۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۷۳۱۳۸
آیت الله سبحانی مطرح کرد؛

روایتی شنیدنی از امام علی در بستر شهادت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با تسلیت شهادت امیرمؤمنان علی(ع) گفت: پیامبراکرم(ص) و حضرت علی(ع) پدران معنوی امت اسلام هستند؛ از این‌رو از رحمت خداوند به دور است؛ کسی که عاق ایشان شود.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در روز شهادت امیرمؤمنان علی(ع) در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد با تسلیت شهادت حضرت علی(ع) اظهار داشت: حضرت در بستر شهادت روایتی را از پیامبر اکرم(ص)‌ نقل فرمودند که در آن به سه مطلب اشاره شده است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز داشت: نخست این که پیامبراکرم(ص) و حضرت علی(ع) پدران معنوی امت اسلام هستند؛ از این‌رو از رحمت خداوند به دور است؛ کسی که عاق ایشان شود.

 

وی گفت: دوم این‌ که پیامبراکرم(ص) فرمودند «من و علی(ع) اجیران این امت هستیم و شریعت الهی را به آنها رساندیم»؛ چنان که در آیه قرآن به اجر رسالت که مودت و مهربانی با اهل بیت(ع) است،‌ اشاره می‌فرماید.

 

حضرت آیت الله سبحانی افزود: پیامبراکرم(ص) در ادامه فرمودند «من و علی(ع) مولا و پیشوایان امت هستیم»؛ بنابراین اگر کسی به مولایش ظلم کند و از ایشان پیروی نکند، گمراه و منحرف است.

 

وی در ادامه تفسیر سوره احزاب به کلمه «اهل بیت» اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند با کلمه «بیوت النبی» به همسران پیامبراکرم(ص)‌ اشاره می‌کند و هرگز این کلمه را به صورت مفرد «بیت» درباره آنها به کار نبرده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: کلمه «اهل بیت» فقط درباره خانه خاصی مطرح می‌شود که همسران پیامبر(ص)‌ نیز اذعان دارند که منظور از آن بیت وحی و خانه امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) است.

 

وی به آیه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت» اشاره کرد و یادآور شد: این آیه، عصمت اهل بیت(ع) را ثابت می‌کند؛ بنابراین ایشان از مقام و منزلت ویژه‌ای در پیشگاه خداوند برخوردار هستند.

 

وی با اشاره به مقام و جایگاه همسران پیامبراکرم(ص) تأکید کرد: خداوند به همسران پیامبر(ص) جایگاه ویژه‌ای داده است؛ اما هر مقام و مسؤولیتی، تکالیفی را به دنبال دارد.

 

این مرجع تقلید به تکالیف همسران پیامبر(ص) در سوره احزاب پرداخت و گفت: خداوند بر اقامه و به پاداشتن نماز تأکید می‌فرماید؛ زیرا میان خواندن و به پاداشتن نماز تفاوت است.

 

حضرت آیت الله سبحانی افزود: با توجه به این که آیات وحی در خانه همسران پیامبراکرم(ص) نازل می‌شد و به صورت کلی آنها در جریان وحی قرار داشتند؛ خداوند آنها را به تدبر و تأمل در قرآن سفارش می‌کند و این که تسلیم دستورات خداوند و رسولش باشند./908/پ201/ش

ارسال نظرات