۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۴۹۸۰۱
امام جمعه شهر برزک کاشان:

حوزه علمیه پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهر برزک کاشان گفت: حوزه های علمیه باید پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه باشند و از طرفی جدایی حوزه و دانشگاه نیز به عنوان یک خلأ محسوب می شود، چرا که ارتباط مناسب این دو نهاد علمی می تواند برکات زیادی را به همراه داشته باشد.
حجت الاسلام محمد حسين حلاجي مفرد

حجت الاسلام محمدحسین حلاجی مفرد، امام جمعه شهر برزک کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که امام راحل در منشور روحانیت در حد اعلا از روحانیت و علما دفاع کرده و آنها را ستوده است، افزود: از دیدگاه امام خمینی(ره) حوزه های علمیه مهم ترین پایگاه جهان اسلام و تشیع هستند و ایشان علما را به عنوان پیشتازان نهضت های فرهنگی مردم در طول تاریخ معرفی می کند.

 

وی افزود: از دیدگاه ایشان، ویژگی های بارز علما زُهد، شجاعت و عدم وابستگی به قدرت ها و سرمایه داران است و در کنار همه این تعاریف از تحجرگرایی و جدایی دین از سیاست که در اعماق فکر بعضی از حوزویان رسوخ کرده بود ابراز نگرانی می کند.

 

حجت الاسلام حلاجی مفرد گفت: امام راحل جدایی دین از سیاست را نقشه استعمار می دانست و آن را اسلام آمریکایی معرفی کرد، چرا که بعد از نا امیدی استعمار در شکست اسلام، سیاست هایی از قبیل جدایی دین از سیاست را مطرح کردند.

 

امام جمعه برزک با اشاره به مبارزه امام خمینی(ره) با اسلام آمریکای، افزود: ایشان اسلام آمریکایی را دید و با آن مبارزه کرد و ما امروز شاهد تشیع انگلیسی هستیم که امام راحل خطر آن را نیز گوشزد کرده بود و بر وحدت شیعه و سنی تأکید داشت.

 

به گفته وی، حوزه های علمیه به برکت انقلاب اسلامی متحول شدند که این مهم با تحقیق عمیق میدانی در روش ها و افکار و اندیشه های حوزه های علمیه قابل مشاهده است، چراکه امام راحل حوزه را نجات داد و روحانیت را به قله های افتخار نزدیک کرد.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران حوزه های علمیه را از خواب بیدار کرد و موضوعاتی مانند تحجر را از بین برد که همه این ها به دلیل انقلاب امام خمینی(ره) بود، اما ما نتوانستیم به همه اهداف امام راحل دست پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به این که رسالت علما و حوزه های علمیه برای دوران غیبت است و این دوران محدودیت های خاص خود را دارد، افزود: در زمان غیبت امام عصر(عج) دو قسمت از بیست و هفت قسمت علم را خداوند در اختیار مردم قرار داده است که حوزه های علمیه با توجه به این محدودیت نمی توانند تمام انتظارات جامعه را براورده کنند.

 

حجت الاسلام حلاجی مفرد ادامه داد: حوزه های علمیه نتوانسته همین دو قسمت از علم را هم به خوبی پیاده کنند و نیازهای جامعه را در حد مقتضی برآورده کنند و این نشان از عقب بودن حوزه های علمیه از جامعه است.

 

امام جمعه برزک گفت: حوزه های علمیه باید پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه باشند که امروز شاهد محقق شدن این امر نیستیم و جدایی حوزه از دانشگاه نیز به عنوان یک خلأ محسوب می شود، چرا که ارتباط مناسب این دو نهاد علمی می تواند برکات زیادی را به همراه داشته باشد.

 

وی با اشاره به این که دانشگاه به صورت مؤثر با حوزه همراه نیست، افزود: هدف امام راحل وحدت بین حوزه و دانشگاه بود که در ابتدا حوزه علمیه توان رفع نیازهای جامعه را نداشت و تجربه اداره حکومت را نیز در کارنامه خود نداشت و یک مرتبه وارد این عرصه شد که موفقیت حوزه در این زمینه ها نگاه عمیق و به روز علما و بزرگان حوزه را لازم داشت.

 

به گفته وی، در زمینه های اجتماعی و رسانه ها با مشخص نبودن احکام برخی از این ابزار روبرو هستیم، چرا که شاهد بروز پدیده های اجتماعی متعددی هستیم که صدور حکم برای برخی از آنها مقدور نیست و برخی نیز بواسطه دنیای مدرنیته و عصر غیبت بوجود آمده اند که باید اضطرار آن را پذیرفت.

 

وی افزود: این موارد مسؤولیت حوزه را کم نمی کند و حوزه های علمیه با وجود حرکت مؤثر خود دارای نواقصی نیز در زمینه مدیریت و کشف استعدادهای موجود در حوزه هستند.

 

حجت الاسلام حلاجی مفرد با اشاره به این که تخصصی شدن مباحث در حوزه های علمیه حرکتی مثبت و ارزشمند است، افزود: با وجود چنین اقداماتی هنوز نتوانسته ایم در مباحث اقتصادی و روانشناسی جواب گوی نیاز جامعه باشیم که متأسفانه برخی به دلایل مختلف به فکر این امور هم نیستند.

 

امام جمعه برزک گفت: اهتمام امام راحل و علما بر عدم وابستگی حوزه بر نهادهای مختلف و حتی نظام بوده است، چرا که ممکن است شرایط به شکلی رقم بخورد که نظام دچار استحاله شود.

 

وی افزود: حوزه های علمیه به شدت پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران هستند اما وابسته به پول و قدرت نظام نیستند، چراکه وابستگی حوزه به نظام سبب توجیه خطاهای نظام خواهد شد که این امر می تواند یک خطر باشد.

 

به گفته وی، علما در عدم وابستگی حوزه به مسائل حکومتی موفق بوده اند تا حوزه آزاد باشد و بتواند در مسیر دین و اسلام حرکت کند و از نیروهای خود برای پیشبرد اهداف نظام استفاده کند و اگر روزی شاهد جدایی نظام از اسلام باشند بتوانند با استقلال خود از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنند.

 

حجت الاسلام حلاجی مفرد گفت: امروز شاهد انتقاد حوزه از برخی امور در نظام هستیم که این امر نشان از استقلال حوزه در امر قدرت و پول است و ارتباط حوزه با نظام باید منطقی باشد تا شاهد توجیه اشتباهات نظام از سوی حوزه نباشیم./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات