۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۷۲۲۵۲
آیت الله سبحانی:

نباید به اعمال گذشته دلخوش کنیم/ ملاک حال فعلی افراد است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر ملاک بودن حال فعلی افراد در سرنوشت آنها گفت: همیشه نباید به اعمال گذشته دلخوش کنیم؛ بلکه باید از خداوند، عاقبت بخیری و ثابت قدم بودن در صراط مستقیم را بخواهیم؛ زیرا گاهی انسان تا لحظات پایانی عمرش بهشتی است؛ اما در آخر عمرش دوزخی می‌شود.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت امیرمؤمنان علی(ع) اظهار داشت: ابن ملجم از علاقمندان و محبان حضرت علی(ع) بود؛ اما در نهایت عاشق زنی شد که مهریه‌اش شهادت حضرت علی(ع) بود و اشقی‌الاولین و الآخرین شد؛ از این‌رو باید همیشه از خداوند عاقبت بخیری و ثابت قدم بودن در دین را بخواهیم.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر ملاک بودن حال فعلی افراد در سرنوشت آنها ابراز داشت: همیشه نباید به اعمال گذشته دلخوش کنیم؛ بلکه باید از خداوند، عاقبت بخیری و ثابت قدم بودن در صراط مستقیم را بخواهیم؛ زیرا گاهی انسان تا آخر عمرش بهشتی است؛ اما در آخر عمرش دوزخی می‌شود و یا بر عکس، فردی فاسد است؛ اما توبه می‌کند و در زمره صالحان قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به کتاب صحیح بخاری گفت: در این کتاب جمله‌ خوبی آمده است؛ که اگر خداوند در قرآن از فرد یا گروهی تعریف کرده‌ است؛ باید به آخر آیه نیز دقت کنیم تا اختصاص نخورده باشد؛ چنان که خداوند همه صحابه و همسران پیامبر(ص) را نیکوکار نمی‌شمارد و بعد از ذکر فضائل، برخی از آنها را مشمول آن ویژگی می‌شمارد.

 

حضرت آیت الله سبحانی به ویژگی‌های یاران رسول خدا(ص) در سوره فتح اشاره و خاطرنشان کرد: ایستادگی و شدت در برابر کفّار و محبت و مهربانی با یکدیگر از ویژگی یاران پیامبراکرم(ص) است و دیگر صفاتی که پیوسته در حال رکوع و سجود هستند و همواره فضل خدا و رضاى او را مى‏طلبند؛ اما در نهایت خداوند به کسانى از آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند، وعده آمرزش و پاداش داده است.

 

این مرجع تقلید افزود: بنابراین خداوند با توجه به مجاهدت‌ها و جنگ‌های بدر، احد و خندق به همه اصحاب پیامبر(ص) چراغ سبز نشان نداده است و وعده پاداش و آمرزش نمی‌دهد؛ بلکه فقط کسانی را وعده داده است که تا آخر عمر بر ارزش‌ها و اسلام ثابت قدم بوده‌اند و در صراط مستقیم باقی مانده‌اند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: بعد از آزار و اذیت یهودیان که با لجاجت و پیمان شکنی قصد نابودی اسلام را داشتند، جمعیت زیادی از منافقان برای ضربه زدن به اسلام و ناکارآمدی پیامبر(ص)‌ توطئه‌چینی می‌کردند؛ ‌چنان که سه جزء قرآن کریم درباره این گروه است.

 

وی به رفتار نادرست برخی همسران پیامبراکرم(ص) با حضرت اشاره کرد و گفت: برخی از همسران پیامبر(ص) با دنیاطلبی بر ایشان ایراد می‌گرفتند و زندگی قیصر و کسری را از ایشان طلب می‌کردند که حضرت آنها را میان دنیاطلبی و همراهی با ایشان مخیر کرد.

 

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به لحن مرحمت و لطف قرآن درباره اهل بیت‌(ع) افزود: همواره بیان قرآن کریم نسبت به اهل بیت(ع) به صورت مدح و تمجید است./908/پ201/ج

ارسال نظرات