۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۸۰۰۱۹

دولت و مجلس برسر «برجام»‌ درجا می‌زنند

خبرگزاری رسا ـ طرح یا لایحه، مسأله این است؛ این مهم‌ترین چالشی است که این روزها میان دولت و مجلس بر سر موضوع برجام به وجود آمده است؛ طرحی که قرار است پایان دهنده 12 سال بحث و گفت‌وگو بر سر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان باشد.
ايران

 به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، طرح یا لایحه، مسئله این است. این مهم‌ترین چالشی است که این روزها میان دولت و مجلس بر سر موضوع برجام به وجود آمده است؛ طرحی که قرار است پایان دهنده 12 سال بحث و گفت‌وگو بر سر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان باشد.


حالا با پایان یافتن مذاکرات تیم‌های هسته‌ای ایران و 1+5 و آماده شدن جمع بندی مذاکرات هسته‌ای یا همان برجام، مجالس ایران و امریکا وارد میدان شده‌اند تا با بررسی مفاد این پیش نویس توافق، دیدگاه خود را پیرامون تأیید یا رد آن بیان کنند. این روند در ایالات متحده در حالی آغاز شده که هم اکنون در داخل کشور چالش اصلی بر سر نوع رسیدگی به این موضوع است. از یک سو به نظر می‌رسد دولت تمایل چندانی به بررسی برجام در مجلس ندارد و صرف بررسی و تأیید آن در شورای عالی امنیت ملی را برای اجرایی شدن طرح کافی می‌داند. موید این موضوع گفته‌های اخیر عباس عراقچی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری است که به صراحت می‌گوید: «دیدگاه وزارت خارجه این است که به لحاظ منافع ملی صلاح نیست برجام در مجلس به تصویب برسد.»


همچنین چندی پیش محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ‌ در خصوص گفته‌های نمایندگان مجلس در خصوص ضرورت ارائه برجام در قالب لایجه عنوان کرده بود: اینکه توافقنامه را به صورت لایحه به مجلس بدهیم این حرف جدیدی است که می‌شنویم. مجلس تصویب کرده در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی این موضوع رسیدگی شود. دبیر شورا نیز حسب مورد گزارش‌های خود را به مجلس ارائه می‌دهد. مصوبه مجلس این را گفته بود که شورای عالی امنیت ملی این را تصویب کند. اینکه بگوییم دولت متن توافق را به صورت لایحه بدهد یعنی مجلس بند بند آن را بتواند تغییر دهد و بعد تصویب کند و بعد ما دوباره درباره متن توافق مذاکره کنیم؟ اینگونه نیست و قرار نیست مجلس به این توافق رأی دهد.


استدلال نمایندگان
تمامی اینها در حالی است که نمایندگان مجلس با این استدلال که برجام یک توافقنامه بین‌المللی است و بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، توافقنامه‌های بین‌المللی باید به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد، خواستار ارائه برجام به مجلس به عنوان یک لایحه از سوی دولت است. در همین ارتباط احمد توکلی چندی پیش در نطق میان دستور خود خواستار ارائه لایحه از سوی دولت دراین باره شد و افزود: شورای عالی امنیت ملی بنا بر نص اصل 176 تنها حق سیاست گذاری به شرط تأیید رهبری داشته و حق تصویب تعهدات اجرایی را ندارد مگر آنکه رهبری به اقتضای اختیارات مبتنی بر شرع مقدس و اصول 57 و110 حکم حکومتی بفرماید که البته دیدیم ایشان کار را به مجاری قانونی ارجاع دادند و از حکم حکومتی استفاده نکردند.


در همان روزها علی مطهری از نمایندگان هوادار دولت در مجلس نیز در نطق میان‌دستور خود با تأکید براینکه بدون شک نتیجه مذاکرات وین باید در مجلس به رأی گذاشته شود گفته بود: این سخن که تنها شورای عالی امنیت ملی باید نظر بدهد و این موضوع فراتر از مجلس است، سخنی باطل است زیرا همه معاهدات و قراردادهای بین‌المللی طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد. وی همچنین خواستار ارسال لایحه دولت به مجلس در این باره شد.


این ادعای نمایندگان در حالی است که پیش از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین، بهارستان نشینان جزئیات طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن دولت را ملزم به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران می‌کرد. بر اساس تبصره بند سوم این طرح و بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. همچنین بر اساس تبصره 2 وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یک‌بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید. در ادامه همین مصوبه مجلس باعث شد که محمدجواد ظریف در جلسه‌ای رسمی متن توافق حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 را تقدیم مجلس کند. پس از آن نیز جلسات معدودی میان گفت‌وگوکننده‌های ارشد کشورمان با کمیسیون‌امنیت ملی برگزار و در آن اطلاعاتی از سوی تیم مذاکره‌کننده به نمایندگان ملت ارائه شد. اگرچه پس از تمامی این وقایع برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی شدند که عدم ارائه برجام تحت عنوان لایحه از سوی دولت، به نوعی حذف مجلس از روند بررسی برجام است؛ ادعایی که باعث بروز چالش‌هایی میان دولت و مجلس شده است.

در خواست مجلس از روحانی
بروز همین چالش‌ها میان دولت و مجلس باعث شد که بهارستان‌نشین‌ها در جلسه روز دوشنبه، 160 امضا پای نامه‌ای بگذارند که در آن به صورت رسمی از حسن روحانی رئیس‌جمهور خواسته شده تا متن برجام را برای بررسی بیشتر به صورت لایحه تقدیم مجلس کند. نامه‌ای که علی زاکانی در حال جمع آوری امضاهای آن است و به گفته رمضان شجاعی کیاسری قرار است در قالب طرحی یک یا دو فوریتی به مجلس ارائه شود و دولت را ملزم به انجام آن کنند. این اقدام نمایندگان مجلس در حالی بود که پیشتر یکی از نمایندگان مجلس نیز مدعی شد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از حسن روحانی خواسته تا برجام را به صورت لایحه تقدیم مجلس کند. محمد سقایی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط با اعلام اینکه رئیس مجلس ضرورت ارائه لایحه درباره برجام را به دولت اعلام کرده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد نگاه رئیس مجلس مبنی بر اینکه باید برجام به صورت یک لایحه از جانب دولت به مجلس ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد، نگاهی صحیح و کارشناسی است. نماینده استهبان در مجلس در ادامه یادآور شد: بنده اطلاع دارم که ریاست محترم مجلس به دولت اعلام کرده است «برجام» باید در قالب لایحه به مجلس ارسال شود.

برجام برای وحدت
این کشمکش‌ها میان دولت و مجلس پیرامون کیفیت رسیدگی به برجام در حالی بالا گرفته است که موضوع هسته‌ای همواره وسیله‌ای برای ایجاد وحدت در کشور بوده و تمام چهره‌های سیاسی اعم از راست و چپ به این موضوع به عنوان یک پرونده ملی نگریسته‌اند. بنابراین این روند نباید زمینه ساز شکاف درون نظام شود و باید با همفکری در خدمت ایجاد یک وحدت ملی قرار گرفته و ماحصل آن، ‌دستاوردی جز حفظ منافع ملی و تثبیت حقوق ملت نباید باشد. اگرچه این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی هیچ منافاتی با بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نخواهد داشت و قطعا اگر سیاست حاکم بر نظام، ارائه برجام در قالب لایحه را تأیید کند، ‌دولت این اقدام را انجام خواهد داد./1323/د102/س

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات