بود اما به طور کلی به فراموشی سپرده شد و کسی نخواست و مطالبه نکرد.836/ت302/ج
ارسال نظرات