۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۷۴۴۴۲
در درس تفسیر مطرح شد؛

واکنش آیت الله سبحانی به فضای غیر اسلامی برخی دانشگاه ها و کارشکنی غرب در مذاکرات هسته ای

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی از کارشکنی غرب در مذاکرات هسته ای انتقاد کرد و با اشاره به نقش فرانسه در این خصوص، گفت: مردم دنیا، کارشکنی فرانسوی ها را در جریان مذاکرات مشاهده کردند.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد به تفسیر سوره احزاب پرداخت و اظهار داشت: ماهیت زنان با مردان یکسان است؛ اما اختلاف حقوق آنها به دلیل کارکرد و وظایف آنها است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: اگر زنی بمیرد؛ شوهرش یک سوم و دخترش نصف ارث وی را مالک می‌شود؛ اما دیه زن، نصف دیه مرد است که این تفاوت ارث در این دو موضوع بنابر مصالحی است که بالا بودن ضرر اقتصادی مرد برای خانواده از دلایل آن است.

 

وی قوانین بشری را ناقص خواند و تصریح کرد: فرانسه در گذشته مهد آزادی بود؛ اما در حال حاضر مهد صهیونیست‌ها شده است؛ چنان که مردم دنیا، کارشکنی آنها را در جریان مذاکرات مشاهده کردند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به جامع بودن قوانین اسلام اشاره کرد و افزود: در فرانسه، زن حق تصرف در اموال مرد را نداشت، مگر این که شوهر به وی اذن می‌داد؛ اما قرآن در عصر جاهلیت به حقوق زنان توجه کرده و حتی سوره‌ای با نام «نساء» و آیات مربوط به زنان دارد.

 

وی قوانین قرآن را معجزه الهی خواند و خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) یکی از معجزات اسلام را قوانین پربار آن می‌دانست، زیرا پیامبری که درس نخوانده و هیچ کشوری را ندیده است، چگونه بر خلاف محیط زندگی‌اش قوانین آورده است؟

 

حضرت آیت الله سبحانی افزود: اغلب مصلحان بشری با محیط همراهی کرده و موج سواری کرده‌اند؛ چنان که گاندی بت‌پرستی را تأیید کرد؛ اما پیامبر(ص) موج شکن است و برخلاف محیط زندگی‌اش و بر فطت انسانی قوانین وضع کرده است.

 

وی گفت: اسلام برای ارج نهادن به مقام زن، مهریه و عطیه مشخص شده است؛ زیرا ممکن است، شوهر بمیرد که در این صورت این مهریه برای هزینه‌های شخصی زن ضروری است؛ گرچه زن می‌تواند با اختیار و بدون اکراه، مهریه‌اش را به مرد ببخشد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: مهریه‌ای که در اسلام عطیه بوده است، متأسفانه امروز در کشور، به دلیل سوءاستفاده برخی از افراد مشکل شده است و از آن سودجویی می‌شود که برخی از این آسیب‌ها در جامعه به دلیل فضای غیر اسلامی دانشگاه است.

 

وی با تأکید بر خانه‌سالاری زنان و بیرون سالاری مردان گفت: اگر جایگاه‌ مرد و زن در جامعه عوض شود و کودکان به جای آغوش پر مهر مادر به مهد کودک‌ها و شیرخوارگاه سپرده شوند، کشور در آینده دچار آسیب می‌شود؛ زیرا اغلب آسیب‌های اجتماعی به دلیل کمبودهای عاطفی است.

 

حضرت آیت الله سبحانی به آسیب‌های ترویج طلاق توافقی در جامعه اشاره کرد و گفت: نباید دادگاه‌ها به طلاق توافقی گردن نهند؛ زیرا با ترویج این نوع طلاق در جامعه، بنیان خانواده سست می‌شود./908/پ201/ج

ارسال نظرات