۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۷۹۷۵۹
آیت الله شبستری:

امام صادق افتخار مکتب تشیع و مایه سرافرازی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری امام صادق(ع) را مغز متفکر تشیع دانست و گفت: امام صادق(ع) افتخار مکتب تشیع و مایه سرافرازی است، لازم است دانشگاهیان در علوم و ادب به این بزگوار تمسک کنند.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا در تبریز، شامگاه امروز آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز،  در دیدار هیأت های دانشجویی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به موارد صداقت در آیات قرآن و روایات، گفت: صداقت در بیان علمای اخلاق از چهار مرحله برخوردار است.

 

وی ادامه داد: صداقت تنها منحصر در لسان و زبان انسان نیست، صداقت لسانی مرحله نخست صداقت است و صداقت در عهد و پیمان و صداقت قلبی انسان و همچنین صداقت عملی از مراحل دیگر صداقت است.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به این‌که اسلام صداقت را مورد تأکید قرار داده است، ابراز داشت: جامعه اسلامی و مسلمانان نباید از صداقت به دور باشند، کذب، دروغ و معاصی زبانی در شأن جامعه اسلامی نیست.

 

وی، در ادامه تصریح کرد: در روایات شرب خمر را کلید معاصی دانسته‌اند، اما کذب و دروغ را در مرتبه ای بالاتر از شرب خمر و بدتر عنوان کرده اند.

 

عضو خبرگان رهبری با اشاره به برکات انقلاب اسلامی برای جامعه‌ ایرانی، تصریح کرد: با انقلاب اسلامی بسیاری از معاصی در جامعه کمرنگ شده است، مراکز فحشا جمع و مراکز عبودیت در جامعه گسترش یافته است.

 

وی، افزود: اما در جامعه شاهد دروغ، کذب، بدعهدی و بدی اعمال را هنوز شاهدیم، دروغ، غیبت و افتراء که منشأ این معاصی زبان است هنوز در میان مردم مسلمان وجود دارد، بنایراین با توجه به تأکید اسلام به مسأله صداقت، باید به این مهم اهتمام داشت.

 

آیت الله شبستری با اشاره به صداقت در عهد و قرار دادهای اجتماعی، اظهار داشت: تخلف از عهد و قرارداد در اسلام مذموم و ناپسند است به طوری که در روایات بدعهدی و کذب در کلام را نشانه نفاق دانسته اند.

 

وی صداقت قلبی را یکی دیگر از مراحل صداقت عنوان کرد و اذعان داشت:  ابراز علاقه و محبت در زبان باید از روی صداقت و به دور از چاپلوسی و منفعت طلبی باشد، اظهار منافقانه صداقت در جهت خلاف با صداقت قلبی است.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت، نبود صداقت در عمل را خیانت خواند و ابراز داشت: خیانت در امانت کذب عملی و جایز نمی باشد، در اسلام بر امانت داری بسیار تأکید شده است به طوری که حتی اگر غیر مسلمان امانت داده باشد نباید خیانت کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره فضائل اهل بیت(ع)، ادامه داد: امام صادق(ع) در صداقت برجسته و ممتاز است، اگرچه تمام اهل بیت پیامبر صادق هستند، اما این امام همام به جهت برخی مسائل در ایشان، در صداقت بارزتر است.

 

امام جمعه تبریز امام صادق(ع) را جامع تمام علوم و فنون خواند و ابراز داشت: از نظر تسلط و جامعیت حضرت امام صادق(ع) بی نظیر بودند، عصر ایشان، عصر گسترش علوم، فنون، عقاید و افکار است، به صوری که در رشته های مختلف علمی توانسته است شاگردان برجسته ای را تربیت کند.

 

وی با اشاره به شاگردان برجسته امام صادق(ع)، اذعان داشت: غربی ها جابربن‌حیان را پدر علم شیمی می دانند، بسیار از ترکیبات شیمی مانند اسید سولفوریک به اعتراف علمای این علم از این دانشمند برجسته به یادگار مانده است.

 

آیت الله شبستری تأکید کرد: امام صادق(ع) در حقیقت مروج علوم و بنیان گذار بسیاری از علوم بوده است، در روایات توحید مفضل این امام عزیز بسیاری از مطالب علوم طبیعی را بیان و بررسی کرده است که بسیار عمیق است.

 

وی امام صادق(ع) را در حقیقت مغز متفکر جهان تشیع دانست و ادامه داد: بسیاری از علمای مذاهب دیگر در پای درس این امام همام نشسته و بهره ها برده اند، ابن مالک و ابوحنیفه از جمله این شاگردان است، اما به هر حال وحدت را مورد تأکید قرار می داد.

 

نماینده ولی فقیه در استان، تنازع، کشمکش و اختلاف را سبب ضعف مسلمانان دانست و تصریح کرد: علمای بسیار از مذاهب اسلامی زیر چتر ولایت از درس ایشان در کنار یکدیگر بهره برده اند و هیچ تنازعی را در میان خود راه نداده اند.

 

وی با اشاره به شرایط سیاسی امام صادق(ع) ابراز داشت: امام صادق(ع) توانست از این فرصت استفاده کند و به ترویج و تحکیم مبانی تشیع بپردازد و حقایق این مکتب را روشن کند و نه تنها در فقه در تاریخ و کلام دیگر علوم اسلامی برکات بسیاری را نصیب تشیع کند، پویایی فقه شیعی در حقیقت به برکت ایشان است.

 

عضو خبرگان رهبری با توصیه به دانشجویان و دانشگاهیان، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) افتخار مکتب تشیع و مایه سرافرازی است، لازم است دانشگاهیان در علوم و ادب به این بزگوار تمسک کنند./854/پ202/ح

ارسال نظرات