۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۲۸۶۴۴۰
رییس شورای شهر تهران:

تلاش های آیت الله طالقانی سرمشقی برای انقلاب و ملت است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای شهر تهران آیت‌الله طالقانی در مسیر مبارزه با ظلم و استبداد شاهنشاهی ایستادگی واقعی داشت، گفت: تلاش های مرحوم طالقانی سرمشقی برای انقلاب و ملت ایران است.
مهدي چمران مهدي چمران مهدي چمران مهدي چمران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در نشست طلایه داران بیداری با موضوع بزرگداشت آیت الله طالقانی(ره) که بعد از ظهر امروز سه شنبه در کتابخانه آیت‌الله طالقانی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی در تاریخ خود مردان بزرگی را دیده است و بدون شک تعداد این افراد به تعداد انگشتان دست نمی رسد، یکی از این افراد مرحوم آیت الله طالقانی است.

 

وی افزود: از زمانی که آیت‌الله طالقانی پای به درس و مسجد گذاشت تا پایان عمرشان در مبارزه بود، وی در مسیر مبارزه با ظلم و استبداد شاهنشاهی ایستادگی واقعی داشت، این ایستادگی آغازگر یک حرکت و جنبش بزرگ بوده است.

 

رییس شورای شهر تهران با اشاره به وجود سیاست مداران بزرگ در تاریخ انقلاب، ابراز داشت: مرحوم آیت الله طالقانی یک جنبش به وجود آورد و توانست راهی را باز کند که راه انقلاب هموار شود، وی بعد از انقلاب در مدت زمان کوتاه یار و یاور انقلاب و امام راحل(ره) بود.

 

چمران با اشاره به خاطره ای از اقدامات آیت الله طالقانی(ره)، تصریح کرد: انجمن اسلامی در قبل از انقلاب مانند امروز نبوده و اجازه ایجاد تشکیلات به دانشجویان داده نمی شد، انجمن اسلامی دانشگاه تهران با پشتوانه مرحوم آیت الله طالقانی(ره) تشکیلاتی را ایجاد و اقدامات موثری را انجام داد.

 

وی با اشاره به شرایط ناگوار دینی و فرهنگی در قبل از انقلاب اسلامی، گفت: مسجد هدایت در جوار سینمای قرار داشت که تصاویر زننده ای بر سر آن سینما قرار داشت، در چنین شرایطی دانشجویان دانشگاه تهران در این مسجد حضور داشتند و مرحوم آیت الله طالقانی جلسه تفسیر داشتند، بنده سالهای سال از کلاس ایشان استفاده کردم و این مقدار آگاهی از قرآن به دلیل حضور در آن جلسه ها بوده است.

 

رییس شورای شهر تهران، افزود: پایگاه مسجد هدایت مکان بسیار مناسبی برای دانشجویان و متدینان بود، اقدامات مرحوم طالقانی پایه و اساس مبارزات دانشجویان در آن زمان به شمار می رفت، ایشان یکی از استوانه های انقلاب به شمار رفته و بیان قاطع  و گویای وی در آن زمان به ندرت در میان مردم وجود اشت.

 

وی با بیان اینکه مرحوم طالقانی قوت قلب روحانیان قبل از انقلاب بود، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن وی بیانی واقعی از کلام خدا بود، وی در جلسات خود به اینکه اسلام مکتب مبارزه با ظلم است اشاره می کرد.

 

تلاش های مرحوم طالقانی سرمشقی برای انقلاب و ملت ایران خواهد بود


چمران با اشاره به تلاش های مرحوم طالقانی، گفت: تلاش های وی برای انقلاب و ملت ایران برای سرمشق بوده و خواهد بود، بخش عمده اقدامات انجام شده برای ایجاد شوراهای اسلامی در قانون اساسی مربوط به آیت الله طالقانی(ره) است، شاید بتوانیم اقدامات ایشان را با با مبارزات سید جمال الدین اسد آبادی مقایسه کنیم.

 


وی افزود: آیت‌الله طالقانی در موضوع حمایت از فلسطین اهتمامی خاص داشت و به اشکال گوناگون مردم را متوجه فلسطین می کرد./811/202/ب1

ارسال نظرات