۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۶۹۱۴۲
عضو هیات علمی دانشگاه؛

موقعیت شکننده اقتصاد کشور ناشی از رویه کنونی توزیع منافع و قدرت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: موقعیت شکننده اقتصاد کشور ناشی از رویه کنونی توزیع منافع و قدرت است، خروج از شکنندگی و بازگشت به اقتصاد مقاوم مستلزم تغییر انگیزه بازیگران اقتصاد ایران است.
سيد احسان خاندوزي سيد احسان خاندوزي سيد احسان خاندوزي سيد احسان خاندوزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید احسان خاندوزی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در همایش «اقتصاد سیاسی، انفعال یا اقتدار» که شامگاه دوشنبه در مجموعه فرهنگی شهید طهرانی مقدم برگزار شد با بیان اینکه اقتصاد ایران بالقوه توانمند بوده ولی بالفعل شکننده است، گفت: عوامل بیرونی یکی از دلایل شکنندگی اقتصاد ایران است.

 

وی افزود: این نظام اقتصادی بطور جدی از عوامل خارجی مانند وابستگی به خام فروشی، دلار و یورو، تولید به واردات واسطه ای و سرمایه ای، مصرف واردات قاچاق، وابستگی نظام بانکی به خطوط اعتباری بانک مرکزی رنج می برد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به دلایل تداوم شکنندگی اقتصاد ایران، تصریح کرد: گزینه های کم هزینه تر در کوتاه مدت پیش روی دولت و فعالان و بانک ها، فقدان راهبر اقتصادی بلند مدت و با ثبات، جزای غیر بازدارنده انتخاب های ضد اقتصاد ملی در نظام تصمیم گیری و تخصیص منابع از جمله عوامل تداوم شکنندگی اقتصاد ایران است.

 


وی با اشاره به حامیان این شکنندگی، تاکید کرد: افراد نزدیک به توزیع رانت، فعالان اقتصادی آسان طلب از جمله حامیان این اقتصاد شکننده هستند.

 

خاندوزی با اشاره به اقتصاد سیاسی مقاومتی، ابراز داشت: مشکل در سطح دانشی نبوده و اشکال در سطح انگیزشی است یعنی اراده بازیگران برای تحول شرایط وجود ندارد.

 


وی در ادامه اظهار داشت: موقعیت شکننده اقتصاد کشور ناشی از رویه کنونی توزیع منافع و قدرت است، خروج از شکنندگی و بازگشت به اقتصاد مقاوم مستلزم تغییر انگیزه بازیگران اقتصاد ایران است.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به محور تغییر نظام منافع، خاطرنشان کرد: کاهش وابستگی به بیرون و نیز افزایش کارایی درونی، تقویت بخش مولد، و تضمین سلامت اقتصادی از جمله محور های تغییر منافع است، دولت ها باید به جای چشم داشت به درآمد خام فروشی یا دست اندازی به بانک مرکزی به دنبال تقویت درون باشند.


تن دادن به دشواری های اقتصاد مقاومتی ضروری است


خاندوزی در پایان تاکید کرد: در صورت تن دادن به دشواری های اقتصاد مقاومتی است که فرامین اقتصاد مقاومتی به واقع تحقق خواهد یافت و زمینه انفعال در عرصه بین الملل جای خود را به زمینه اقتدار می دهد، بدون این اصلاح و مقاوم سازی اقتصاد، ژست اقتدار سیاسی نیز تداوم نخواهد یافت./811/پ202/ب4

ارسال نظرات