۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۲۷۰۰۰۸
گزارشی از مراسم افتتاحیه موزه «فقه و زندگی»؛

موزه «فقه و زندگی» آغازی برای حرکتی عظیم در عرصه آشنایی با مصادیق احکام الهی

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه موزه «فقه و زندگی» با بازدید و سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه برادران سراسر کشور و رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.
مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم مراسم افتتاح موزه فقه و زندگي در قم

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه موزه «فقه و زندگی» با بازدید و سخنرانی آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه برادران سراسر کشور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی پنج شنبه شب برگزار شد.

 

این موزه وابسته به مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با هدف آموزش غیر محسوس احکام دینی به مردم برپا شده و علاقه‌مندان می‌تواند در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 22 تا 1 بامداد از آن بازدید کنند.

 

نمایندگان مراکز، اعضای شورای شهر، مسؤولان استانی،‌ مسؤولان سپاه، نیروی انتظامی، محیط زیست و وزارت امور خارجه، اعضای شورای سیاستگذاری مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حاضران از حاضران این مراسم بودند.

 

 

 

 

این موزه در حقیقت برپا شده تا افراد با مصادیق احکام الهی آشنا شوند، به گونه‌ای که وقتی گفته می‌شود استفاده از آلات موسیقی حرام است، افراد با مراجعه به این موزه متوجه بشوند که امروز کدام یک از ابزارهای موسیقی از مصادیق آلات موسیقی به شمار می‌آید.

 

بیان احکام پرندگان و حیوانات حرام گوشت، حلال گوشت و موجودات دریایی و استفاده از پوست هر یک از آن‌ها، بیان احکام مربوط به تراز و کیل، خواص سنگ‌ها، آب مضاف و قلیل، بیان احکام مربوط به طواف، زکات و وضو و بیان احکام کتب ضاله، مشروبات و آلات قمار از جمله بخش‌های مختلف این موزه است که در کنار تمام این موارد مصادیق آن نیز به نمایش گذاشته شده است.

 

 

رونمایی از سه اثر جدید در موزه فقه و زندگی

 

همچنین در مراسم افتتاحیه موزه فقه و زندگی از سه اثر «غایة التعدیل بی معرفه الاوزان و المکاییل» تألیف شیخ محمود لطیفی و «اطلس فقهی پرندگان ایران» نوشته کاظم پرستگاری و حسین زارعی زیاری و همچنین نرم افزار «پرندگان ایران» رونمایی شد.

 

«اطلس فقهی پرندگان ایران» با تلاش 3 ساله دست اندرکاران مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و با همکاری کارشناسان دکترای محیط زیست تهیه شده که در آن احکام فقهی 452 گونه از پرندگان بیان شده است.

 

یکی از امتیازات این اطلس نسبت به سایر کتب‌ این است که حتی در آن نام فارسی، عربی، انگلیسی و علمی پرندگان، نوع بال زدنشان و دیگر مسائل به صورت کامل بیان شده و همچنین نرم افزایی از آن تهیه شده است.

 

البته در مراسم افتتاحیه موزه فقه و زندگی تنها جلد نخست «اطلس فقهی پرندگان ایران» رونمایی شد که در آینده نزدیک نیز سایر جلدهای آن و «اطلس فقهی پرندگان جهان» که به بیان بیش از هزار گونه از پرندگان پرداخته به صورت کامل تهیه و رونمایی می‌شود.

 

 

 

معرفی 530 گونه از پرندگان ایران در نرم افزار

 

نرم افزار «پرندگان ایران» نیز به معرفی جامع 530 گونه از پرنده ایرانی می‌پردازد که توسط مؤسسه فرهنگی هنری نور راسخون و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی تهیه گردیده است که اطلاعات کامل شامل تغذیه مربوط به هر یک، نقشه پراکندگی هرگونه در سطح کشور، زیستگاه هر پرنده، صدای پرنده، فیلم اختصاصی پرندگان، تصاویر با کیفیت هر گونه، حکم شرعی هر پرنده، مشخصات کامل پرنده و نام فارسی، عربی، انگلیسی و علمی آن بیان شده و این نرم افزار قابل نصب بر روی تلفن‌های همراه نیز است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی نیز در مراسم افتتاحیه «موزه فقه و زندگی» موضوع شناسی احکام را یک ضرورت در حوزه‌های علمیه دانست و بیان کرد: این کار باید به صورت منسجم و با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه صورت گیرد تا سبب تسهیل فتوا شده و مکلفان نیز وظیفه خود را کامل بدانند.

