۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۲۵۶۹۶۳
در برنامه پرسمان قرآنی مطرح شد؛

مصرف گرایی مصداق گناه کبیره است و عذاب الهی را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این که مصرف گرایی و اسراف از مصداق‌های گناهان کبیره بوده و سبب هلاکت انسان می شود، گفت: عده‌ای اسراف و مصرف گرایی را گناه نمی‌دانند در حالی که قرآن اسراف و مصرف گرایی را مصداق کفران به درگاه الهی می‌داند.
تجمل گرايي و مصرف گرايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه پرسمان قرآنی با بیان این که مصرف گرایی و اسراف از مصداق‌های گناهان کبیره بوده و سبب عذاب الهی و هلاکت انسان می شود، گفت: عده‌ای اسراف و مصرف گرایی را گناه نمی‌دانند در حالی که قرآن اسراف و مصرف گرایی را مصداق کفران به درگاه الهی می‌داند.

 

وی با اشاره به این که یکی از دلایل هلاکت فرعون اسراف گرایی و مصرف بی رویه نعمت‌های الهی و ناسپاسی بود، ادامه داد: اگر می‌خواهیم دعاهای ما به درگاه الهی مستجاب شود باید از تمامی کارهایی که در قرآن کریم مصداق گناه و کفران بوده از جمله مصرف گرایی و اسراف خود داری کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که غرب می‌خواهد برای جمع آوری بیشتر ثروت به قیمت نابودی منابع طبیعی و خدادادی مصرف گرایی را در میان مردم شایع کند، تصریح کرد: مصرف گرایی در اسلام سنت نیست بلکه سنت اسلامی قناعت است؛ زیرا انسان هرچه مصرف کند سیر نمی‌شود بلکه روز به روز حریص‌تر می‌شود تا جایی که در دنیا هیچ چیز نمی‌تواند نظر مثبت او را به خود جلب کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با اشاره به این که شفاعت الهی شامل حال مصرف گرایان نمی‌شود، اظهار کرد: لازمه استفاده از شفاعت رسول خدا، پذیرش ولایت ایشان و ائمه است و کسی که مقام رسول خدا و ولایت ائمه (ع) را قبول ندارد به شفاعت الهی در قیامت نمی‌رسد.

 

وی افزود: همه در قیامت به مقام شفاعت رسول خدا نیازمند هستند؛ زیرا حضرت رسول بر تمامی انبیا برتر (در قرآن بیان شده بعضی از انبیا بر بعضی دیگر برترند) هستند و اولیا و صحابه هم چون انسان کامل نیستند بنابراین به مقام شفاعت ایشان نیازمند هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که شفاعت یک مکتب تربیتی و توحیدی برای انسان است، تصریح کرد: حتی شفاعت حضرت رسول (ص) هم به اذن خداوند است و این موضوع نشان می‌دهد شفاعت کننده اصلی در قیامت خود خداوند است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که کافران هم از مقام شفاعت الهی بهره‌مند نمی‌شوند، اظهار کرد: در قرآن کریم باید به کلمه کافر و کفار توجه داشته باشیم زیرا در بعضی از آیات کفار به معنای کشاورز و کسی است که دانه را در داخل خاک پنهان می‌کند و مثل دنیا برای کشاورز مانند مثل پنهان کردن دانه در زیر خاک است که روزی شکوفا می‌شود.

 

وی یادآور شد: به این دلیل به مشرک کافر گفته می‌شود چون حقیقت توحید الهی را پنهان می‌کند و شفاعت رسول خدا (ص) شامل حال کشاورزان مؤمن شده ولی کافر مشرک که حقیقت وجود خداوند را انکار می‌کند از مقام شفاعت بهره مند نمی‌شود./837/پ202/ی

ارسال نظرات