۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۸۶۲۷۳
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

بازار گردی در حج ابراهیمی معنا ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت پرهیز زائران از بازارگردی در دیدار کارگزارن حج و زیارت، گفت: اگر قرار باشد حج ابراهیمی مدنظر باشد دیگر بازار گردی معنا ندارد.
حجت الاسلام احمد سالک کاشاني

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک، رییس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به مؤلفه‌های حج ابراهیمی گفت: مؤلفه‌های حج ابراهیمی در خود ماهیت حج نهفته است، در اینجا چند مطلب مهم است؛ اینکه حج یک عمل عبادی- سیاسی بسیار مهم است که کسی نمی تواند در آن شبهه ای وارد کند.

 

وی افزود: عوامل محوری حج عبارتند از خانه خدا، قبور اهل بیت به خصوص قبر مطهر پیامبر اکرم و قرآن که محور حرکت است و... اینها عوامل مختلفی هستند که آن حرکت عبادی- سیاسی را با نقطه نظری که در نوع عبادت حج وجود دارد مطرح می کنند.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز با مهم برشمردن مفهوم حج ابراهیمی تصریح کرد: در حقیقت حج ابراهیمی مربوط به فهم موضوعاتی است که در این عمل انجام می دهیم مثلاً یک موضوع شیطان شناسی است و اگر این عمل صرفاً به صورت ظاهری انجام شود اثر ندارد ولی اگر فرد بفهمد که شیطان چه خصوصیاتی دارد و امروز شیطان بزرگ کدام است ما به منظور مورد نظرمان رسیده ایم.

 

وی ضمن ارزیابی مثبت شرایط کنونی انجام فریضه حج در نظام جمهوری اسلامی گفت: خوشبختانه در شرایط کنونی و در دوره جمهوری اسلامی ما به سمت حج ابراهیمی در حرکت هستیم و این مشخص است.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصریح مقام معظم رهبری مبنی بر خودداری زائرین از بازارگردی و استفاده از فرصت مغتنم حج تاکید کرد: اگر قرار باشد حج ابراهیمی مدنظر باشد دیگر بازار گردی معنا ندارد؛ البته به این معنا نیست که کسی سوغات نیاورد، ما در روایت داریم که اگر سفر رفتی سوغات بیاورید، این اشکال ندارد؛ سوغات گرفتن با بازارگردی متفاوت است، آنچه مهم است این است که تلاش کنیم از محتوای حج بهره ببریم و نه از محتوای بازار گردی که چین و ترکیه برای ما مهیا کرده اند./1330/د101/ی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

 

 

ارسال نظرات