۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۵۶۴۵۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

ترویج سبک زندگی اسلامی منوط به تبیین روایات همه اهل‌بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم سبک زندگی اسلامی را محقق کنیم باید روایات همه اهل‌بیت(ع) از جمله روایات نقل شده از امام هادی(ع) در جامعه ترویج شود.
سبک زندگي اسلامي

حجت‏الاسلام محمد غفوری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به به بررسی ابعاد مختلف زندگی امام هادی(ع) پرداخت و گفت: امام هادی(ع) در شمار ائمه ابن‏الرضا مشهورند زیرا بعد از پذیرش ولایت‏عهدی امام رضا(ع) و کسب شهرت بیشتر در جهان اسلام این صفت برای فرزندان ایشان انتخاب شد.

 

وی در ادامه افزود: زمان امام هادی(ع) خصوصیت خاصی دارد و آن این است که ایشان در عصر پایانی حضور معصوم در بین مسلمین است و باید اذهان را برای غیبت امام آماده کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: به سبب این‏که روایات بسیاری از پیامبر(ص) در مورد غیبت امام عصر(عج) و آخرالزمان در بین مردم رواج پیدا کرده بود در بین خلفا حساسیت سیاسی ایجاد شده بود که همین سبب ایجاد محدودیت‏های بسیاری برای این امام همام شده بود.

 

وی امام هادی(ع) را امام سختی‏ها و مشکلات توصیف کرد و تصریح کرد: ایشان با تمام سختی‏ها و محدودیت‏های به وجود آمده برای ایشان به تربیت شاگردان برجسته و فقیه در بین مردم و اصحاب پرداختند و نظام وکالت را تأسیس کردند؛ این نظام در واقع ترویج سبک زندگی اصیل اسلامی به وسیله وکلا در بین مردم و به ویژه شیعیان کرد.

 

این استاد دانشگاه به دیگر مشکلات امامت اشاره کرد و ابراز داشت: از دیگر مشکلات نفوذ برخی غالیان در بین اصحاب بود که خود را به عنوان شیعه معرفی می‏کردند اما درباره امام غلو می‏کردند که امام ایشان را در برخی موارد طرد و در برخی دیگر مورد لعن قرار دادند.

 

وی شناخت سبک زندگی امام هادی(ع) را بسیار دشوار دانست و اظهار داشت: محدودیت‏ها و محصوریت‏های ایجاد شده از سوی خلفا بنی عباس برای امام(ع) سبب شد که زندگی ایشان در خفا بگذرد و مردم از نزدیک نتوانند با امام(ع) ملاقات کنند اما اگر بخواهیم زندگی ایشان را الگویی برای سبک زندگی خود بدانیم باید از سخنان ایشان در زندگی استفاده کنیم.

 

وی با انتقاد از علما و اساتید حوزه افزود: متأسفانه امروز علما و مبلغان دینی بسیاری از روایات را به فراموشی سپرده‏اند و همچنان به روایاتی می‏پردازند که سال‏ها است در بین مردم ترویج شده؛ اگر بخواهیم سبک زندگی اسلامی را محقق کنیم باید همه روایات از جمله روایات نقل شده از امام هادی(ع) در جامعه ترویج شود./1329/ت302/ف

ارسال نظرات