۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۲۸۸۹۸۱
حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

وداع حوزه علمیه با یار صدیق انقلاب، امام و رهبری

خبرگزاری رسا ـ حوزه علمیه در غم از دست دادن آیت‌الله خزعلی دوستدار امام خمینی و یار همیشگی انقلاب اسلامی و رهبری در سوگ نشست.
حوزه در هفته اي که گذشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت شاهد از دست دادن یکی از یاران همیشگی امام و رهبری بود، کسی که به گفته همه بر میثاقی که با انقلاب، امام و رهبری بسته بود تا دم مرگ پایبند بود، تا آنجایی که وصیت کرد بر روی سنگ قبرم بنویسید «دوستدار خمینی».


آیت‌الله خزعلی به فرزند حوزه علمیه مشهد نیز مشهور بود، چون تحصیل علوم دینی را از مشهد آغاز کرد و در محضر اساتیدی همچون؛ شیخ هاشم قزوینی و مجتبی قزوینی تلمذ کرد.


مراسم تشییع آیت‌الله خزعلی صبح روز پنجشنبه 26 شهریورماه از مقابل دانشگاه و با حضور عاشقان و دلداگان ولایت، مسؤولان کشوری، علما و روحانیت برگزار شد و آیت‌الله جنتی بر پیکر آن مرحوم نماز را اقامه کرد.


همچنین پیکر آیت‌الله خزعلی روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه با حضور نمازگزاران و مسؤولان در رواق دارالزهد حرم مطهر امام رضا(ع) آرام گرفت.

 

بهره‌وری بهتر از وقت طلاب مهم‌ترین هدف وضع قوانین در حوزه فضای مجازی


فضای مجازی به مثابه شمشیر دو لبه‌ای است که فواید و مضرات فراوانی در آن نهفته است،‌ از این رو حضور و فعالیت طلاب در این عرصه همراه با مشکلات و محاسنی می‌تواند باشد.


چندی پیش نیز مدیر حوزه‌های علمیه گفته بود استفاده بی رویه از شبکه‌های اجتماعی مسیر تربیت نخبگان را دچار اختلال می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی، جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، در رابطه با مشکلاتی که می تواند در اثر ورود به فضای مجازی و استفاده از نرم افزارهای شبکه های اجتماعی موبایلی برای طلاب جدیدالورود و حوزه های علمیه ایجاد شود، گفت: تهدیداتی که امروز از بیرون متوجه جوانان و نوجوانان است، همان تهدیدات با کم و زیاد متوجه طلاب جوان حوزه ها هم هست.


وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که آسیب های ناشی از این فضاها بر طلاب حوزه های علمیه به حداقل یا به صفر برسد و طلاب علاقه مند به فراگیری علوم اهل بیت(ع)، بحث ورود به شبکه های اجتماعی به عنوان یک تهدید، اگر با نگاه دیگری بررسی شود، می تواند یک فرصت هم باشد، در معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه های علمیه تدابیری در این باره اندیشیده شده، آیین نامه هایی حاکم بر مدارس و طلاب، به خصوص در مورد خوابگاه ها داریم که لازم است تا مسؤولان مدارس و مسؤولان خوابگاه ها نسبت به آن ها توجه جدی داشته باشند.


جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، افزود: این تدابیر با 2 هدف اندیشیده شده است، مهم ترین هدف این است که بیشترین فرصت و وقت طلاب مصروف تحصیل علوم حوزوی و دریافت تربیت اسلامی شود و اصل کار که همان تعلیم و تربیت دینی است، مغفول نماند، مسأله بعد این است که به هر حال امروز در شرایط جنگ نرم هستیم و دشمن سعی دارد تا از طریق فضای مجازی فتنه اگیزی کند و شبهات دینی و اعتقادی را در میان جوانان گسترش دهد و ایمان نوجوان و جوان ما را متزلزل کنند، اعتقادات را سست کنند و هیجانات شهوانی و جنسی را در آن ها برانگیخته کند.


حجت الاسلام والمسلمین باطنی بیان داشت: ما باید بسیار مراقب باشیم تا مبادا این موارد به حوزه ها وارد شوند و طلبه های ما را مورد هجمه قرار دهند، هدف بعدی قوانین وضع شده درباره فضای مجازی، حفاظت از حوزه ها در برابر این تهدیدات است که امیداریم تا این اهداف با اجرای این قوانین حاصل شوند، گر چه مهمترین هدف وضع قوانین در حوزه فضای مجازی بهره وری وقت طلاب حوزه هاست.