 

چگونگی تأسیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی

 

وی درباره چگونگی تأسیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی نیز اظهار کرد: پیش نویس این مؤسسه تهیه و برای مراجع تقلید و برخی از شخصیت‌ها ارسال شد، در پایان نیز محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و ایشان ضمن موافقت با این موضوع دستورات لازم را فرمودند و این مؤسسه با عنایت مدیر حوزه‌های علمیه و شورای عالی حوزه‌های علمیه از ارشاد و شورای عالی حوزه‌های علمیه برای افتتاح مجوز گرفت.

 

رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی عملکرد مؤسسه را در سه بخش پژوهش، آموزش و افتتاح موزه تقسیم بندی کرد و یادآور شد: پژوهش سنگین‌تر بخش است که در آن هشت گروه بررسی موضوعات به صورت مفهومی و مصداق‌یابی را بر عهده دارند که نخست از موضوعات اولویت‌دار گزارشی تهیه و سپس آغاز به کار کردند.

 

 

وی افزود: در بخش آموزش نیز دروسی درباره مبانی نظر موضوع شناسی و بررسی برخی از موضوعات فقهی از سوی اساتید حوزه تهیه شده که سال گذشته قسمتی از آن‌ها تدریس شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده همچنین از امضای تفاهم نامه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با برخی از مراکز خبر داد و بیان کرد: بناست در این مرکز کار تکراری صورت نگیرد و با مراکزی که نیازمند همکاری هستند همکاری شود و حتی از دانش آن‌ها استفاده شود تا کارها سریع‌تر اجرا شود.

 

موزه «فقه و زندگی» آغازی برای حرکتی عظیم در آشنایی با احکام الهی

 

رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی بخش نمایشگاهی ـ موزه ـ را نقطه آغاز حرکت عظیمی بیان کرد و گفت: این نمایشگاه در آینده یکی از مراکز مهم بازدید کنندگان حوزوی برای آشنایی با احکام فقهی خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: البته تاکنون کار چندانی در این زمینه صورت نگرفته است، ولی این نمایشگاه زمینه‌ای برای انتقال فرهنگ ناب دینی خواهد بود و باید دانست که این نقطه آغاز است و امیدواریم در یک مکان وسیع‌تر بتوان این موزه را برپا کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده همچنین تأکید کرد: شاید یک دهم وسایل و اشیا این موزه خریداری نشده و افراد آن‌ها را اهدا کرده‌اند، امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از هنر یک کار در خور جمهوری اسلامی و آبروی برای تشیع در حوزه ارائه دهیم و مرکزی برای بازدید جهانی افراد شود.

 

 

 

تهیه زندگی‌نامه 3 هزار عالم

 

وی همچنین عنوان کرد: این نمایشگاه دارای دو بخش عصر حضور معصوم(ع) و غیبت معصوم(ع) است که هنوز بخش حضور معصومان(ع) را راه اندازی نکرده‌ایم و در بخش عصر غیبت یک بخش مربوط به عالمان دینی بوده که قرار است اسناد و مدارک مربوط به زندگی نامه 3 هزار عالم تهیه شود.

 

گفتنی است، در بخش گنجینه فقها در حال حاضر زندگی‌نامه 78 عالم معاصر و غیر معاصر جمع آوری و به نمایش گذاشته شده است و اکنون نیز اسناد و مدارک مربوط به زندگی‌نامه 3 هزار عالم در حال جمع‌آوری است.

 

سخنرانی مدیر حوزه در مراسم افتتاحیه موزه «فقه و زندگی»

 

در بخش دیگر و پایانی مراسم افتتاحیه موزه «فقه و زندگی» آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه برادران سراسر کشور به ایراد سخن پرداخت که ضمن خرسندی از تأسیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و برپایی چنین موزه‌ای بیان کرد: بنده از نخست در جریان کار این مؤسسه بوده‌ام، ولی امشب با زوایایی مختلف این کار آشنا شدم و باورم شدم که دست اندرکاران این مؤسسه مورد عنایت مراجع به ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته‌اند و این توانمندی را دارند که بتواند کار ارزشمند، بدیع، نو و در خور دقت و توجه داشته باشند.

 

وی افزود: یکی از ویژگی‌های حوزه‌های علمیه در طول تاریخ این بوده که هر زمان نیازی را احساس می‌کردند نسبت به آن نیاز سریعا پاسخ مثبت می‌دادند و امکانات و توان خود را به کار می‌بستند تا بتوانند پاسخ دهند.

 

امام جمعه قم بیان کرد: آن‌چه امشب مشاهده کردیم نشان می‌دهد که حقیقتا دوستان و فضلا در پاسخ به یک نیاز جدی در عرصه مباحث اجتهادی همت گمارده‌اند.

 

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به دیدگاه‌های امام موسی صدر و شهید مطهری درباره استنباط احکام با شناخت موضوعات تأکید کرد: شناخت موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دوستان تلاش فوق العاده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند.

