۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۵۰۶۰۰
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

تولیدات علمی قم و نجف جهان بشریت را به سوی سعادت حقیقی هدایت می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تاکید کرد: حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف در جهان امروز تنها متولیان مبارزه با استکبار جهانی هستند و تولیدات علمی این دو مرکز بزرگ علمی جهان بشریت را به‌سوی سعادت حقیقی هدایت می‌کند.
اولين همايش بين المللي ميراث مشترک ايران و عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) امروز در همایش مشترک میراث ایران و عراق که با حضور اندیشمندان و فرهیختگان کشورهای ایران، عراق، آلمان و ژاپن در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد، بیان این‌که آثار علمی حوزه‌های علمیه در جهان اسلام باید با تکنیک‌های مختلف در حوزه رسانه و نشر به جهانیان عرضه شود تا همه جهانیان از تولیدات علمی این حوزه بزرگ شیعه در دنیا بهره‌مند شوند، اظهار کرد: برگزاری همایش میراث مشترک ایران و عراق یک نقطه امیدی برای دو ملت بزرگ اسلامی ایران و عراق به شمار می‌رود.

 

وی افزود: تردیدی نیست که مشترکات فراوانی از لحاظ دینی، تمدن، تاریخ، اعتقادات بین آحاد این دو کشور وجود دارد که ما باید از این مشترکات به‌عنوان منابع اصیل اسلامی برای ارتقای سطح فکری جهان از آن استفاده کنیم چراکه رشد فکری موجب رفع برخی از مسائلی خواهد شد که جهان امروز به آن مبتلا است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بابیان این‌که زنده کردن و استفاده درست از میراث فرهنگی و علمی عظیم برجای‌مانده در این دو سرزمین یک امر بسیار حیاتی است، گفت: امروز مردم ایران و عراق باید به این میراث گذشته توجه کنند و آن را در جامعه خود مطرح نمایند چراکه در اثر مطرح کردن این میراث و پرداختن و بازنشر این میراث قطعاً افق‌های روشن‌تری در روابط این دو کشور ایجاد و ترسیم خواهد کرد کاه حتی رد پای استکبار و مزدورانش را از این دو سرزمین بزرگ پاک خواهد کرد.

 

وی اظهار داشت: در گذشته استکبار جهانی با استفاده از غفلت‌هایی که از سوی بزرگان و مسؤولان در این دو کشور به وجود آمده بود زمینه‌های ایجاد تفرقه را به وجود آورده بودند که موجب جدایی این دو ملت مسلمان از هم شد و آسیب‌های فراوانی را به همراه داشته است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به تحمیل جنگ از سوی مستکبران و عوامل آنان در کشور عراق علیه ایران موجب شده بود که برخی از روشنفکران متصور جدایی فکری این دو کشور از همدیگر شوند، گفت: برگزاری این همایش مشترک می‌تواند کمک‌های شایانی به ارتباط فرهنگی و اعتقادی کند.

 

وی افزود: وجود مراکز علمی و همچنین ائمه معصومین علیهم‌السلام در عراق و ایران می‌تواند نقش مؤثری در استحکام‌بخشی به ارتباطات ایجاد کند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به این‌که حوزه‌های علمیه قم و نجف به‌عنوان کهن‌ترین مراکز دینی و پژوهشی به شمار می‌آیند، عنوان کرد: این مراکز وظیفه مهمی در ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی دو ملت مسلمان به عهده‌دارند.

 

وی ادامه داد: طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و نجف باید توجه داشته باشند که لازم است جهانیان بدانند در حوزه‌های علمیه قم و نجف چه می‌گذرد و چه آثار علمی بزرگی و ارزشمندی تولید می‌شود تا از منابع صحیح اسلام ناب محمدی آن را بشناسند بنابراین تولید و نشر آثار علمی این دو حوزه بزرگ شیعه در دنیا از الزامات غیرقابل‌چشم‌پوشی است./921/پ202/ح

 

ارسال نظرات