وی با مطلوب ارزیابی کردن امکانات حوزه های علمیه، ابراز داشت: امروز همه شرایط بر خلاف گذشته فراهم است، فضاهای آموزشی و امکانات کمک آموزشی، مسئولان دلسوز و توانمند، بودجه و اعتبارات در حد و اندازه لازم پیش بینی شده تا تنها دغدغه طلاب حوزه تحصیل علم و تهذیب نفس باشد.


جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، با توصیه طلاب جوان به بهره گیری از وقت و امکانات حوزه در جهت تحصیل هر چه بهتر علوم حوزوی، گفت: البته در کنار برنامه های آموزشی، برنامه های تربیتی، فرهنگی و وررشی در قالب امور فوق برنامه و اردوهای مذهبی و فرهنگی، برای طلاب عزیز در نظر گرفته شده و آن چه برای حفظ نشاط یک جوان در محیط آموزشی لازم است، به فراگیران علوم دینی ارائه می شود، امیدواریم که ثمرات این امکانات و برنامه ها را در وروردی های جدید و سال های آتی حوزه شاهد باشیم.


مردم از حضور در گروه های مختلط شبکه های اجتماعی پرهیز کنند


آیت الله قرهی با انتقاد از برخی فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: اصل تعامل در گروه‌های اجتماعی ایرادی ندارد، اما اگر افراد بخواهند به‌صورت مختلط در این گروه‌ها حضور پیدا کنند قطعا ایجاد مفسده می‌کند، ضمن این‌که طلاب نیز تا زمانی‌که به درجات بالای علمی نرسیدند در راه تبلیغ پا نگذارند.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان این مطلب که باید طلاب به موضوع درس خواندن بسیار اهمیت بدهند، تصریح کرد: طلبه باید خوب درس بخواند، طلابی که به کسب علم توجه دارند می‌توانند مدافع اسلام باشند، و‌گرنه طلبه‌ای که تزکیه نفس ندارد هرگز نمی‌تواند ادعای سرباز امام زمان(عج) بودن را کند.



آیت الله قرهی با پرد اختن به موضوع مشکلات امروز بشریت در جهان، تاکید کرد: یکی از عواملی که دنیا را به‌سمت جنگ و خونریزی کشانده این است که عقل بشری به علم اتکا کرده است و فقط عامل پیشرفت را علم می‌داند، در حالی که ابتدا و پیش از هر حرکتی باید تزکیه را مد نظر داشت و بعد از آن به پیشرفت علمی توجه کرد.

برگزاری نشست تخصصی پیگیری مطالبات رهبری از فضای مجازی


نشست تخصصی پیگیری مطالبات مقم معظم رهبری از فضای مجازی از سلسله نشست های تخصصی پیرامون فضای مجازی، با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه قم ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

 

در این همایش طلاب با آسیب ها و خطرات فضای مجازی و توطئه های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی آشنا شدند.

 

همچنین ابوذر منتظرالقائم فعال فضای رسانه ای به تشریح آسیب های فضای رسانه ای پرداخت و همچنین حجت الاسلام فروهر مدیر رسانه ای معاونت تبلیغ حوزه های علمیه به تشریح دوره های آموزشی تربیت مربی رسانه ای که از سوی معاونت تبلیغ حوزه برگزار خواهد شد، پرداخت.


مدیر رسانه ای معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در این مراسم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بیشترین دغدغه را در عرصه های فضای مجازی دارند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیشتر سخنرانی ها و دیدارهای خود با مسئولان نظام نسبت به اهمیت توجه به فضای مجازی توصیه های بسیار زیادی داشتند.


وی با بیان اینکه امروز دشمن با تمام وجود در فضای مجازی فعالیت می کند و توطئه های خود را علیه جمهوری اسلامی در این عرصه افزایش داده است، بیان کرد: یکی از نیازهایی که در حوزه های علمیه احساس می شود تربیت نیروهای متخصص در این عرصه است و از این رو معاونت تبلیغ با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اقدام به برگزاری دوره تربیت مربی فضای مجازی کرده است و از بین طلاب مستعد و علاقه مند در این عرصه گزینش خواهد کرد.


