۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۶۲۶۵۰
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

اوج علم و معرفت در زبان فارسی وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: زبان فارسی علم و معرفت را در اوج خود دارد بسیاری از مضامین معرفتی را شعرا و عرفای ما در زبان فارسی بیان کردند که جامعه امروز جهان مدیون آن است و کمتر زبانی وجود دارد که به اندازه زبان فارسی ظرفیت بیان این همه معرفت را داشته باشد.
ابراهيمي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد سعدی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امام حسین(ع) می‌فرمایند: عقل انسان کامل نمی‌شود مگر با تبعیت از حق و مقدار تبعیت از حق نشان می‌دهد که انسان چه میزان عقل دارد.

 

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره اعراف افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: در روز قیامت وزن و ترازو حق است که می‌تواند نشان دهد انسان چه میزان راه صحیح را رفته است.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نکته‌ای از یک نویسنده ابراز کرد: یکی از نویسندگان مشهور می‌گوید زبان گاهی معرف علم است به عنوان نمونه وقتی گفته شود مثلث سه ضلع دارد، همه انسان‌ها با هر ملیت و جنسیتی یک مفهوم از آن را برداشت کرده و دچار کج‌فهمی یا بدفهمی در آن نمی‌شوند.

 

ابراهیمی ترکمان در ادامه اظهار داشت: اما در زبان معرفت تصاویر و دیدگاه‌ها متفاوت است، به عنوان نمونه هر کس از «صبح دل‌انگیز» بر اساس حالت روحی، شرایط، اوضاع و احوالی که دارد درک متفاوتی خواهد داشت.

 

وی افزود: زبان فارسی علم و معرفت را در اوج خود دارد، بسیاری از مضامین معرفتی را شعرا و عرفای ما در زبان فارسی بیان کردند که جامعه امروز جهان مدیون آن است و کمتر زبانی وجود دارد که به اندازه زبان فارسی ظرفیت بیان این همه معرفت را داشته باشد.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به زبان علم در فارسی، بیان داشت: اگر زبان فارسی به زبان علم روی آورده از توانمندی برای بیان آنچه در نظر داشته بوده که در توسعه دانش مسلمین مؤثر بوده است.

 

ابراهیمی ترکمان با اشاره روند فعالیت بنیاد سعدی، ابراز کرد: در سال 89 سند تأسیس بنیاد سعدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا شد که توسعه و ترویج زبان فارسی در خارج از کشور را بر عهده گرفت.

 

وی افزود: نامه تأسیس بنیاد سعدی به مقام معظم رهبری تقدیم شد، ایشان نیز تأکید داشتند که عین آن اجرا شود، این دستور رهبری به سازمان و مراکز دیگر ابلاغ و در شورای عالی سازمان به اتفاق تصویب شد که موضوع بنیاد سعدی به صورت جدی آغاز و پیگیری شود.

 

رییس سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی با اشاره به جدیت پرداختن به زبان فارسی، بیان داشت: جایی که لازم است تا به زبان فارسی پرداخته شود به طور قطع مساله جدی است و می‌طلبد دستگاه تخصصصی آن را بر عهده گیرد.

 

ابراهیمی ترکمان در ادامه گفت: با توجه به سابقه و توانایی آقای حداد عادل در فرهنگستان زبان فارسی مسؤولیت بنیاد به وی واگذار شد تا بنیاد با برنامه‌ریزی در بحث آموزش استاد، تألیف کتب درسی، برگزاری دوره‌های زبان فارسی قوی وارد عرصه شود.

 

وی اظهار داشت: مسأله این است که بنیاد به صورت مستقل و تخصصی کار زبان فارسی را در کشور پشتبانی می‌کند، امید که با شکل‌گیری قوی‌تر بنیاد، با هم‌افزایی، توسعه و انسجام بیشتر رابطه بنیاد و سازمان ارتباطات بتوان به توسعه زبان فارسی پرداخت.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان داشت: برای سال 94 برنامههایی در بنیاد هماهنگ شده تا بنیاد به عنوان کمک و شروع‌کننده قوی وارد شود، در چند سفری که به خارج کشور داشتم دوستان از بنیاد سعدی اظهار رضایت داشتند.

 

ابراهیمی ترکمان در پایان خاطرنشان کرد: بنیاد سعدی موازی یا مقابل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیست، بلکه دو بال برای حرکت در خارج از کشور هستند، بنابراین درخواست ما است که با تمام قوا به این بنیاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نظام  بر توسعه زبان فارسی در خارج کشور کمک کنیم./807/پ202/ح

ارسال نظرات