۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۵
کد خبر: ۲۵۶۶۸۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مؤسسات قرآنی، آبرومندانه مورد حمایت قرار خواهند گرفت

خبرگزاری رسا ـ جنتی با بیان اینکه بیش از دوهزار مؤسسه قرآنی زیر نظر وزارت فرهنگ فعالیت می‌کنند، گفت: در چند روز اخیر شیوه‌نامه‌ای برای کمک به آنها تنظیم و ابلاغ شد که معاونت قرآن و عترت در آن، پرداخت وام و کمک‌های بلاعوض را برای مؤسسات قرآنی در نظر گرفته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خود با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان که شب گذشته در سالن اشراق زاهدان برگزار شد؛ گفت: استان سیستان و بلوچستان داشته‌های فراوانی دارد قدمت پنج‌هزارساله شهر سوخته که مایه افتخار ایرانیان است، امروز در دنیا حرف برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: این استان، هنرمندان برجسته و صاحب سبکی دارد و اصحاب فکر و قلم نیز به وفور در آن یافت می‌شوند آثاری که هنرمندان این استان ارائه می‌کنند بسیار ارزشمند بوده و در سطوح مختلف کشوری و بین‌المللی قابل ارائه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پتانسیل‌های موجود استان باید حراست شوند، بیان کرد: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید در مرحله اول، داشته‌های فرهنگی و هنری خود را حفظ کنند و در جهت تقویت آنها بکوشند ما آمادگی داریم که در بخش‌هایی که سیستان و بلوچستان امتیاز بالاتری نسبت به سایر استان‌ها دارد جشنواره‌های کشوری برگزار کنیم تا استعدادهای استان دیده شود به ویژه در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های کتاب که همسایگان ما از جمله هند، پاکستان و افغانستان آثاری با زبان فارسی دارند، این استان می‌تواند پیشگام باشد.

جنتی در خصوص اعطای تسهیلات به مؤسسات فرهنگی و هنری افزود: در گذشته اگر افراد قصد ایجاد مؤسسه چندمنظوره فرهنگی را داشتند باید دو تا سه ماه روند اخذ مجوز را طی می‌کردند اما در حال حاضر این روند به دو تا سه هفته کاهش یافته است، افزون بر این، برای تقویت مؤسسسات، آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 150 سالن در کشور وجود دارد که نمایش فیلم و سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آنها صورت می‌گیرد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال وزارت فرهنگ، تجهیز مراکز فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: حوزه تئاتر بیشترین مشکلات را در بین انجمن‌های فرهنگی و هنری دارد کمبود فضاهای مناسب برای اجرای نمایش و تمرین هنرمندان سبب شد امسال به معاونت هنری ابلاغ شود که اولویت یک در مباحث هنری پرداختن به تئاتر باشد و اعتبار ویژه‌ای نیز به این حوزه اختصاص خواهیم داد تا امکانات مورد نیاز خود را فراهم کنند.

وی درباره کمک‌های وزارت ارشاد به مؤسسات قرآنی نیز گفت: هم‌اکنون بیش از دوهزار مؤسسه قرآنی زیر نظر وزارت فرهنگ فعالیت می‌کنند در چند روز اخیر شیوه‌نامه‌ای برای کمک به آنها تنظیم و ابلاغ شد که معاونت قرآن و عترت در آن، پرداخت وام و کمک‌های بلاعوض را برای مؤسسات قرآنی در نظر گرفته است.

جنتی عنوان کرد: نبود چاپخانه در سیستان و بلوچستان یک عیب بزرگ است باید برای راه‌اندازی چاپخانه در سیستان و بلوچستان از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم اگر این موضوع حتی منتج به حذف یارانه مطبوعات ‌استان شود ساخت چاپخانه را در سیستان و بلوچستان با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص ساخت سینما در زاهدان اشاره کرد: دولت نمی‌تواند سینما بسازد اما از طریق تسهیلات بانکی ارزان قیمت، امکانات را فراهم می‌کند ضمن اینکه شهرداری‌ها می‌توانند با دادن مجوز به افراد علاقمند مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی را راه‌اندازی کنند که این تجربه در تهران نتیجه خوبی داشته است./831/پ202/ج

ارسال نظرات