ابوذر منتظر القائم نیز در این نشست با بیان اینکه حوزه های علمیه باید وارد فضای مجازی شود و به تولید محتوای اسلامی و غنی اهتمام ویژه ای داشته باشد، افزود: ما اگر بتوانیم در بحث تولید محتوای اسلامی در فضای مجازی عملکرد خوبی داشته باشیم می توانیم ضربه محکمی بر پیکره استکبار جهانی وارد سازیم.


این فعال رسانه ای ادامه داد: متاسفانه برخی مسؤولان ما نسبت به تولید شبکه ملی اطلاعات توجه نمی کنند و نبود این شبکه ملی زمینه جاسوسی کشورهای بیگانه از اطلاعات داخلی کشور را هموار ساخته است.


برگزاری کلاس‌های شیعه شناسی در مدرسه علمیه کوثر تهران


جلالی مدیر حوزه علمیه کوثر تهران با اشاره به اینکه امروز داعش و دشمنان اهل بیت(ع) در کل دنیا تبلیغ شیعه‌هراسی و شیعه‌زدایی می‌کنند، افزود: به همین دلیل حوزه عملیه کوثر کلاس‌های شیعه‌شناسی را برگزار می‌کند، همچنین مکالمه زبان عربی، زبان انگلیسی و حفظ کل قرآن کریم در برنامه کاری سال جاری وجود دارد.


وی با اشاره به اهمیت نشاط طلبگی در زمینه روحی و جسمی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه کوثر با برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی و برپایی کلاس‌های اخلاق، قرائت قرآن و زیارت عاشورا در تقویت نشاط روحی طلاب بسیار موثر بوده و همچنین برای نشاط جسمی سه روز در هفته با برپایی ورزش از جمله والیبال، بسکتبال و بدمینتون سبب نشاط جسمی طلاب می‌شود.


 

برگزاری کلاس‌های امر به معروف در مدرسه علمیه حضرت فاطمه


مدیر حوزه علمیه حضرت فاطمه(س) با اشاره به فعالیت‌های فوق برنامه حوزه فاطمه(س) در سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید افزون بر کلاس‌های آموزشی کلاس فرهنگی مرتبط با مساله امر به معروف و نهی‌از منکر برگزار خواهد شد تا طلاب در این زمینه مهارت‌های لازم را کسب کرده و بر تاکید رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند.


جان نثاری بیان داشت: مبلغان دلسوزان جامعه و پاسخگوی مسائل معنوی و مادی مردم هستند بر همین مبنا در زمینه امربه معروف و نهی از منکر نیز باید دلسوزی مبلغان برای جامعه شناخته شود.


وی افزود: حوزه علمیه پاسخگوی مسائل معنوی و مادی مردم است در این زمینه باید رسانه‌ها به گونه‌ای اطلاع رسانی کنند تا مردم از جایی غیر از حوزه علمیه و روحانیت مسائل شرعی خود را پرسش نکنند که دچار انحراف شوند.


مدیر حوزه علمیه حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: در حال حاضر حدود 70 حوزه علمیه در تهران و حومه آن ثبت شده است باید درباره این مراکز به مردم اطلاع رسانی شود تا به نوعی ارتباط مردم با این مراکز بیشتر شود.


جانثاری افزود: به عنوان مثال شهرداری دفترچه‌هایی در معرفی برخی مراکز در سطح شهر دارد شایسته است که مراکزی چون حوزه علمیه نیز به مردم معرفی شود تا مردم با دین بیشتر آشنا شوند زیرا آشنایی با دین بر روند زندگی معنوی و مادی آنها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان شمالی


با برگزاری آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، تحصیل طلاب خواهر و برادر دیار باب الرضا(ع) و گنجینه معرفت ها، از امروز در 15 مدرسه علمیه شهرستان های هشت گانه این استان آغاز شد.


حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی، اظهار کرد: از امروز تحصیل هزار و 563 طلبه خواهر و برادر در 15 مدرسه علمیه سطوح یک، دو و سه این استان آغاز شد.


وی ادامه داد: از مجموع این تعداد، هزار و 300 طلبه جزء طلاب قدیمی حوزه های علمیه خراسان شمالی بوده و 263 طلبه خواهر و برادر نیز جدیدالورود به شمار می روند.


دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه از مجموع 15 حوزه علمیه شهرستان های مختلف استان 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران دایر است، خاطرنشان کرد: از مجموع طلاب خراسان شمالی نیز تعداد 800 نفر برادر و مابقی خواهر هستند.


