۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۶۱۲۶۵
مسؤول آموزش نمایندگی حوزه های علمیه خراسان شمالی:

10 دوره دانش افزایی در حوزه های علمیه خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول واحد آموزش نمایندگی حوزه های علمیه خراسان شمالی گفت: امسال 10 دوره دانش افزایی طلاب در دروس تحصیلی مختلف، با حضور اساتید برتر کشوری در حوزه های علمیه این استان برگزار می شود.
حجت الاسلام حسين زاده - مسؤول آموزش نمايندگي حوزه علميه خراسان شمالي

حجت الاسلام فرهاد حسین زاده، مسؤول واحد آموزش نمایندگی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری دوره دانش افزایی علم منطق در حوزه علمیه استان، اظهار کرد: این دوره دو روزه دانش افزایی علم منطق، بیست و چهارم و بیستم پنجم ماه جاری با هدف تقویت علمی طلاب مدارس علمیه استان خراسان شمالی پیش از آغاز امتحانات خردادماه حوزه های علمیه برگزار شد.

 

وی اضافه کرد: دوره مزبور ویژه طلاب برادر مدارس علمیه شهرستان های مختلف استان به میزبانی حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد و با تدریس حجت الاسلام مرتضی نوروزی، استاد مجرب حوزه علمیه نواب مشهد برگزار شد که در آن حدود 60 نفر از طلاب حوزه های علمیه خراسان شمالی شرکت داشتند.

 

حجت الاسلام حسین زاده با بیان این که هدف از برگزاری این دوره دانش افزایی ارتقای سطح علمی و جبران عقب ماندگی تحصیلی طلاب بود، افزود: با توجه به اهمیت علم منطق و پایه ای بودن این درس، در دوره دانش افزایی مزبور، طلاب علاقه مند به درس منطق و نیز آن دسته از طلابی که بنا به اعلام مسؤولان آموزش مدارس علمیه استان در این درس عقب ماندگی تحصیلی داشتند، شرکت کردند.

 

به گفته وی در این دوره دانش افزایی حجت الاسلام نوروزی طی دو روز چکیده مباحث درس منطق دوره مقدماتی حوزه های علمیه را برای شرکت کنندگان تشریح کرده تا ضمن تقویت بنیه علمی طلاب، آنها بیش از پیش برای امتحانات پایان سال آماده شوند.

 

مسؤول آموزش نمایندگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به برنامه های این واحد در سال جاری، اظهار کرد: برای امسال برگزاری 12 دوره دانش افزایی طلاب در دروس تحصیلی مختلف، با حضور اساتید برتر کشوری در حوزه های علمیه این استان از سوی واحد آموزش پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام حسین زاده با بیان این که دوره های مزبور شامل دانش افزایی ادبیات عرب، عقاید، اصول فقه، منطق، کلام و غیره است، اضافه کرد: تمامی دوره های دانش افزایی، فوق برنامه بوده و طلاب می توانند در کنار حضور در کلاس های درسی خود، نسبت به شرکت در این دوره های تقویتی نیز اقدام کنند.

 

وی با بیان این که سال گذشته در مجموع شش دوره دانش افزایی طلاب در مدارس علمیه استان خراسان شمالی برگزار شد، خاطرنشان کرد: با توجه به تأثیرگذاری دوره های مزبور و درخواست طلاب و مسؤولان آموزش حوزه های علمیه استان، برگزاری دوره های دانش افزایی در مدارس علمیه خراسان شمالی در سال جاری افزایش می یابد.

 

حجت الاسلام حسین زاده با بیان این که در این راستا دوره های دانش افزایی ادبیات عرب در حوزه های علمیه استان به صورت ویژه برگزار خواهد شد، افزود: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت درس ادبیات عرب و لزوم پرداختن بیشتر به آن در دیدار با طلاب و روحانیان استان خراسان شمالی، امسال برنامه دانش افزایی ادبیات عرب در مدارس علمیه استان در چهار دوره برگزار می شود.

 

به گفته وی دوره های دانش افزایی ادبیات عرب در حوزه های علمیه استان خراسان شمالی به صورت دوره ای ـ کارگاهی در مناطق مختلف استان برگزار می شود به گونه ای که در هر کدام از این دوره ها طلاب دو حوزه علمیه استان به صورت مشترک حضور خواهند یافت.

 

گفتنی است، امسال در شهرستان‌های مختلف استان خراسان شمالی در مجموع حدود هزار و 300 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

 

در سال تحصیلی جاری در مدارس علمیه استان خراسان شمالی 204 استاد اعزامی و حق‌التدریسی فعالیت می کنند که از این تعداد 131 استاد در مدارس علمیه برادران و 73 نفر نیز در حوزه‌های علمیه خواهران استان مشغول تدریس علوم دینی در سطوح مختلف هستند.

 

بنا به اعلام نمایندگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی، شاخص‌های آموزشی در مدارس علمیه استان در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته‌اند به گونه‌ای که در سه سال تحصیلی اخیر معدل کل حوزه های علمیه استان هر سال به طور میانگین 1.5 نمره افزایش داشته و در سال تحصیلی 93-92 نیز با تداوم روند افزایشی خود به 16.10 رسید./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات