۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۲۸۷۹۳۱
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن:

استفاده خوب از سرمایه دنیا پلی برای رسیدن به آخرت است

خبرگزاری رسا ‌ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اگر لازمه رسیدن به آخرت، دنیا باشد هیچ کس بدون دنیا نمی تواند به آخرت برسد و کسی که از سرمایه های دنیا خوب استفاده کند می‌تواند از دنیا به عنوان پلی برای عبور و رسیدن به آخرت استفاده کند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و هشتاد و یکمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) و در ادامه تفسیر آیه 15 سوره مبارکه آل عمران، تفسیر این آیه را بسیار پیچیده خواند و گفت: البته برخی از مفسران راحت از تفسیر این آیه عبور کرده اند اما علامه طباطبائی حدود30 تا 40 صفحه را در ارتباط با این آیه بحث کرده است.

 

وی افزود: این آیه می فرماید، برای مردم شهوات و آنچه رغبت و نگاه و چشم و کشش انسان ها به سمت آن است تزئین و آرایش داده شده است، اما سؤوال این است چه کسی زن و فرزند و طلا و نقره و ثروت را در نگاه بشر آرایش داده است و این آرایشگرچه کسی است.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: علامه طباطبائی مفصل در این زمینه بحث کرده است اما هرکسی نمی تواند این مباحث را  بفهمد، لذا دو معنی می تواند برای این آیه باشد یکی این که مزّین خدا است و دیگری مزّین نفس است و نفس نیز همان شیطان است که این دو یعنی نفس و شیطان با یکدیگر هستند و با هم شرکت سهامی دارند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علامه طباطبائی می گوید در شأن خدا نیست که بخواهد شهوات را در نزد انسان ها تزئین کند، بلکه شأن خدا ربوبیت و تربیت و نجات انسان ها است نه اینکه بخواهد سر راه انسان دام گذاشته و انسان را گمراه کند.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند زن و فرزند و مال دنیا را به عنوان ابزار برای انسان ها قرارداده است اما برخی از انسان ها دنیا را مهم قلمداد می‌کنند و معتقدند قیامت وجود ندارد و این سخن ملحدینی است که  وقتی انبیاء آنها را دعوت‌کردند، انکار می کردند.

 

وی با اشاره به این که دو دیدگاه متفاوت نسبت به دنیا و زینت ها و جاذبه های دنیا وجود دارد یاد آورشد: استقلال به دنیا یکی از این دو دیدگاه است که چون به دنیا با این تفکر می نگرد می گوید اگر هرخبری هست در همین دنیا است و قیامتی وجود ندارد و قیامت را انکار می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اما دیدگاه دوم، دیدگاه تبعی است نه دیدگاه استقلالی به این معنی که یک مکتب و یک مهندسی فکری وجود دارد که او ترسیم اش از این دنیا، قیامت است و حیات دنیایی مقدمه ای برای قیامت است مانند وضو گرفتن که مقدمه خواندن نماز واجب است.

 

به گفته وی، در رابطه با دنیا و آخرت و جاذبه های خیرکننده دنیا که اهل دنیا را به زانو درآورده است اینگونه انسان ها نگاه شان به ثروت های دنیا، نگاه استقلالی است و هرچه دارند فدای دنیا می‌کنند که این کار شیطان است که دنیا را برای استقلال و اهل دنیا آرایش می‌ دهد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر لازمه رسیدن به آخرت، دنیا باشد هیچ کس بدون دنیا نمی تواند به آخرت برسد و کسی که از سرمایه های دنیا خوب استفاده کند می تواند از دنیا به عنوان پلی برای عبور و رسیدن به آخرت استفاده کند.

 

به گفته وی، مزّین خدا است برای کسی که دنیا را برای رسیدن به آخرت قرار داده است، لذا زن و مرد را طوری آفریده است که برای  یکدیگر جاذبه دارند و یا این که انسان با وجود این که می داند فرزند‌داری چقدر سخت است اما محبتی را که خداوند در دل پدر و مادر نسبت به فرزند قرارداده است همه سختی ها را تحمل می کند.

 

آیت الله نمازی گفت: بنابراین تزئین دنیا به استقلال نفس و شیطان است، لذا نگاه به دنیا به استقلال مربوط به کفار است و کفار خیلی حریص هستند و امروز نیز حریص ترین ملت ها به دنیا، یهودیان هستند که شدیدترین فرقه ها برای حب به دنیا هستند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که آیات زیادی در این زمینه وجود دارد گفت: از نعمت های خداوند استفاده کنید اما گناه نکنید، پول و ثروت داشته باشید اما ربا ندهید.

 

آیت الله نمازی یادآور شد: در سوره کهف نیز خداوند می فرماید ما هرچه روی زمین آفریدیم برای این است که زمین زیبا باشد، بنابراین اگر همه زمین صخره، کویر و یا اینکه آب و دریا باشد، زمین زیبا نیست، از این رو خداوند به شکلی زمین را آفریده است که همه نعمت خدا در آن وجود دارد و آنچه که در روی زمین قرار داده شده است برای آرایش و تزئین زمین است تا انسان ها از یک نواختی زمین خسته نشوند و برای همین است که مردم کویر جاذبه های شمال را دوست دارند و مردم شمال نیز جاذبه کویر را دوست دارند.

 

وی یاد آورشد: علت اینکه خداوند زمین را آرایش داده است، برای این است که معلوم شود چه کسی به وظیفه بندگی خودش عمل می‌کند.

 

شیطان بر انسان سلطنت ندارد

نماینده ولی فقیه درکاشان عدم سلطنت شیطان بر انسان را مهمترین نکته در این آیه دانست و گفت: خداوند بر اساس حکمت به شیطان اجازه داده است تا انسان را وسوسه کند چرا که خداوند می‌ خواهد از این راه بندگانش را آزمایش کند.   

 

وی افزود: خداوند برای اینکه انسان ها به کمال عقلانی برسند شیطان را در کنار آنها قرارداده است، لذا اگر امروز آمریکا در مقابل ایران قرار نداشت مردم بیکار و بی‌حال بودند چرا که اگر دشمن در کنار انسانها نباشد دائما مراقب و در حال آماده باش نیست.

 

به گفته وی شیطان وسوسه می‌کند و از انسان برای گناه دعوت می‌کند و گناه را در نگاه گناهکار بزک می کند، اما گناه را به انسان تحمیل نمی کند، بنابراین افرادی که از شیطان پیروی می‌کنند روز قیامت یقه شیطان می‌گیرند اما شیطان به آنها می گوید من بر شما سلطنت نداشتم اما از شما دعوت می‌کردم و  شما می توانستید دعوت مرا قبول نکنید پس به جای اینکه مرا سرزنش کنید خود را سرزنش کنید چون شما عقل و علم داشتید و می ‌دانستید چه کاری حرام و چه کاری حلال است، لذا در قیامت از هیچ کس کاری بر نمی آید.

 

آیت الله نمازی با تأکید بر اینکه دنیا دارای حساب و کتاب است و براساس حکمت آفریده شده است گفت: انسان را بیهوده نیافریدند بلکه انسان را آفریدند تا او را آزمایش کنند که چه کسی مجاهد و چه کسی صابر است و به این ترتیب گزارش کارانسان را می گیرند./1307/201/ب2

ارسال نظرات