 

ضرورت، اهداف و اقدامات مرکز موضوع شناسی احکام فقهی

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهداف، اقدامات و ضرورت تأسیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی پرداخت و گفت: موضوع تعیین کننده حکم است و حکم بدون شناخت موضوع دارای جایگاه ویژه‌ای در جامعه نیست.

 

مدیر حوزه‌های علمیه تسهیل در صدور فتوا را یکی از اهداف تأسیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی عنوان کرد و یادآور شد: در جهان امروز روزی نمی‌گذرد و شاید ساعتی نمی‌گذرد مگر یک پدیده و موضوع جدیدی در جامعه و جهان به وجود می‌آید، این مرکز تأسیس شده تا دستاوردهای خود را خدمت مراجع و بزرگان تقدیم کنند تا آن‌‌ها بدانند موضوع این مسأله است و حکم را براساس آیات و روایات صادر کنند.

 

امام جمعه قم همچنین با انتقاد از بی توجهی برخی از بازاریان به احکام فقهی و به تبع آن عدم شناخت حرام و حلال الهی تأکید کرد: متأسفانه گاها شنیده می‌شود که ان شاءالله این سخن درست نباشد، در همین بازار قم گاهی سر و ته ماهی‌های صید شده از دریا زده می‌شود و به عنوان فیله ماهی به شهروندان ما فروخته می‌شود.

 

وی ادامه داد: قم شهر مذهبی است درباره شهرهای دیگر که خود باید حدیث مفصل بخوانی. کوسه ماهی آن هم نوع حرامش که نوعا نیز حرام است، در قالب فیله ماهی و به عنوان گوشت بدون تیغ و مشکل به خورد خلق الله می‌دهند و انواع و اقسام مواردی که در بازار مسلمین دیده می‌شود و توجهی به حلال و حرام آن نمی‌شود.

 

 

مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی محلی برای تبادل نظر حوزویان و دانشگاهیان

 

آیت‌الله حسینی بوشهری برپایی موزه «فقه و زندگی» را عاملی بر آشنایی مردم با مصادیق موضوعات مبتلابه بیان کرد و همچنین خواستار برپایی این موزه در یک محیط وسیعی‌تری برای بازدید عموم مردم قم و دیگر شهرهای کشور شد.

 

وی یکسان سازی نظر متخصصان را از دیگر اهداف تأسیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی دانست و گفت: در این مؤسسه تنها به نظرات حوزویان بسنده نمی‌شود، بلکه از صاحبان دانش و دانشگاهیان کمک گرفته می‌شود تا موضوعات در قالب یک نظر بیان شود.

 

امام جمعه قم بیان کرد: از کتب معتبر و فقهی نیز به عنوان مستند موضوع شناسی استفاده می‌شود.

 

وی با اشاره به تشویق مراجع تقلید برای تأسیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این‌که این بزرگواران نقطه نظراتی نیز داشته‌اند، اظهار کرد: بنده در جریان هستم که رهبر معظم انقلاب مرتبط پرسش‌جو می‌کنند کار به کجا رسیده، چه مرحله‌ای شروع شده و چه مرحله‌ای پایان یافته است، با یک حساسیت خاصی کار را پیگیری می‌کنند.

 

 

موزه «فقه و زندگی» طریقیت رسیدن به احکام فقهی

 

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که کار پژوهشی زمانبر است، بیان کرد: در این مؤسسه کمیته‌ها و گروه‌ها تقریبا تمام نیازها را پوشش داده‌اند، ولی بنده تقاضا دارم کار را با حوصله و دقت انجام دهند، تسریع خوب است ولی نباید دقت را فدای تسریع کرد، چرا که قرار است این کار سال‌ها بماند.

 

وی همچنین برپایی موزه «فقه و زندگی» را بستر مناسبی برای آشنایی طلاب با مباحث فقهی پیش از ورود به موضوعات دانست و گفت: طلاب باید به این موزه دعوت شوند و موضوع را کاملا بشناسند تا در محضر استاد حکم آن را برداشت کنند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که این موزه جنبه طریقیت برای رسیدن به موضوع حکم فقهی داشته و فرصت خوبی برای استفاده طلاب است، اظهار کرد: این نمایشگاه برپا نشده تا مردم بیایند و موجودات گوناگون را تماشا کنند، بلکه جنبه طریقیت برای رسیدن به موضوع حکم فقهی است.

 

وی گفت: فرصت خوبی برای حوزویان فراهم شده و باید از این فرصت طلایی استفاده کنند به ویژه در انتشار این کارهای که ره آورد فضلا است.

/501/993/م

ارسال نظرات