۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۷۵۲۱۷
آیت الله سبحانی:

ارتباط بشر با عالم بالا از امتیازات مکتب تشیع است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی به امتیاز مکتب شیعه بر دیگر مکاتب اشاره کرد و گفت: با رحلت پیامبر اکرم(ص)، وحی و نبوت قطع شد؛ اما ارتباط بشر با عالَم بالا قطع نشده است و با وجود ائمه اطهار(ع) بعد از پیامبر اکرم(ص) این فضیلت در میان بشر باقی ماند و همیشه ادامه دارد؛ چنان که در خطبه‌های امیرمؤمنان علی(ع) نیز به این مطلب اشاره شده است.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد به خاتمیت و پایان نبوت اشاره کرد و گفت: وجود پیامبراکرم(ص) مهر پایان نبوت بود؛ چنان که هر نامه‌ای، مهر و امضای پایانی دارد.

 

وی با اشاره به معنای نبوت اظهار داشت: نبوت، ارتقای نفس و گرفتن وحی از سه طریق بی‌واسطه، وراء حجاب و فرشته وحی است که پیامبر اکرم(ص) از هر سه طریق، وحی را دریافت کرد؛  اما رسالت به معنای انجام وظیفه و ابلاغ پیام است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: با توجه به این که نبوت، ارتباط انسان  با عالم بالا است و مزیت و کمالی برای انسان‌ها محسوب می‌شود؛ برخی سؤال می‌کنند که چرا راه رسیدن به این کمال بسته شده است؛ چنان که در امت‌های پیشین این راه باز بوده است؟

 

وی افزود: علامه طباطبائی مناظره‌هایی با هانری کوربَن، پرفسور فرانسوی داشته است که این دانشمند به طور صریح به این سؤال، پاسخ داده‌ و گفته‌ است «به عقیده من، مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته، پیوسته ولایت را زنده و پابرجا می‌دارد و تنها مذهب تشیع است که به این حقیقت لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است که این ویژگی میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی است.

 

حضرت آیت الله سبحانی به امتیاز مکتب شیعه بر دیگر مکاتب اشاره و تأکید کرد: با رحلت پیامبر اکرم(ص)، وحی و نبوت قطع شد؛ اما ارتباط بشر با عالَم بالا قطع نشده است و با وجود ائمه اطهار(ع) بعد از پیامبر اکرم(ص) این فضیلت در میان بشر باقی ماند و همیشه ادامه دارد؛ چنان که در خطبه‌های امیرمؤمنان علی(ع) نیز به این مطلب اشاره شده است.

 

وی گفت: سؤال دیگری مطرح شده است که باتوجه به نیازهای نامحدود بشری، چگونه قرآن و روایات محدود می‌توانند به این نیازها پاسخ بدهند؟

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: بنده به صورت تفصیلی در کتاب «مفاهیم القرآن» به این سؤال پاسخ داده‌ام که به دلیل کمی وقت، علاقمندان را به این کتاب ارجاع می‌دهم.

 

حضرت آیت الله سبحانی در پایان از مسؤولان و مدیران مدرسه حجتیه تشکر کرد که این حوزه باسابقه و یادگار مرحوم آیت الله حجت را احیا کرده‌اند و از طلاب و روحانیانی که در درس تفسیر ماه رمضان شرکت کرده‌اند نیز قدردانی کرد./908/پ201/ش

ارسال نظرات