۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۸۷۶۷۵
آیت الله علم الهدی:

رجوع به سیره سیاسی ائمه راه برون رفت از مشکلات روز جامعه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گفت: یکی از مظلومیت های ائمه(ع) این بود که مورخان از سیره سیاسی ایشان چیزی نقل نکرده اند و باید آن را از میان احادیث استخراج کرد که محققین باید روی آن کار کنند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه یکشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام جواد(ع)، بالاترین غرض ارادت به ساحت ائمه(ع) را شناخت مبانی دینی و اندیشه مذهبی در سایه تحلیل سیره ایشان خواند و گفت: معمولا در توسل به اهل بیت(ع) یا به سلسله مباحث اسلامی پرداخته می شود و یا به آموزه های ایشان در مسائل اخلاقی؛ در حالی که استفاده کامل از این فرصت در بالا بردن سطح باورمندی نسبت به اصول و مبانی اعتقادی و مذهبی است.

 

 

وی افزود: در سایه توجه به استثنائات و ویژگی های خاص امام جواد(ع) می توان باورمندی نسبت به مقام ولایت را بالا برد و نظام فکری خود را در سایه گرایش به اهل بیت(ع) تنظیم کرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: نقطه تمایز فرقه ناجیه شیعه اثنی عشری با سایر فرق اسلامی عمدتا در این است که مسیر رهبری امت را در تداوم وحی می داند.

 

امامت، تداوم مسیر مدیریتی پیامبر است

آیت الله علم الهدی در تبیین سخن خود اظهار کرد: پیامبر(ص) دو مسؤولیت از خدا اخذ کردند؛ یکی نزول وحی و ابلاغ پیام آسمانی پروردگار به مردم و دیگری مدیریت انسان ها؛ پیامبر(ص) فقط برای ابلاغ وحی نیامدند و راه های ابلاغ وحی برای خداوند منحصر در ارسال رسل نبوده است، عمده مسؤولیت سنگین ایشان در کنار ابلاغ وحی، مدیریت بشر بوده و ذات مقدس پروردگار پیامبر(ص) را رای اداره انسان ها فرستاد.

 

وی با بیان این که مدیریت پیامبر(ص) شامل ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان ها است، ضمن رد این نظریه که خاتم بودن پیامبر به معنای خاتمه یافتن این مدیریت است، افزود: همانطور که خود قرآن باید تا قیام قیامت در میان بشر بماند، مدیریت پیامبر(ص) هم باید در تداوم وحی ادامه داشته باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مدیریت پیامبر(ص) پس از رحلت ایشان در مسیر ولایت قرار گرفت، خاطرنشان کرد: خلاصه نکاتی که پیامبر(ص) در غدیر درباره امیرمؤمنان(ع) فرمودند این است که تمام امتیازات خود را برای امیرمؤمنان(ع) هم ثابت کردند و نیز اثبات فرمودند که جریان مدیریت علی(ع) یک مدیریت عادی نبوده بلکه تداوم مدیریت رسول الله(ص) است.

 

امامت انتخابی و انتصابی نیست

آیت الله علم الهدی با رد این تحلیل که «حاکم امت اسلامی به خواست مسلمانان انتخاب می شود»، به عبارت قرآنی «إنِ الحُکمُ إلّا لله» اشاره و تصریح کرد: حاکمیت حق خدا است و مدیریت خداوند پس از پیامبر(ص) باید در مظهر اجرایی اش که امامت باشد، ادامه پیدا کند، از این رو هر مدیریتی غیر از مدیریت پیامبر(ص) از نظر یک موحد خداشناس طاغوتی و شیطانی است.

 

وی افزود: امامت انتخابی نیست که مردم حق داشته باشند کسی را انتخاب کنند یا نکنند؛ البته انسان ها از نظر تکوینی آزادند اما اگر می خواهند مسلمان باشند باید خط مدیریت پیامبر(ص) را بپذیرند که همان امامت است و در غیر این صورت باید عواقب آن را که خسران دنیوی و اخروی است، بپذیرند.

 

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که «امامت انتصابی نبوده و پیامبر(ص) امیرمؤمنان(ع) را نصب نکردند»، خاطرنشان کرد: امامت ساختاری است یعنی خدا امام را می سازد و ساختار او با انسان های معمولی متفاوت است.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: حاکمیت حق خدا است و اجرای آن بر عهده مظهر خداوند؛ در نتیجه امام جواد(ع) 8 ساله همان ویژگی هایی را در امامت دارند که امام صادق(ع) 65 ساله داشتند.

 

وی در ادامه به بیان جزئیات تاریخی امامت جوادالأئمه(ع) پرداخت و گفت: بعد از شهادت امام هشتم(ع) هیچ کس از شیعیان در امامت امام جواد(ع) شک نکرد چرا که 80 نفر از شاگردان امام صادق(ع) از جمله علی بن جعفر که امام صادق، امام کاظم و امام رضا(ع) را درک کرده بودند، 30 هزار مسأله از امام جواد(ع) پرسیدند و جز آن چه که از ائمه پیشین شنیده بودند از امام جواد(ع) نشنیدند.

 

رجوع به سیره سیاسی ائمه، راه برون رفت از مشکلات روز جامعه

عضو مجلس خبرگان رهبری ولایت فقیه را تداوم ولایت معصومان(ع) دانست و یادآور شد: امروز که امام ساخته شده توسط خداوند بر حسب رسالت جهانی سازی شان در غیبت هستند، مجتهد جامع الشرایطی معین کرده و فرموده اند هر کاری با من داشتید به ایشان مراجعه کنید.

 

آیت الله علم الهدی در پایان رجوع به سیره سیاسی ائمه(ع) را راهگشای مشکلات امروز جامعه دانست و افزود: یکی از مظلومیت های ائمه(ع) این بود که مورخان از سیره سیاسی ایشان چیزی نقل نکرده اند و باید آن را از میان احادیث استخراج کرد که محققین باید روی آن کار کنند./820/پ202/ب

ارسال نظرات