۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۳
کد خبر: ۲۹۴۰۷۶
روانشناس اجتماعی:

خانواده بنیان تربیت فرزندان است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم اجتماعی، گفت: نظام خانواده آن‌قدر قدرت دارد که بتواند در برابر هجمه‌های فضای مجازی ایستادگی کند.
عليرضا شريفي يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی، غروب جمعه 17 مهر در حاشیه نشست نقش والدین در عصر پسا دیجیتال، گفت: نظریه‌هایی همچون پسا دیجیتال و یا شاخصه‌های پست مدرن که به‌شدت در جوامع امروزی مطرح می‌شود آن‌قدر هم که به آن‌ها پرداخته می‌شود مهم و تاثیرگذار نیستند و ما همچنان می‌توانیم با تمرکز بر نظام خانواده در مقابل خطرات این فضاها بایستیم.

وی افزود: متاسفانه امروز به جایی رسیده‌ایم که کودکان و والدین زبان یکدیگر را نمی‌فهمند، برای مثال کودکان ما در فضایی سیر می‌کنند که بازی‌هایی همچون «کلش آف کلنز» آن‌ها را احاطه کرده است و به آن‌ها مدل‌های مختلف غارت‌گری را آموزش می‌دهد.

پژوهشگر علوم اجتماعی با هشدار در خصوص همه‌گیر شدن بازی «کلش آف کلنز» در جامعه، تصریح کرد: این‌گونه نیست که این بازی مخرب تنها ذهن کودکان ما را تحت تاثیر قرار داده باشد، بلکه بزرگسالان نیز جذب این بازی کاملا آسیب رسان شده‌اند.

شریفی یزدی ادامه داد: جای تاسف است که 30 درصد از کاربران برخط بازی «کلش آف کلنز» ایرانی هستند و پول و وقت‌شان را در این بازی صرف می‌کنند.

وی با مهم خواندن نقش و جایگاه خانواده، تاکید کرد: جایگاه خانواده همچنان در صدر الگوهای تربیتی قرار دارد، در دوره‌ای نیز می‌گفتند به‌کل نظامی به اسم خانواده در حال از بین رفتن است، اما شاهد هستیم که فقط  نوع نظام خانواده تغییر کرده است.

پژوهشگر علوم اجتماعی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که به هیچ‌وجه خانواده‌ها در مقام انفعال قرار ندارند و بلکه این والدین هستند که ائلین نظام تربیتی کودک را می‌توانند پی‌ریزی کنند.

شریفی یزدی با هشدار در خصوص تماشای تلویزیون نوزادان زیر دو سال، تاکید کرد: باید بدانیم که اگر نوزادان ما تنها 5 دقیقه در روز تلویزیون تماشا کنند بخشی از مغز خود را از دست می‌دهند؛ در خصوص تلفن همراه نیز این اتفاق صدق می‌کند و نباید تلفن‌های همراه را در اختیار نوزادان قرار دهیم.

وی با تاکید بر این نکته که باید سطح سواد خانواده‌ها نسبت به وسایل دیجیتال بالا برود، بیان داشت: باید پدران و مادران نحوه کار با این ابزار دیجیتال را یاد بگیرند و خود را تنها محدود به محیط‌های گفت‌وگو نکنند، زیرا اگر والدین نتوانند به دنیای بازی‌های کودکان راه پیدا کنند قطعا متوجه آسیب‌های آن فضاها نیز نخواهند شد.

پژوهشگر علوم اجتماعی با انتقاد شدید از سیاست‌گذاری ‌های غلط در کشور، تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزش و پرورش ما بسیار بد عمل می‌کند، سایر نهادهای سیاست‌گذار نیز تا کنون به‌خوبی عمل نکرده‌اند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا فرزندانمان را  از طریق خود خانواده‌ها به سمت تربیت صحیح سوق دهیم، زیرا هیچ قدرتی همچون خانواده و والدین نمی‌تواند روی فرزندان تاثیر بگذارد.

شریفی یزدی به نقش مذهب نیز اشاره داشت و تاکید کرد: نهاد‌های مذهبی نیز می‌توانند با قدرتی که دارند در راه تربیت نسل جدید بسیار موثر باشند.

پژوهشگر علوم اجتماعی در پایان، گفت: اول نباید از فضای دیجیتال خود را بترسانیم، دوما این‌که باید تلاش کنیم این فضا را به یک فرصت تبدیل کنیم و سر آخر از خانواده‌ها شروع کنیم و به آنان روانشناسی کودک را بیاموزیم./856/202/ب3

ارسال نظرات