حجت الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری 155 استاد و مدرس از خراسان شمالی، مشهد و قم به صورت بومی و اعزامی آموزش و تدریس دروس حوزوی را برای طلاب جوان این استان بر عهده دارند که حدود یک سوم از این اساتید خواهر هستند.


وی در ادامه با اشاره به پذیرش 263 طلبه جدیدالورود در حوزه های علمیه خراسان شمالی، اظهار کرد: سهمیه پذیرش امسال در حوزه های علمیه خراسان شمالی 425 نفر تعیین شده بود اما با وجود این، میزان جذب طلاب در استان پس از برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی و گزینش کمتر از سهمیه تعیین شده بود.


تألیف کتاب دفاع از مهدویت از سوی پژوهشگر حوزه


حجت الاسلام مرتضی کهرمی نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان از انتشار چهار عنوان کتاب خود در چند روز آینده خبر داد.

 

وی اظهار داشت: کتاب 110 شیوه مناظراتی امام رضا علیه السلام کتاب اول است که با توجه به تحقیق در کتب روایی و در مورد امام رضا علیه السلام توانسته ام به 110 شیوه مناظراتی در این کتاب بپردازم.

 

طلبه سطح خارج حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: کتاب دیگر من با عنوان دفاع از مهدویت است که برگرفته از جلد 51، 52 و 53 بحارالانوار است و تمام احادیثی که علامه مجلسی در این کتاب ذکر کرده، شخصی به نام سید ابوالفضل برقعی، نقدی بر کتاب بحارالانوار نوشته و تمام روایات مهدویت را رد کرده که در این کتاب به نقد وی پرداختم.

 

وی در مورد انگیزه خود از نوشتن این کتاب خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است و شناخت مهدویت برای نسل شیعه و منتظران واقعی آن حضرت ضروری است.

 

حجت الاسلام کهرمی خاطرنشان کرد: کتاب 110 شیوه مناظراتی حضرت زهرا سلام الله علیها کتاب بعدی اینجانب است که حدود 350 کتاب را بررسی و مطالعه کردم و متوجه شدم به بیش از چهل شیوه مناظراتی اشاره نشده است که در این کتاب حدود 110 شیوه مبارزاتی و مناظراتی حضرت زهرا سلام الله علیها را در خطبه فدکیه در دفاع از ولایت گردآوری کرده ام.

 

تحصیل 90 طلبه در مدرسه علمیه امام خمینی بجنورد


حجت الاسلام علی اسماعیلی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای(مدظله العالی) بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، با اشاره به پذیرش 40 طلبه جدید در این حوزه علمیه، اظهار کرد: برای سال تحصیلی جدید 15 طلبه تخصصی سطح سه پیوسته در رشته کلام اسلامی و 25 طلبه سطح دو و سه تحت برنامه عمومی در این مدرسه علمیه پذیرش شدند.


وی با بیان اینکه بر اساس برنامه قرار بود در این مدرسه علمیه تخصصی طلاب سطح سه پیوسته در دو رشته تخصصی علوم و معارف قرآنی و کلام اسلامی پذیرش شوند، افزود: متأسفانه چه در سال گذشته و چه امسال، پس از برگزاری آزمون کتبی و مراحل شفاهی و مصاحبه، شمار طلاب پذیرفته شده در رشته علوم قرآنی به حد نصاب نرسید و به همین دلیل نیز این رشته تخصصی در این حوزه علمیه راه اندازی نشد.


 

تجلیل از خبرگزاری رسا در ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی غدیر


همزمان با برگزاری ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر از خبرگزاری رسا به عنوان رسانه برتر در حوزه اطلاع رسانی با موضوع غدیر و ارتباط سازنده با ستاد دهه غدیر کشور تجلیل به عمل آمد.


در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر که عصر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، در حوزه همکاری رسانه ای با ستاد بزرگداشت دهه غدیر از خبرگزاری رسا به عنوان تنها رسانه در این بخش با حضور آیت الله نظری، مؤسس و بنیانگذار دهه غدیر با اهدای تندیسی تجلیل ویژه به عمل آمد.


همکاری بیش از 15 استاد روحانی با دانشگاه مازندران


وی با اشاره به همکاری بیش از 10 نفر از اساتید روحانی ملبس و 5 طلبه غیر ملبس در کرسی استادی در این دانشگاه، ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده، روحانیان در برنامه های فرهنگی در سطح دانشگاه و خوابگاه های دانشجویی در جهت نشر هر چه بیشتر معارف عمیق اسلامی و افزایش فضای معنوی در دانشگاه مازندران، نقش بیشتری را ایفا خواهند کرد.


