۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۵۸۷۹۸
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن مطرح کرد؛

سوره حمد و آیات پایانی سوره بقره دو نور بشارت داده شده به پیامبر اکرم

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: قرائت دو آیه پایانی سوره بقره سبب برآورده شدن حاجت می شود و پیامبر اکرم(ص) می فرماید هر کس این دو آیه را در شب تلاوت کند تا صبح برایش ثواب عبادت می نویسند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن در تفسیر و ترجمه آیات 285 و 286 دو آیه پایانی سوره بقره گفت: همه به خدا و پیامبران خدا از آدم و پیامبراکرم(ص) و کتاب هایی که از سوی خدا نازل شده است، از زبور و تورات و انجیل و قرآن را همه اهل ایمان قبول دارند و کسی که اهل ایمان باشد نمی تواند بخشی از اسلام را انکار کند و بخش دیگر را قبول کند.

 

وی افزود: هر کس که به خدا ایمان آورد باید هر آنچه را که از سوی خدا از آسمان ها فرود آمده است، قبول داشته باشد و تسلیم حرف خدا باشد و آن را شنیده و عمل کند.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند در آیه 286 سوره بقره به هیچ کس زور نمی گوید و کاری که خارج از قدرت و توان کسی باشد به او تکلیف نمی کند و تکلیف خداوند برای انسان ها بر اساس توان و ظرفیت و قدرت و توانایی و تحمل آنها است.

 

وی افزود: مقتضای تدبیر و حکمت این است که خداوند هم حکیم است و هم رحیم و به اندازه توانایی انسان ها از آنها انتظار دارد، از این رو هرآنچه را اکتساب کرد و هر آنچه را که تحصیل کرد به نفع و سود خودش خواهد بود و بر اساس عملکرد مثبت و منفی جوابگو خواهد بود.

 

واژه ربنا سه مرتبه در آیات پایانی سوره بقره استفاده شده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که در این آیه سه مرتبه واژه ربنا به کار رفته است، یادآور شد: استفاده از واژه ربنا در این آیه حاکی از درخواست و التماس از خدا است که در مرتبه اول خدا ما را به دلیل خطاهایمان موأخذه و محاکمه نکند، در مرتبه دوم کاری را که سنگین است به ما تحمیل نکند و در مرتبه سوم از خدا می خواهیم چیزی را که توانایی آن را نداریم به ما تحمیل نکند و ما را که ضعیف و عاجز و تحت تأثیر هوای نفس خود قرار داریم ببخشد.

 

آیت الله نمازی افزود: یکی از صفات خوب خدا این است که کارهای خوب بندگانش را افشا و برملا می کند تا دیگران از آن الگو بگیرند و کارهای زشت و خطاهای بندگانش را پنهان می‌کند، از این رو ما نیز باید خطاهای برادران دینی خود را بپوشانیم و افشا نکنیم.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که دو آیه پایانی سوره بقره با آیات اول سوره بقره سنخیت و تشابهاتی دارد، افزود: بیان نشانه های اهل ایمان از تشابهات دو آیه پایانی سوره بقره با آیات صدر این سوره است.

 

خداوند هرکاری را به تناسب و براساس توانایی افراد در نظر گرفته است

آیت الله نمازی گفت: خداوند در این دو آیه اهل ایمان را تشویق به کارهای خوب و پرهیز از گناهان و استغفار از گناهان می کند و می فرماید خداوند حکیم است چون هرکاری را به تناسب خودش و براساس توانایی افراد در نظرگرفته است، از این رو خداوند هم حکیم و هم رحیم است.

 

وی با اشاره به سه معنای خطابه که گاهی به معنای گناه و گاهی به معنای خطای عمد و یا غیر عمد در این آیات به آن اشاره شده است، گفت: منظور این است که امت های گذشته اگر گناهی را مرتکب می شدند بلافاصله عذاب الهی برایشان نازل می شد، اما به امت مرحومه مهلت داده است تا اگر گناهی را مرتکب شدند، استغفار کنند، از این رو ماه رجب برای استغفار و جبران گناهان است.

 

خداوند سوره حمد و  دو  آیه پایانی سوره بقره را که نور است فقط به پیامبر داده است

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به روایات ثواب تلاوت این دو آیه گفت: مرحوم امین الاسلام در کتاب مجمع البیان در ذیل تفسیر این دو آیه پایانی سوره بقره می گوید، مستحب است این دو آیه را در شبانه روز زیاد تلاوت کنید.   

 

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) می فرماید آنچه را خداوند در معراج به من ابلاغ کرد آیات پایانی سوره بقره بود، گفت: در روایت دیگری آمده است که این دو آیه به دلیل تکرار سه مرتبه کلمه ربنا، هم قرآن است و هم دعا است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ابن رسول می گوید نزد پیامبر بودم که صدای عجبیی شنیده و پیامبر مشاهده کرد دریچه ای به سوی آسمان باز و فرشته ای نازل شد و به پیامبر گفت خداوند به تو دو نور را بشارت داده است که به هیچ کدام از پیامبران نداده و این دو نور سوره حمد و آیات پایانی سوره بقره است که ویژه پیامبر است./1307/پ202/ح

ارسال نظرات