۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۲۸۰۳۹۸
کارشناس مسائل مذهبی تبیین کرد؛

شیوه‏های حفظ چشم/ ابزار شناخت عالم برزخ

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی در برنامه زمزم معرفت به تبیین شیوه‌های حفظ چشم و ابزار شناخت عالم برزخ پرداخت و گفت: برخی با غلو و دادن نسبت‌های غلط به اهل بیت(ع) سبب سوء استفاده دشمنان و نابودی ریشه اسلام می‏شوند.
حجت الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس مذهبی صدا و سیما، شامگاه پنج‏شنبه در برنامه زمزم معرفت که در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به تحریف شدن کتاب‏های آسمانی غیر از قرآن گفت: کتاب تورات و انجیل و دیگر کتاب‏های آسمانی عمرکوتاهی داشتند در حالی که قرآن کریم از آن‏ها استثنا شده است.

 

 استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: کتاب تورات حدود هزار سال عمر کرد و کتاب انجیل حدود 600 سال در دنیا باقی بود؛ قرآن مجید زمانی نازل شد که مردم به درجه‏ای از آگاهی رسیده بودند و اطمینان کامل از محفوظ ماندن آن وجود داشت؛ همچنین افرادی برای منافع شخصی خود آن را تحریف نمی‏کردند.

 

غلوّ، آفت دین

حجت الاسلام محمدی با انتقاد از افرادی که درباره اهل بیت(ع) غلو می‏کنند تصریح کرد: افرادی که نسبت‏های غلط به اهل بیت(ع) می‏دهند و درباره شخصیت معصومان غلو می‏کنند، ریشه دین را از بین می‏برند؛ اهل بیت(ع) شدیدترین برخورد را در زمان خود با این افراد داشتند.

 

کارشناس مسائل مذهبی صدا و سیما نمونه‏ای از این اقدام در تاریخ مثال زد و خاطرنشان کرد: حکام بنی عباس برای زندانی کردن ائمه معصوم(ع) از این شیوه استفاده می‏کردند و به افرادی پول می‏دادند تا با غلو درباره اهل بیت(ع)، بهانه‏ای برای اعمال سخیف خود داشته باشند.

 

وی ریشه نسبت دادن صفت‏های بیش از اندازه به معصومین(ع) را جهل دانست و اظهار داشت: افرادی که تصور می‏کنند با چنین کاری میزان ارادت خود به اهل بیت(ع) را نشان می‏دهند، نادان و جاهل هستند؛ برخی نیز با هدف شیطانی و خراب‏کارانه دست به این کار می‏زنند.

 

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: مداحان و هیأت‏های مذهبی باید توجه داشته باشند که این بزرگ کردن بیش از اندازه و غلوّ درباره اهل بیت(ع)، باعث سوء استفاده دشمنان اسلام می‏شود؛ در زمان پیامبر اکرم(ص)، یهودیان از کلمه«راعنا»، که صحابه پیامبر(ص) برای درخواست نصیحت از ایشان به کار می‏بردند سوء استفاده کردند و باعث نزول آیه 46 سوره نساء شد.

 

اسلام، دین خوش‏رویی

استاد حوزه علمیه قم در توصیف ویژگی‏های دین اسلام ابراز کرد: در اسلام هرگز به حزن و اندوره دعوت نشده است؛ در مقابل، احادیث بسیاری درباره گشاده‏رویی و بشاش بودن در برخورد با دیگران در سخن اهل بیت(ع) سفارش شده است.

 

وی با اشاره به حدیثی درباره شادی و غم شیعیان گفت: امام صادق(ع) در حدیثی می‏فرمایند، شیعیان ما در شادی‏های ما شاد، و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند؛ پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) نیز دارای شخصیتی بسیار خوشرو و شوخ طبع بوده و بیشتر اوقات با یکدیگر شوخی می‏کردند.

 

 حضور قلب و راه‏های رسیدن به آن

حجت الاسلام محمدی عدم حضور قلب در نماز را باعث قبول نشدن آن دانست و اظهار کرد: نمازی که بدون حضور قلب و توجه خوانده شود، اگرچه تکلیف شرعی را از دوش انسان برمی‏دارد، اما مورد قبول واقع نمی‏شود.

 

کارشناس مسائل مذهبی صدا و سیما به تبیین مراتب حضور قلب پرداخت و توضیح داد: اگر از فرد نمازگزار پرسش شود که هم‏اکنون در حال انجام چه کاری است و بداند که در کدام رکعت نماز است، مقداری حضور قلب دارد؛ برای توجه بیشتر می‏توان به معانی اذکار نماز توجه کرد.

 

وی همچنین در تشریح راه‏کارهای ایجاد حضور قلب در نماز افزود: آن‏چه باعث عدم توجه می‏شود را از خود دور کنیم؛ پیش از آماده شدن برای خواندن نماز، به فشارهای جسمی، مثل گرسنگی یا سنگینی حاصل از پرخوری و عوامل بیرونی مثل تلویزیون و مکان‏های پر صدا توجه و از آن‏ها دوری شود.

 

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: رعایت آداب نمازگزار مثل آرامش، خوش بو بودن و لباس تمیز بر تن داشتن، به توجه در نماز تأثیر می‏گذارد؛ از ذکرهای مختلف در نماز بهره گیری شود تا از تبدیل شدن به عادت جلوگیری شود؛ کتاب حضور قلب در نماز از منظر امام و شهید ثانی(ره) منبع خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه است.

 

وی در پاسخ به این که آیا خود پیامبر(ص) در نمازهایشان شهادتین می‏گفته است گفت: پیامبر اسلام(ص) از این حیث که نماز و دیگر احکام دین بر ایشان واجب بوده است، در نمازهایشان شهادتین می‏گفتند؛ حضرت علی(ع) نیز گاهی برای دعا کردن، خداوند را به خودش«امیرالمؤمنین»، از این نظر که در نزد پیامبر(ص) عزیز است، قسم می‏دادند.

 

ابزار و شیوه شناخت عالم برزخ

استاد حوزه علمیه قم درباره ابزار معرفت عالم برزخ اظهار داشت: از راه عقل و حواس نمی‌توان به عالم برزخ معرفت پیدا کرد؛ از طریق فطرت نیز سال‏ها طول می‏کشد و گاه عمر انسان به پایان می‏رسد؛ بهترین راه پیدا کردن آگاهی نسبت به عالم برزخ، نَقلی است، که شامل احادیث و روایات و آیات قرآن می‏شود.

 

راه‏کارهای حفظ چشم

کارشناس مسائل مذهبی صدا وسیما در بخش پایانی به راه‏کارهای حفظ چشم و پرداخت و ابراز کرد: عمل انسان مبتنی بر نظر است؛ جمع آوری سخنان بزرگان و احادیث اهل بیت(ع) درباره فواید آثار حفظ چشم و روزانه خواندن یکی از این نوشته‏ها، همچنین انتخاب کردن جایگزین، برای تصاویر ناپسند و محرک، مثل طبیعت و آسمان، تأثیر بسزای در حفظ چشم دارد./840/ت301/ی

ارسال نظرات