۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۵۲۳۷۵
همزمان با تعطیلات نوروز؛

250 طلبه و دانشجوی خراسان شمالی به اردوهای جهادی اعزام می شوند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سازمان بسیج سازندگی استان خراسان شمالی گفت: همزمان با تعطیلات نوروزی سال جدید بیش از 250 طلبه و دانشجوی این استان در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم استان اعزام می شوند.
اردوي جهادي مناطق محروم

دانیال نقویان، مسؤول سازمان بسیج سازندگی خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی در ایام نوروز و حضور جهادگران جوان در مناطق محروم استان، اظهار کرد: این جهادگران متشکل از اقشار بسیج شامل طلاب، دانشجویان و بسیج محلات بوده و در قالب گروه های جهادی با حضور در روستاها و مناطق محروم خدماتی از قبیل ساخت و سازهای عمرانی، برنامه های فرهنگی، آموزشی، اشتغال زایی و غیره را به صورت رایگان ارائه می دهند.

 

وی اضافه کرد: امسال نیز اردوهای جهادی نوروزی در استان خراسان شمالی از بیست و هشتم اسفندماه جاری آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ماه سال 94 در مناطق محروم این استان ادامه خواهد داشت.

 

نقویان با بیان این که گروه های جهادی اعزامی به مناطق محروم استان در ایام عید 94 در زمینه های عمران و بهسازی، اقتصاد مقاومتی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی، فرهنگی و مذهبی، بهداشت و درمان، آموزش و مهارت افزایی کشاورزی و دامداری به روستاییان و غیره فعالیت خواهند کرد، گفت: شرکت طلاب و دانشجویان در این اردوهای جهادی به صورت داوطلبانه است.

 

وی خاطرنشان کرد: هنوز آمار دقیق شمار طلاب و دانشجویان شرکت کننده در اردوهای جهادی خراسان شمالی و نیز تعداد این گروه های جهادی نهایی نشده اما پیش بینی می شود امسال نیز همانند ایام عید سال 93 بیش از 250 نفر از طلاب و دانشجویان استان برای شرکت در این اردوهای جهادی داوطلب شوند.

 

به گفته نقویان، بر اساس برنامه نیروهای جهادی استان در ایام نوروز امسال به مناطق محروم شهرستان های فاروج و راز و جرگلان و روستاهای کم برخوردار این دو شهرستان اعزام خواهند شد.

 

نقویان یادآور شد: در تعطیلات نوروزی امسال سه گروه جهادی طلاب و دانشجویان بومی خراسان شمالی به روستای کالیمانی شهرستان مانه و سملقان اعزام شدند و در این روستا فعالیت های عمرانی نظیر تکمیل مسجد، ساخت غسالخانه و ساخت خانه محروم، فعالیت های فرهنگی و آموزشی نظیر برگزاری دوره های آموزشی رایانه برای جوانان و دانش آموزان، کلاس های ترویج کشاورزی، دوره های آموزشی تولید ورمی کمپوست و فعالیت های بهداشت و درمان مانند ویزیت رایگان، مشاوره های پزشکی، توزیع داروی رایگان و ... را انجام دادند.

 

به گفته وی همچنین در این ایام اعضای یکی از گروه های جهادی اعزامی از استان گیلان نیز در روستای قلعه حسن شهرستان شیروان ساکن شدند و دانشجویان گروه در این روستا فعالیت های عمرانی نظیر ساخت غسالخانه و دیگر برنامه های خدمات رسانی و محرومیت زدایی، فرهنگی و مذهبی، بهداشت و درمان، آموزش و مهارت و ... را اجرا کردند.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: افزون بر این دیگر گروه جهادی مهمان نیز به منطقه هفت کلات شهرستان اسفراین رفته و دانشجویان عضو گروه در روستاهای این بخش افزون بر فعالیت‌های عمرانی، برنامه های ورزشی، فرهنگی و مذهبی، بهداشتی و درمانی و آموزشی و مهارتی را اجرا کردند.

 

گفتنی است، از سال 92 گروه جهادی علویون ویژه طلاب و روحانیان استان خراسان شمالی با هدف انجام فعالیت های عمرانی و آموزشی در مناطق محروم تشکیل شده است.

 

این گروه جهادی از 30 نفر از طلاب و روحانیان حوزه های علمیه این استان تشکیل شده و در مقاطع مختلف با حضور در شهرستان های محروم خراسان شمالی فعالیت های عمرانی و آموزشی را در روستاهای محروم انجام می دهند.

 

افزون بر این گروه، در ایام تعطیلات عید و فصل تابستان نیز شمار دیگری از روحانیان و طلاب مدارس علمیه خراسان شمالی همراه با گروه های جهادی سایر اقشار جامعه برای ارائه خدمات به روستانشینان به مناطق محروم این استان اعزام می شوند.

 

حدود نیمی از جمعیت 911 هزار نفری استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور در روستاها و مناطق غالبا محروم زندگی می کنند.

 

لازم به یادآوری است، مسؤول سازمان بسیج سازندگی کشور اخیرا گفته که در تعطیلات نوروز 94 که از بیستم اسفند امسال تا بیستم فروردین ماه سال جدید برنامه ‌ریزی شده، در مجموع قریب به 450 گروه جهادی متشکل از 18 هزار طلبه و دانشجو و بسیجیان سایر اقشار به مناطق محروم و کم برخوردار کشور اعزام می شوند که این میزان به نسبت تعطیلات نوروزی سال 93 حدود 30 درصد افزایش دارد./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات