۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۲۹۴۷۷۳
پژوهشگر حج:

بحران منا با یک اقدام پیش پا افتاده قابل مدیرت بود/ خونسردی مأموران سعودی در هنگام حادثه سؤال برانگیز است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حج ضمن فاجعه منا را یک جنایت بین‌المللی خواند و گفت: خونسردی مأموران انتظامی در تماشای این فاجعه بسیار تکان‌دهنده و جای سؤال است؛ در حالی که این بحران با یک اقدام بسیار ساده قابل مدیریت بود.
فاجعه منا
حجت‌الاسلام مرتضی مداح، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه دولت عربستان سعودی تجربه‌ای در پیش‌گیری از بحران ندارد، گفت: وقتی بحران اتفاق می‌افتد خود مدیریت بحران نیز یک امری است که تجربه‌های زیادی مطلبد؛ تاریخ این سی سال به ما نشان داده است که عربستان سعودی برنامه برای مدیریت بحران هم ندارد.
 
پژوهشگر حج فاجعه منا را یک جنایت بین‌المللی خواند و گفت: در جریان منا حتی اگر خواسته باشیم تحلیل‌های سیاسی را کنار بگذاریم متوجه آن می‌شویم که می‌شد با یک اقدام بسیار پیش‌پا افتاده این بحران را مدیریت کرد؛ خیلی از حجاج امسال در مصاحبه‌های خود اذعان کرده‌اند که اگر یک لیوان آب هم به این حجاج شهید می‌رسید بیش از 80 درصد این شهدا زنده می‌ماندند.
 
حجت‌الاسلام مداح با اشاره به فیلم‌های منتشرشده از فاجعه منا گفت: اگر با دقت این فیلم‌ها را بررسی کنیم متوجه آن خواهیم بود که از نیروهای امدادگر در سه یا چهار ساعت اولیه این فاجعه هیچ خبری نیست؛ این در حالی است که در تمام این فیلم‌ها خونسردی مأموران انتظامی در تماشای این فاجعه بسیار تکان‌دهنده هستند و مسأله جای سؤال دارد.
 
این پژوهشگر حج با اشاره به اقدام بچگانه حکام عربستان در انتقال حجاج مصدوم به ‌عنوان کشته به درون کانتینرهای فاقد هرگونه استاندارد، ابراز داشت: این مسأله نشان از تعمدی بودن این فاجعه دارد؛ خود من در فاجعه سال 66 حجاج حضور داشتم که اعراب جاهلی از حجاج کوهی از کشته ساخته بودند؛ این در حالی است که خودم تجربه نجات دادن چندین نفر را در آن فاجعه داشته‌ام.
 
حجت‌الاسلام مداح با بیان اینکه جان انسان در رفتارهای جاهلی حکام عربستان در مدیریت حج هیچ جایگاه مهمی ندارد، گفت: تجربه پیاده‌روی 25 میلیونی اربعین نشان از این است که حکام عربستان سعودی بنایی بر خدمت به حجاج ندارند؛ بنابراین این حکام جوان و بی‌تجربه در همان روز فاجعه اقدام به حملات زیاد و مکرر به یمن مقدمه تنفر افکار عمومی از عربستان در جهان اسلام شد.
 
پژوهشگر حج توهین‌های بسیاری که از سوی وهابیت به ادیان و مذاهب دیگر صورت می‌گیرد را محکوم کرد و گفت: سقوط جرثقیل یک حادثه بود اما چرا وهابیت به خود اجازه اهانت به خانه خدا را حتی در مدل ساخت ساز در اطراف این خانه مقدس می‌دهد./837/ت302/ف
ارسال نظرات