۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۲۹۳۶۷۲
حجت الاسلام حسینی قمی:

گسترش صندوق‌های قرض الحسنه راهکار مبارزه با ربا خواری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ مورد از آیات قرآن انسان را به تقوای الهی دعوت می کند، گفت: تقوا دارای نشانه است و مبارزه با ربا خواری به وسیله صندوق های قرض الحسنه از نشانه‌های تقوا در زندگی آدمی است.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی امشب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه بیش از 50 مورد از آیات قرآن انسان را به تقوای الهی دعوت می کند، گفت: تقوا یک چیز کلی نیست بلکه در هر آیه از قرآن که دعوت به تقوا آمده در کنار آن هم یک نشانه برای تقوا بیان شده است.

 

وی افزود: یکی از نشانه‌های تقوا در زندگی انسان پرهیز از ربا خواری است زیرا ربا خواری جنگ با خدا بوده و با عوض کردن نام ربا خواری به نام دیگر مانند سود، بهره یا هر اسم دیگری نمی‌توان حرمت آن را از بین برد.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه به علت دوری مردم از انفاق، صدقه و سنت پسندیده قرض دادن مردم به بانک ها روی آورده و با دادن پول به بانک سودهای 20 تا 30 درصد می‌کنند و از سوی دیگر فردی که به پول نیازمند است مجبور به گرفتن وام و پرداخت سود 40 درصد به بانک بوده که این خود نوعی سیستم ربوی است.

 

حجت الاسلام حسینی قمی با تأکید بر اینکه دریافت دیرکرد و یا هر نوع سود دیگری خود ربا محسوب می شود، اظهار کرد: اگر سنت قرض الحسنه و صندوق های قرض الحسنه را در میان خود گسترش دهیم نه تنها با ربا مقابله شده بلکه خداوند همانطور که بر یکی از درب های بهشت نوشته شده به انسان 700 برابر یک درهم قرضش اجر می‌دهد که اگر دقت کنیم این موضوع در هیچ نظام بانکی در روی زمین قابل مشاهده نیست.


وی تصریح کرد: آیه 8 سوره مائده در کنار دعوت به تقوا، نشانه تقوا را در زندگی، برخورد عدالت آمیز با مردم، فرزندان و اعضای خانواده عنوان کرده و بیان می‌کند انسان با تقوا در زندگی اجتماعی خود با دیگران به عدالت رفتار می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه قول سدید و سخن درست از دیگر نشانه‌های تقوا در زندگی انسان است، افزود: با توجه به این منشاء بسیاری از گناهان زبان است قول سدید و تقوای زبانی انسان را از عذاب قبر و عذاب دیگران در دنیا دور می کند.

 

حجت الاسلام حسین قمی با تأکید به اینکه آیه 70 سوره احزاب هم به تقوا و نشانه‌های آن اشاره دارد، اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه به نقل از سهل ساعدی می‌گوید که رسول خدا(ص) روزی نبود که در مدینه به منبر بروند و آیه 70 سوره احزاب را برای مردم تکرار نکنند.

 

وی ادامه داد: حضرت رسول (ص) به مسلمانان در تفسیر آیه 70 سوره احزاب می‌فرمودند که ای مردم تقوا پیشه کرده و خود را برای قیامت آمده کنید زیرا زلزله قیامت زلزله سختی است و به حدی ترس آور است که مادر علی‌رغم علاقه زیاد به فرزند شیر خوارش او را از یاد می‌برد بنابراین برای قیامت خود چیزی از قبل پیش بفرستید و به فکر قیامت و قبر خود باشید.


استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سید رضی در نوشته‌های خود می‌نویسد که حضرت امیر (ع) پنج سال از دورانی را که در کوفه حکومت می کردند همیشه بر بالای منبر رفته و به مردم توصیه می‌کردند که سروش کوچ در میان شما دمیده شده و باید خود را برای مرگ و سرای آخرت آماده کنید و اگر تقوا دارید برای قبر و مرگ خود توشه ای پیش بفرستید.

 

وی با ذکر داستانی از رابطه میرازی قمی و فتحعلی شاه قاجار گفت: فتحعلی شاه زیاد به دیدار میرزاری قمی می‌رفت و میرزا او را نصیحت می‌کرد اما یک روز که به دیدن میرزا آمد و عجله داشت گفتند میرزا در حمام است که به حمام رفت و در میان مه حمام به میرزا سلام کرد که میرزا جواب سلامش را داد و گفت تو کی هستی که فتحعلی شاه در پاسخ گفت فتحعلی هستم و میرزا گفت دلاک حمام گفت نه فتحعلی شاه؛ میرزا در پاسخ گفت از شاهی خود الان در حمام چه داری گفت هیچ فقط یک لنگ، میرزا در پاسخ به او یادآور شد که در قیامت هم به همین شکل محشور خواهی شد و در قبر از شاهی خود نخواهی توانست چیزی با خود ببری.


استاد حوزه علمیه قم افزود: همچنین روزی میرزا به فتحعلی شاه از باب هشدار نوشت که می‌گویند در قیامت با هرچه دوست داری محشور می‌شوی به خاطر همین که من می‌ترسم در قیامت با تو محشور شوم رابطه خود را با شما قطع می‌کنم که فتحعلی شاه وقتی این نامه میرزا را دید عازم قم شد ولی به زندگی میرزا نرسید و در هنگام تدفین میرزا به او گفت شما رابطه خود را قطع کردید نه من؛ بنابراین من در قیامت به دامان شما متوسل خواهم شد.


حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه توکل به خدا با وجود تلاش و کوشش و شفاعت جستن از اهل بیت(ع) از دیگر نشانه‌های تقوا در زندگی انسان است، یادآور شد: اگر به دنبال پیشرفت اجتماع هستیم باید در محضر قرآن تسلیم بوده و بنابر دستور قرآن کریم تقوای الهی پیشه کنیم/968/پ202/ف

ارسال نظرات