حجت الاسلام حسینی به شکل گیری سلسله نشست های هم اندیشی اساتید روحانی در دانشگاه مازندران در جهت تحقق هر چه بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه، اشاره کرد و اظهارداشت: سلسله نشست اساتید روحانی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با گرایش های مختلف در راستای عینیت بخشی به موضوع مهم وحدت حوزه و دانشگاه از سال 1390 در دانشگاه مازندران آغاز شد که تا کنون در پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه دانشگاهی موفقیت های خوبی را کسب کرد.



یازدهمین نشست هم اندیشی و دانش افزایی معاونان تهذیب سراسر کشور


یازدهمین جلسه هم اندیشی و دانش افزایی معاونین تهذیب سراسر کشور، روز در حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) شهرستان بناب با حضور حجت‌الاسلام حسین‌خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور کار خود را آغاز کرد.


دفاع از 20 پایان نامه در مدرسه علمیه الزهرا تبریز


افراشته مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) گفت: این مدرسه علمیه دارای بیش از 247 طلبه است که در سه استان آذربایجان شرقی، غربی، و اردبیل در این مجموعه به تحصیل علوم دینی مشغول هستند.


مدیر مدرسه فاطمه الزهراء(س) تبریز، ادامه داد: از این تعداد 143 نفر به صورت حضوری 117 نفر به صورت غیر حضوری تحصیل خود را ادامه می دهند، همچنین این مدرسه علمیه از میان طلاب خود دارای 23 حافظ قرآن کریم می باشد.


وی در ادامه با اشاره به تحصیل رشته های فقه و تفسیر در این مجموعه، ابراز داشت: این مجموعه در سال 1387 با دو رشته فقه و تفسیر کار خود را آغاز کرد و با تلاش های صورت گرفته سال دیگر 1388 این مجموعه موفق به اخذ مجوز رشته کلام شد.


وی با اشاره به طلاب فارغ از تحصیل این حوزه ابراز داشت: از میان طلاب فارغ از تحصیل این مجموعه، 20 نفر از طلاب از پایان نامه خود دفاع کرده اند و 17 نفر در حال دفاع از پایان نامه خود هستند، این مجموعه دارای 120 فارغ از تحصیل می باشد.

 

مرکز تخصصی سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران اردبیل افتتاح شد


مرکز تخصصی تفسیر سطح سه حوزه علمیه با حضور معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از طلاب و روحانیان حوزه های علمیه اردبیل، افتتاح شد.


حجت الاسلام علی اصغر کاظمی، مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل با اشاره به رشد کمی و کیفی حوزه های علمیه خواهران اردبیل، خاطرنشان کرد: 5 مدرسه علمیه خواهران در سطح 2 و یک حوزه نیز در سطح سه که امروز افتتاح می شود در استان در حال فعالیت است.


وی افزود: بیش از 50 استاد در حوزه های علمیه خواهران استان در حال تدریس هستند که 90در صد از اساتید خواهر و 10 درصد نیز از اساتید برادر بهره می بریم.


مدیر حوزه های علمیه خواهران اردبیل، تصریح کرد: 10 هسته پژوهشی نیز در حوزه های علمیه خواهران وجود دارد که سعی داریم در سالتحصیلی جدید مباحث پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران از رشد کیفی بیشتری برخوردار باشد.


حجت الاسلام کاظمی با اشاره به استقبال خواهران برای حضور در حوزه های علمیه، گفت: در سال تحصیلی افزون بر 500 طلبه خواهر که در سال های گذشته جذب حوزه های علمیه شده اند، 250 نفر نیز در سالتحصلی جدید به طلاب حوزه های علمیه خواهران افزوده می شوند.


 


اعزام مبلغ به مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری از اول مهر


حجت الاسلام محمد کریمی، دبیر ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری، بیان داشت: طرح عشایری یاوران نور و ارسال 30 مبلغ به مناطق عشایری و چادرنشین در شهرستان‌ های اردل، کوهرنگ و لردگان انجام گرفته است.


دبیر ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری چهارمین مسابقه وبلاگ‌ نویسی نماز در استان اظهار داشت: در کنار این برنامه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاهی با عنوان معراج برگزار شد که طی آن تمام ادارات و نهادهایی که در حوزه نماز فعالیت داشته ‌اند به ارائه فعالیت هایشان در این زمینه پرداخته ‌اند.


