۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۲۴۴۷۲۱
حجت الاسلام پناهیان:

پیچیده شمردن راه سعادت و کمال از نیرنگ‌های شیطان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که به کمال رسیدن در وجود هر انسان قرار دارد اما خود انسان این فرصت‌ها را از دست می دهد، گفت: پیچیده شمردن راه سعادت و کمال از نیرنگ های شیطان است.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه ودانشگاه سه شنبه شب در جمع زائران و مجاوران حضرت معصومه(س) به تبیین مسأله ضرورت نظام مند بودن تربیت و اخلاق پرداخت.

 

وی با بیان این که بر اساس آیات و روایات خوب زندگی کردن پیچیدگی و ابهام ندارد، گفت: در مسیر خدا حرکت کردن پیچیده نیست، همان گونه که یک بچه به صورت غریزی در صورت نیاز داشتن شیر می خورد یا گریه می کند، مسیر کمال و سعادت نیز روشن بوده و به صورت فطری در انسان وجود دارد.

 

این مبلغ دینی افزود: گاهی اهل علم به اندازه ای الفاظ گوناگون را مطرح می کنند که راه فطری انسان گم می شود، انسان یک تکلیف دارد و آن مراقبت است.

 

وی با یبان این که همه می توانستند آیت الله بهجت شوند، اظهار داشت: به کمال رسیدن در وجود هر انسان قرار دارد اما خود انسان این فرصت ها را از دست می دهد، پیچیده شمردن راه سعادت و کمال از نیرنگ های شیطان است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان تنها موجودی است که به صورت دو میلی آفریده شده و همواره دو تمایل دارد، عقل انسان را در انتخاب تمایلات درست و بهتر یاری می کند.

 

وی با بیان این که دشمن اصلی عقل هوی است، ابراز داشت: هوی به معنای انتخاب تمایل پایین تر است، ارزش انسان به این است که بر دوست داشتن های خود پا بگذارد، هدف از زندگی درگیری با تمایلات کم ارزش و پایین است.

 

حجت الاسلام پناهیان نفس را اماره به سوء دانست و عنوان کرد: هر اندازه که انسان با نفس خود مبارزه کند، جلوه ای دیگر از اماره بودن آن نمایان می شود؛ این مسأله تازمانی که انسان حیات دنیوی دارد ادامه دار است.

 

وی با بیان این که اگر انسان نفس خود را مهار نکند سقوط کرده و به جهنم می رود، خاطرنشان کرد: نفس انسان به گونه ای آفریده شده که انسان در هر مقامی که باشد، مقام پایین تر از آن را به او پیشنهاد می کند بر خلاف عقل که همیشه مقامات درست و بالاتر را ارائه می دهد.

 

این مبلغ دینی با اشاره به این که تقوا نام دینی مبارزه با نفس است، گفت: اگر انسان با مبارزه با هوی کند، زیبایی های نفس بر او نمایان می شود؛ هیچ انسانی از مکر نفس خودش در امان نیست، تنها تکلیف انسان مخالفت با هوای نفس و با انگیزه الهی است که تقوا نام دارد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات