۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۲۹۳۱۶۷
استاد حوزه علمیه:

مودت ذی‌القربی نقطه عطف نجات از گمراهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه مودت اهل بیت(ع) گفت: مودت با ذی القربی پیامبر(ص) تنها نقطه عطفی است که انسان ها با تمسک به آن می توانند از گمراهی نجات پیدا کنند
زائراني پياده از شهر کريمه اهل بيت به سوي مشهد الرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید علی علوی استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل مذهبی شب گذشته، در چهار راه فرشادی و در جمع مردم اصفهان با بیان روایاتی از معصومین(ع) گفت: مودت با اهل بیت(ع) از ملزومات قرار گرفتن در صراط مستقیم است.

 

وی با توجه به آیاتی که در مورد فضائل امام علی(ع) بیان شده، افزود: شش هزار و دویست سی و شش آیه در قرآن وجود دارد که به استناد کتب روایی سیصد آیه آن به طور خاص به شرح فضائل ایشان پرداخته است.

 

حجت الاسلام علوی در ادامه به وظایف پیامبران و انبیا(ع) اشاره کرد و بیان داشت: مهم ترین وظیفه انبیا هدایت انسان ها بوده است تا جایی که برخی از آن ها جان خود را در این راه داده اند.

 

کارشناس مسائل مذهبی با توجه به آیه ششم سوره حمد که می فرماید«صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم والضالین»، ابراز داشت: ما در نمازهای یومیه خود مکرراً از خداوند طلب می کنیم که ما را به راه راست هدایت کند ولی باید بدانیم قرار گرفتن در صراط مستقیم ملزوماتی دارد که بدون رعایت آن ملزومات، امکان هدایت انسان وجود ندارد.

 

وی در ادامه افزود: هر پیامبری در هدایت انسان ها سهمی داشته است و در این میان سهم پیامبر اسلام(ص) از همه بیشتر است، البته انبیای الهی مزد رسالت خود را از خداوند طلب می کنند، چرا که هیچ کس توان پرداخت مزد رسالت آن ها را ندارد.

 

حجت الاسلام علوی با اشاره به آیه بیست و سوم سوره شوری که می فرماید «ذَلِک الَّذِى یُبَشرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ قُل لا أَسئَلُکمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلا الْمَوَدَّةَ فى الْقُرْبى وَ مَن یَقْترِف حَسنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شکُورٌ»، گفت: تنها پیامبر اسلام(ص) در مقابل این هدایتگری از مردم می خواهد که با ذی القربی او مودت داشته باشند.

 

کارشناس مسائل دینی با توجه به روایات معصومین بیان داشت: مودت با ذی القربی پیامبر(ص) تنها نقطه عطفی است که انسان ها با تمسک به آن می توانند از گمراهی نجات پیدا کنند.

 

استاد حوزه علمیه به انواع محبت داشتن اشاره کرد و ابراز داشت: محبت داشتن به کسی برای رسیدن به قدرت، محبت داشتن به کسی برای رسیدن به لذت و محبت داشتنی که نه مبنای رسیدن به قدرت دارد و نه مبنای رسیدن به لذت.

 

حجت الاسلام علوی در ادامه به بیان معنا و مفهوم واژه مودت پرداخت و گفت: مودت داشتن یعنی محبتی که نه مبنای رسیدن به قدرت در آن وجود دارد و نه مبنای رسیدن به لذت.

 

وی در پایان با اشاره به روایاتی که اهل تسنن در ذیل آیه بیست و سوم سوره شوری از پیامبر(ص) نقل کرده اند، افزود: اگر کسی با مودت با ذی القربی پیامبر از دنیا برود، کمال مرگ یعنی شهادت، نصیب او شده است./867/202/ب3

ارسال نظرات