این مقام مسؤول در ادامه به دوره آموزشی یاوران نماز اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره آموزشی 900 نفر از خواهران و برادران این استان، با شیوه ‌های دعوت به نماز آشنا شدند.


شرکت 30 طلبه در کارگاه تلبس طلبگی


حجت‌الاسلام علی عباسی مدیر حوزه‌های علمیه قزوین با اشاره به کارگاه تلبس طلبگی گفت: حدود 30 طلبه از حوزه‌های علمیه مختلف در کارگاه تلبس طلبگی که به مدت یک هفته در مدرسه علمیه شیخ الاسلام تشکیل شده است شرکت کرده‌اند که در عید غدیر خم معمم خواهند شد.


مدیر حوزه‌‌های علمیه قزوین در ادامه افزود: اساتید بزرگ فقهی و اخلاقی استان در این دوره حضور دارند و به آموزش طلبه‌ها در موضوعات فقهی و اخلاقی می‌پردازند، همچنین اساتید مشاوره نیز در این دوره نحوه برخورد با اقشار مختلف و موضوعات مشاوره‌ای را به طلبه‌های شرکت کننده در دوره آموزش می‌دهند.


وی خاطرنشان کرد: باتوجه به تدبیر حوزه علمیه قم که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور محسوب می‌شود این تصمیم گرفته شد که لازم است کارگاه تلبس طلبگی در قالب یک دوره 12 ساعته در تمام استان‌ها برگزار شود، مسؤولیت اجرایی این کارگاه‌ها نیز به عهده معاونت تهذیب حوزه علمیه استان است.

 

پذیرش 24 نفر در رشته‌های تفسیر، فقه و اصول سطح 3 حوزه علمیه خواهران


مریم شاه محمدی، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر(سطح 3 حوزه علمیه خواهران) قزوین، با اشاره به رشته‌های تخصصی سطح 3 حوزه علمیه خواهران گفت: امسال در سه رشته تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول و علم کلام با گرایش امامت پذیرش انجام شد.


مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین در ادامه افزود: 72 نفر طلبه فارغ التحصیل از سطح 2 حوزه علمیه در آزمون ورودی سطح 3 این مؤسسه ثبت نام کرده بودند که تعدادی از آن‌ها پس از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه علمی ـ رفتاری برای تحصیل در این مؤسسه حوزوی پذیرفته شدند.


وی خاطر نشان کرد: پذیرفته شدگان در دو رشته تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول می‌توانند در دوره‌های حضوری و غیر حضوری(مجازی) مشغول به تحصیل شوند، ‌اما امسال کلاس‌های رشته کلام تشکیل نخواهد شد، حد نصاب تشکیل کلاس‌ها نیز 8 نفر است که با تکمیل ظرفیت حدود 10 نفر در رشته فقه و اصول و 14 نفر در رشته تفسیر و علوم قرآنی مشغول به تحصیل خواهند شد.


اعزام 600 امام جماعت به مدارس همدان


حجت الاسلام اصغر قاضی خانی معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان گفت: بخشی از کارهای معاونت تبلیغ اعزام سالیانه ائمه جماعات به مدارس آموزش و پرورش می باشد، امسال نیز طی چندین جلسه که با ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش استان انجام گرفت قرار بر این شد که روحانیان و طلاب گرانقدر را برای اعزام به مدارس سازماندهی کنیم.

 

وی افزود: در طی این جلسات ظرفیت‌ها اعلام و ثبت نام از طرف حوزه انجام شده است و با توجه به ظرفیت های حوزه‌های خواهران و برادران، پیش بینی شده که در سطح استان 600نفر به عنوان امام جماعت به مدارس اعزام شوند.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان با اشاره به فراخوان در هر مدرسه از سوی معاونان تبلیغ مدارس بیان داشت: طلابی که کمتر از 45 سال سن داشته و پایه سوم حوزه را به اتمام رسانده اند می توانند در این طرح شرکت کنند.

 

حجت الاسلام قاضی خانی با بیان اینکه همزمان هر دو ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش با حوزه علمیه خواهران نیز در ارتباط هستند، اظهار داشت: مدارس مرکز استان و ناحیه 2 نیروهایشان را دریافت کرده اند و جلسات سازماندهی اعزام نیرو به مدارس ناحیه 1نیز در حال انجام است./927/ب

ارسال نظرات