۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۲۶۸۴۷۲

شهید چمران در نگاه تألیفات

خبرگزاری رسا ـ شهید چمران الگوی آزادگی و جوانمردی بود که در طول زندگی خویش خدا را در نظر داشت و همواره در تلاش بود تا در عرصه علم، عمل را هم ثابت کند؛ برای شناخت بهتر این شهید بزرگوار، آثار وی را مختصر معرفی کرده‌ایم.
تأليفات شهيد چمران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهید مصطفی چمران در سال 1311 در تهران چشم به جهان گشود و در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام شد. وی پیش از انقلاب ۵۷ انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‌ریزی کرد، سپس به لبنان رفته و در آن جا به همراه امام موسی صدر سازمان امل را تشکیل داد.

 

شهید چمران با انقلاب در ایران، پس از 21 سال به میهن باز گشت و پس از آموزش نیروهای سپاه، از سوی مهندس بازرگان به معاونت نخست‌وزیری دولت موقت در امور انقلاب منصوب شد.


بعد از موفقیت در پاوه امام خمینی(ره) مسؤولیت وزارت دفاع را به وی سپرد، از دیگر مسؤولیت‌های وی می‌توان به نمایندگی تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع اشاره کرد.


شهید چمران با شروع جنگ به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد، از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.


مصطفی چمران در 31خرداد ماه 1360 در مسیر دهلاویه، سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به مقام رفیع شهادت رسید.

 

در ادامه به برخی از تألیفاتی که تا کنون از شهید چمران به زینت نشر آراسته شده را ذکر می‌کنیم که عبارت است از:

 

علی زیباترین سروده ی هستی
کتاب حاضر شامل دست نگاشته های شهید مصطفی چمران درباره حضرت علی(ع) و راز و نیازهای او به همراه سه سخنرانی است. در این اثر سعی شده تا از نگاهی دیگر به امام علی(ع) نگریسته شود و آن نگاه شهیدی از عاشقان دل سوخته علی است که همه‌ عمر نام علی و یاد علی علیه‌السلام، روحیه بخش دردها و تنهایی او بوده است.

 

نیایش ها
آن چه در این مجموعه با عنوان نیایش ها به دست شما سپرده می شود از همان روح لطیف شهید چمران سرچشمه می گیرد که نمی توان آن را توصیف کرد و هر کس به قدر خلوص و عرفان خود بهره‌ای برخواهد گرفت. تفاوت فراوان مناجات او با بسیاری از دیگر از مناجات‌های بشری، عجین بودن آن‌ها با زندگی و حیات روزمره‌ اوست که صرفاً روحانی و سوای این دنیای خاکی نیست. این راز و نیاز ها بازگو کننده ی حالات مبارزاتی او از آمریکا تا آخرین لحظات زندگی آن شهید بزرگوار است.

 

زندگی نامه
خلاصه ای از زندگی شهید چمران در مجموعه ای 15 صفحه ای

 

عارفانه
این مجموعه زیبا بازگو کننده بسیاری از حالات شهید دکتر مصطفی چمران در در لحظات مختلف زندگی ایشان می باشد که می تواند به ویژه برای ره پویان عرفان، راهنمایی ارزنده و سازنده باشد.


عارفانه، نامی که برای مجموعه دست نگاشته ها گذاشته شده است، گویای آن نیست که همه این مجموعه، مباحثی عرفانی است، بلکه بازگوکننده روحیه و حالات عارفانه و عاشقانه، خلوص و عرفان عملی شهید دکتر مصطفی چمران است.

 

حماسه عشق و عرفان
آنچه در این مجموعه گردآوری شده عموماً از دست نگاشته های شهید چمران در دوران بستری پس از واقعه سوسنگرد و زخمی شدن اوست که فرصت بیشتری برای نگارش به دست آورده بود؛ گرچه ممکن است از سایر دست نگاشته‌ها نیز استفاده شده باشد.


بخش اعظم نگاشته‌ها در مورد انقلاب اسلامی و چگونگی انقلابی بودن و بخش مهم دیگری پیرامون موضوع جنگ تحمیلی است. نوشته‌های زیادی هم مباحث عرفانی، فلسفی، سیاسی و هنری و تعدادی از دست نگاشته‌ها در ارتباط با شهدای بزرگوار است؛ در این کتاب از هر دری سخن گفته شده و مجموعه ای گیرا جذاب و آموزنده و عبرت انگیز فراروی خواننده قرار می دهد.

 

لبنان
کتاب حاضر گزیده ای از دست نوشته ها و سخنرانی های شهید چمران و حاصل مطالعه و بررسی کلید نوشته‌ها و سخنرانی‌های او (در لبنان، اروپا و ایران) درباره ی لبنان است، که بر اساس حوادث تاریخ منسجم و تدوین شده است.


این مجموعه ارائه دهنده تاریخ و تحلیل واقعی جهت شناخت توده محروم ملت لبنان و نه چندان کامل وجامع از خدمات، شهید چمران است.

 

خدابود و دیگر هیچ نبود
کتاب حاضر در واقع مجموعه تاریخ دار از دست نگاشته های شهید چمران، بدون در نظر گرفتن موضوعی خاص می باشد که فقط بر طبق زمان نگارش آن‌ها دسته بندی شده است؛ آنچه در این نوشته ها نمایان است حرکت شهید چمران در طول زندگی خویش ( آمریکا، لبنان و ایران) در مسیر الهی و نشان دهنده حالات عرفانی و عاشقانه اوست.

 

کردستان
همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ماجراهای کردستان آغاز شد تا با ایجاد درگیری های داخلی کشور را از درون متلاشی سازد که در این بین حادثه پاوه از اهمیتی خاص برخوردار است؛ در این کتاب مجموعه یادداشت و سخنرانی های شهید در مورد قضایای کردستان و چگونگی ایجاد این مشکل، توضیح وقایع و مبارزات به جهت حل مشکلات، جمع آوری شده است.

 

دعای کمیل
دکتر مصطفی چمران پس از اعزام به آمریکا جهت ادامه تحصیل در آمریکا به طور منظم در جلسات هفتگی انجمن اسلامی دانشجویان شرکت و سخرانی می نمود؛ یکی از فعالیت های هفتگی انجمن خواندن دعای کمیل بود؛ از آن جا که بسیاری از دانشجویان به زبان عربی تسلط نداشتند، او دست به ترجمه دعا و همچنین نگارش مقدمه ای با دست خط خویش زد که در کتاب حاضر عیناً به چاپ رسیده است.

 

انسان و خدا
این کتاب حاصل یک دوره سخنرانی علمی و عرفانی در کانون توحید در ایام ماه مبارک رمضان سال 1359 می باشد؛ به طور خلاصه کتاب شامل بحث‌هایی درباره «خدا و روح و عالم غیب» و همچنین «بررسی مکاتب بشری و الهی» و در نهایت معرفی مکتب اسلام است.

 

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست
مجموعه حاضر در برگیرنده یادداشت‌های شهید چمران در خصوص حماسه آزادسازی سوسنگرد در تاریخ 26 آبان 1360 است؛ امید است که این کتاب گوشه‌ای از جزییات و ناگفته‌های دلاورمردان دفاع مقدس و شهادت طلبی دکتر چمران را روشن سازد.

 

کتاب بینش و نیایش
این کتاب شامل متن دو سخنرانی: تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر منطقه و کشورهای جهان، و انقلاب اسلامی در راه تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) است؛ همچنین تعدادی از نیایش‌های شهید بزرگوار نیز در این کتاب قرار داده شده است./978/ت302/ی

ارسال نظرات