۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
کد خبر: ۲۷۳۲۲۳
حجت الاسلام حسینی قمی:

توبه کسی که حق الناس بر گردن دارد بی فایده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ضایع کردن مسائل مالی و خوردن حق دیگران از مصادیق حق الناس است، گفت: اگر کسی که حق دیگران را خورده یک سال هم قرآن بر سر بگیرد فایده و اثری ندارد، در فرصتی که از شب قدر باقی مانده حق الناس ها باید ادا و بداخلاقی ها کنار گذاشته شود؛ اگر انسان برای رفع کدورت ها اقدام کند کوچک نمی شود.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی استاد حوزه علمیه قم سحرگاه امروز در برنامه زنده تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به آداب دعا و اسباب استجابت آن گفت: از آداب دعا این است که انسان لقمه خود را پاک و حق الناس را از آن خارج کند، با این کار به سوی استجابت دعا پیش می رود.


وی افزود: اگر می خواهیم دعایمان مستجاب شود نباید حق الناس بر گردنمان باشد، شب بیست و سوم آخرین فرصت انسان برای مناجات در درگاه الهی است، از همین رو انسان باید خرده حساب های خود با مردم را برطرف کند که این مسأله از ادب دعا است.


مبلغ برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که دامنه حق الناس وسیع است، اظهار داشت: گاهی حق الناس اخلاقی است که انسان کسی را آزرده خاطر و ناراحت کرده است، خدا نکند شب های قدر بگذرد و کسی باشد که با خانواده، خویشان و دوستان قطع رابطه کرده باشد.


وی ادامه داد: دین اسلام بسیار خوب و کامل بوده اما عمل انسان ها ضعیف است، حضرت علی(ع) در بستر شهادت فرمودند اصلاح بین دو نفر بالاتر از تمام نماز و روزه انسان است؛ تمام نماز و روزه ها دریک طرف و این کار در طرفی دیگر قرار دارد، حال اگر خود انسان چنین قدمی بردارد مشمول این ثواب ها نمی شود.


حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) در زمینه اهمیت جبران حق الناس ابراز داشت: حضرت در این روایت فرمودند خداوند توبه انسان بد اخلاق را نمی پذیرد، چون اگر ریشه های رذائل را از خود دور نکند پس از توبه نیز همان انسان سابق می شود.


وی عنوان کرد: انسان متکبر، حسود، بد دل و بد دهان باید از فرصت شب قدر برای از بین بردن رذائل استفاده کند، خانمی به من گفت من سه دختر دارم به اندازه ای شوهرم بد اخلاق است که دخترم می گوید هر خواستگاری بیاید می روم تا از دست پدرم نجات پیدا کنم؛ آیا قرآن به سر گرفتن چنین انسانی فایده دارد.


استاد حوزه علمیه قم با بیان این که یکی دیگر از مصادیق حق الناس مسائل مالی و خوردن حق دیگران است، خاطرنشان کرد: اگر کسی که حق دیگران را خورده یک سال هم قرآن بر سر بگیرد فایده و اثری ندارد، در فرصتی که از شب قدر باقی مانده حق الناس ها را باید ادا و بد اخلاقی ها را کنار گذاشت؛ اگر انسان برای رفع کدورت ها اقدام کند کوچک نمی شود./1323/202/ع

ارسال نظرات