۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۴۶۷۷۲
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

170 مبلّغ برای ترویج زکات در خراسان شمالی فعالیت می کنند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 171 روحانی مبلغ در زمینه ترویج و جمع آوری زکات در شهرستان های مختلف این استان مشارکت دارند.
زكات

امان الله حسین پور، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون حدود 100 میلیارد ریال زکات در این استان جمع آوری شده است، اضافه کرد: این میزان زکات از سوی اهالی بیش از 290 روستای خراسان شمالی پرداخت شده است.

 

وی افزود: در مدت مشابه سال گذشته حدود 52 میلیارد ریال زکات در استان خراسان شمالی جمع آوری شده بود در حالی که امسال میزان جمع آوری زکات در استان 84 درصد افزایش داشته است.

 

حسین پور با اشاره به این که سهمیه امسال خراسان شمالی برای جمع آوری زکات، 67 میلیارد ریال تعیین شده بود، گفت: این سهمیه تقریبا تا پایان مهر ماه به طور 100 درصد محقق شده بود و در حال حاضر هم بیش از 130 درصد کل برنامه سالیانه زکات در استان جمع آوری شده است.

 

وی با بیان این که انجام فعالیت های تبلیغی و ترویجی زکات در روستاهای خراسان شمالی از سوی روحانیان مبلغ در دست یابی به این موفقیت سهم مهمی داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 171 روحانی مبلغ در زمینه ترویج و جمع آوری زکات در شهرستان های مختلف این استان مشارکت دارند.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی با اشاره به این که فعالیت های تبلیغی و ترویجی روحانیان مبلغ و ائمه جماعت مساجد روستایی در گسترش فرهنگ پرداخت زکات در مناطق روستایی این استان بسیار تأثیرگذار بوده است، گفت: در حال حاضر فرهنگ پرداخت زکات در حدود 300 روستای خراسان شمالی نهادینه شده و کشاورزان در زمان برداشت محصول خود در پرداخت زکات پیش گام هستند.

 

حسین پور اضافه کرد: همچنین اکنون دو هزار و 322 نفر نیز به عنوان عاملان افتخاری جمع آوری زکات با شورای زکات استان خراسان شمالی همکاری می کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر از محل اعتبارات زکات جمع آوری شده 300 پروژه عمرانی در روستاهای مختلف این استان در دست ساخت است، گفت: بر اساس برنامه  100 درصد زکات جمع آوری شده از کشاورزان استان برای ساخت طرح های عام المنفعه در همان شهرستان و روستا هزینه می شود.

 

حسین پور این پروژه ها را شامل مسجد، حسینه، خانه عالم، غسالخانه، کتابخانه، راه‌های ارتباطی بین مزارع و غیره عنوان کرد و افزود: به طور میانگین 70 درصد زکات جمع آوری شده در روستاهای خراسان شمالی برای اجرای طرح های عمرانی و 30 درصد نیز برای کمک به نیازمندان و انجام کارهای فرهنگی هزینه می شود.

 

وی تصریح کرد: البته در زمینه هزینه کرد زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی می بایست بازنگری صورت گیرد چرا که بر اساس آموزه های اسلامی در هزینه کرد زکات، رفع نیاز مستمندان و دست گیری از محرومان نسبت به اجرای پروژه های عمرانی اولویت دارد و شورای زکات خراسان شمالی نیز سعی می کند به مرور این رویه را تغییر دهد./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات