۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۶۳۳۷۱
با خرید هزار جلد کتاب مرجع؛

کتابخانه های مدارس علمیه خراسان شمالی تجهیز شدند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی از تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه استان با خرید و توزیع بیش از هزار جلد کتاب مرجع خبر داد.
حجت الاسلام سعادتي - مسؤول پژوهش حوزه علميه خراسان شمالي

حجت الاسلام امید سعادتی، مسؤول پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که در حال حاضر در 15 حوزه علمیه و نیز مرکز مدیریت مدارس علمیه خراسان شمالی، 16 باب کتابخانه دایر است، اظهار کرد: در این کتابخانه ها در مجموع بیش از 60 هزار جلد کتاب عمومی و تخصصی برای استفاده طلاب و دین پژوهان گردآوری شده است.

 

وی با بیان این که کتاب های موجود در کتابخانه های مدارس علمیه استان در زمینه های قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اعتقادی، تاریخی، اخلاقی، جغرافیایی، اطلاعات عمومی و غیره هستند، افزود: برخی از کتابخانه های مدارس علمیه استان از جمله کتابخانه حوزه های علمیه امام صادق(ع) بجنورد، محمودیه فاروج و اسفراین جزء کتابخانه های قدیمی و غنی حوزه های علمیه به شمار می روند.

 

حجت الاسلام سعادتی در ادامه با اشاره به خرید کتاب و تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه استان در سال جاری، افزود: در راستای تأمین کتاب های منبع و مرجع به منظور رفع نیازهای پژوهشی و تحقیقی طلاب و دین پژوهان خارج از حوزه، واحد پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اقدام به خرید حدود هزار جلد کتاب مرجع و منبع از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و توزیع آن در بین کتابخانه های مدارس استان کرده است.

 

وی با بیان این که برای خرید این تعداد کتاب بیش از 210 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: کتاب های خریداری شده در بین کتابخانه های 15 مدرسه علمیه و نیز کتابخانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی توزیع شد.

 

حجت الاسلام سعادتی با اشاره به این که متأسفانه کتابخانه های مدارس علمیه استان از نظر امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نیز منابع کتاب غنای لازم را ندارند، خاطرنشان کرد: به طور کلی در خراسان شمالی و حوزه های علمیه استان، کتابخانه ای با منابع و شرایط مطلوب که به طور کامل پاسخگوی نیاز طلاب و دین پژوهان برای انجام فعالیت های تحقیقی و پژوهشی در حوزه دین باشد، وجود ندارد.

 

وی با تأکید بر این که کتابخانه های موجود در حوزه های علمیه می بایست افزون بر تأمین نیاز داخلی حوزه ها و طلاب و اساتید، پاسخگوی نیاز علمی دین پژوهان و مراجعه کنندگان بیرونی حوزه نیز باشد، افزود: بسیاری از افراد خارج از ساختار حوزه های علمیه، برای انجام تحقیقات فقهی و پژوهش های دینی به مراجع و منابعی نیاز داشته که انتظار دارند با مراجعه به کتابخانه های مدارس علمیه استان، به این منابع دسترسی داشته باشند.

 

حجت الاسلام سعادتی اضافه کرد: البته فعالیت کتابخانه جامع دیجیتال امام علی(ع) در حوزه های علمیه استان خراسان شمالی که حاوی هزار و 500 گیگابایت اطلاعات در زمینه علوم انسانی و اسلامی است، تا حدودی می تواند رافع این مشکل باشد اما وجود کتاب با ساختار فیزیکی و سنتی از خواسته های دین پژوهان و طلاب است.

 

وی در ادامه با اشاره به رایزنی های انجام شده با استانداری خراسان شمالی در زمینه رفع نیازها و کاستی های موجود در کتابخانه های مدارس علمیه استان و قول مساعد استاندار در این راستا، افزود: چندی پیش استانداری خراسان شمالی برای تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه استان به رایانه و سایر تجهیزات قول مساعد داده و این مهم اکنون در دست پیگیری است.

 

به گفته حجت الاسلام سعادتی، در این برنامه قرار است استانداری خراسان شمالی از محل بودجه های دولتی، نسبت به تجهیز کتابخانه های حوزه های علمیه استان به رایانه، کتب مرجع و منبع، قفسه و غیره اقدام کند.

 

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری در شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی در مجموع حدود هزار و 300 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند./9314/ت302/ب5 

ارسال نظرات