ساختار آموزشی حوزه علمیه، طلاب را علاقهمند به پژوهش نمیکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمدتقی موحد ابطحی، عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، امروز در نشست بررسی فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم اسلامی گفت: ما در این پژوهشگاه به دنبال نقاط فراموش شده در نشریات علوم اسلامی هستیم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: از فعالیت های ما در نشریه روش شناسی علوم اسلامی تخصصی کردن آنها است که از سال 85 دنبال آن بودیم و ما معتقدیم وزارت علوم نیز باید این کار را به جد دنبال کند.
قائم مقام سردبیرفصلنامه روش شناسی علوم انسانی در ادامه عنوان کرد: به هیچ عنوان نمی گذاریم عناوین تکراری وارد مجلات ما شود و اگر مقالات تکراری ارائه شود آن ها را در اولویت نشر قرار نخواهیم داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلات روش شناسی بین المللی خواهد شد یا خیر، افزود: ما از سال88 به دنبال این موضوع بودیم اما بنا به دلایلی کار متوقف شد ولی از سال گذشته دوباره این کار را دنبال کرده ایم وامیدواریم با همکاری مسؤولان به خصوص وزارت علوم این کار به نتایج خوبی دست پیدا کند.
ابطحی در ادامه خاطرنشان کرد: هم زمان با شکل گیری پژوهشگاه که متولی بحث علوم اسلامی و انسانی است، در کشورهای دیگری مثل آمریکا و مالزی و پاکستان نیز مراکز تخصصی پژوهشی علوم اسلامی شکل گرفت.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نگاه این نشریه به مسائل جدید و مباحث روز ابراز داشت: ساختار یک نشریه با ساختار پژوهشگاه متفاوت است چرا که ما کارفرمای پژوهشگاه نیستیم، البته مقالات و تحقیقاتی که در زمینه های مختلف ارائه می شود را جهت نشر بررسی می کنیم و یکی از اولویت های ما تازگی و پاسخ گو بودن مقالات است.
عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان با ابراز تأسف از این که در مقطعی نشست های پژوهشگاه را در میان طلاب اطلاع رسانی کردیم؛ اما بازخورد مناسبی ندیدیم، گفت: علت عدم استقبال طلاب از مباحث پژوهشی سیستم آموزشی و همان بافت سنتی حوزه است که نیازی به این مباحث ایجاد نمی کند./1330/پ202/س