۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۲۸۲۰۷۰

نخستن گردهمایی کانون بصیرتی روایتگری دفاع مقدس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستن گردهمایی کانون بصیرتی روایتگری دفاع مقدس با حضور سردار ناصر شعبانی و گروهی از دانشجویان در تهران برگزار شد.
سردار شعباني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  سردار ناصر شعبانی،  نویسنده خاطرات منافقین ازعملیات مرصاد عصر امروز در نخستن گردهمایی  کانون بصیرتی روایتگری دفاع مقدس که در فرهنسگرای اخلاق برگزار شد،   با تاکید بر اینکه دفاع مقدس در طول 8 سال فراز و نشیب‏های خاصی را تجربه کرد، اظهار داشت: هشت سال جنگ تحمیلی پیروزی و بعضا مشکلاتی را به همراه داشت، به ویژه مقطع پایانی جنگ که بسیار حساس بود.

 

وی در ادامه افزود: درباره مقطع پایانی جنگ هنوز لایه‏های پنهانی از حوادث وجود دارد و زمان آن فرا رسیده مطالبی از آن جمع‏آوری کنیم. بنابراین در مقطع پایانی جنگ هنوز مطالب ناگفته‏ای وجود دارد به ویژه درباره حضور سازمان نفاق. به طوری که در اواخر جنگ رزمندگان اسلام و پاسدار و عراقی‏های مسلمان در یک طرف خاکریز و نیروهای ایرانی فراری، کفار بعثی و آمریکا در ان سوی خاکریز رو به روی هم قرار گرفته بودند.

 

سردار شعبانی افزود: سازمان منافقین در قبل و حین و بعد از جنگ تحمیلی در زمینه‏سازی جنگ علیه ایران با عراق ارتباط داشتند تا زمانی که عراقی‏ها در خاک ایران بودند، منافقین نیز ارتباطات و همکاری موثری با آنها داشتند. منافقین با کمک‏هایشان به ارتش عراق مانند جاسوسی، بازجویی از اسرا، شنود مکالمات ایرانی‏ها، حتی با تقلید صدا اگر منطقه‏ای مورد موشک باران قرار می‏گرفت مانند دزفول از مردم آن منطقه جویا می‏شدند، که موشک درست اثابت کرده یا انحراف داشته! با این فعالیت‏ها به ارتش بعثی عراق کمک می‏کردند.


سردار شعبانی با اشاره به اینکه عده‏ای از منافقان تسلیم شده و به کشور بازگشتند، تصریح کرد: عده‏ای از منافقین حتی از فرماندهان آنها، تسلیم و به کشور بازگشتند و اطلاعات دست اولی را اعتراف کردند که تا کنون نداشتیم، بنابراین با استفاده از اطلاعات این افراد کتابی گردآوری شد که به نوعی افشاگری و آگاه‏سازی از چهره و ماهیت واقعی سازمان منافقین برای مردم است. لذا با استفاده از منابع و مدارک دست اولی که از استخبارات عراق جمع‏آوری و ترجمه شد، جنایت‏های این گروه بسیار تعجب‏آور بود.

 

وی در ادامه افزود: برای تکمیل مستندات خود با استفاده از یک تیم حرفه‏ای در مصاحبه با عده‏ای از منافقین صحبت کردیم، بعضا دیده می‏شد، منافقین هنگام مصاحبه به دلیل اعترافات خود و فشار‏های روحی و روانی از عملکرد شان در گروهک منافقین به حالت گریه می‏افتادند و گاهی آنقدر حالشان از بازگویی مطالب بد می‏شد که ما مجبور بودیم منتظر بمانیم تا به حالت عادی برگردند. آنها از خیانتی که به مردم و کشورشان کرده بودند، نسبت به خود احساس انزجار و تنفر داشتند.


سردار شعبانی با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی و روایت عینی شاهدان حقیقی ماجرا چقدر در بیان واقعیت‏های تاریخ جنگ تاثیرگذار است، تصریح کرد: از شاخه‏های مستند‏سازی درباره جنگ همین مقوله تاریخ شفاهی است، همواره کسانی هستند که به طور مستقیم در صحنه حضور داشتند و می‏توانند مشاهدات‏شان را بگویند. یعنی به نوعی منابع و ماخذ دست اول به شمار می‏آیند. لذا تاریخ شفاهی از زبان فرماندهان، مسوولان و شاهدان عینی در متدلوژی تحقیقات تاریخی جزو بسیار مهم و حایز اهمیتی است که به عنوان اسناد و مدارک دست اول به حساب می‏آیند.

 

وی با اشاره به اینکه اثر حاضر بیش از 70 درصد به مقوله تاریخ شفاهی عملیات مرصاد پرداخته، عنوان کرد: هفتاد  درصد تاریخ شفاهی عملیات مرصاد را با استناد به گفته‏های منافقین و فرماندهان خودی عملیات مرصاد استخراج کرده‏ایم. آنچه که درباره تاریخ شفاهی این عملیات پرداخته شده، سرشار از منابع خام و دست اول و پردازش شده است.در این کتاب با فرماندهان سپاه، ارتش و بسیج و به طور کلی 138 جلسه حدود 500 ساعت نوار مصاحبه از تاکتیک عملی و نظامی عملیات مرصاد با استناد به سخنان این افراد جمع‏آوری کردیم و همه چیز در قالب تاریخ شفاهی آماده شده است./817/پ202/ح

ارسال نظرات