۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۹۵۴۷۹
با حضور گسترده علما و روحانیان؛

مراسم چهاردهمین سالگرد ارتحال آیت الله ایازی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین بزرگداشت چهاردهمین سالگرد آیت الله ایازی با حضور علما، روحانیت، طلاب، مسؤولان و امت ولایتمدار در رستمکلای بهشهر برگزار شد.
سالگرد آيت الله ايازي در بهشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، مراسم سالگرد ارتحال آیت الله ایازی امروز با حضور علما، طلاب و روحانیان در جوار بارگاهش در مسجد جامع رستمکلای بهشهر برگزار شد.

 

حجت الاسلام یدالله غلامی، نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران در این مراسم با گرامیداشت نام و یاد آیت الله ایازی ایازی و دو فرزند بزرگوارشان، از این عالم وارسته به عنوان اسوه مردمداری و تواضع نام برد که عمر با برکتشان را تنها برای خداوند و خدمت به خلق صرف کرد.

 

وی اظهار داشت: حوزه علمیه رستمکلا از سال 1340 تاسیس شد و تاکنون در تربیت علمای دین با مدیریت توانمندی که دغدغه دین و اسلام داشتند خدمات فراوان ارائه شده است و بعد از ارتحال علامه ایازی، حجت الاسلام محمدجواد ایازی(ره) حدود ده سال مدیریت این حوزه را بر عهده داشت.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران با بیان این که اصل همه مسائل ولایت فقیه است، یادآور شد: همه ما باید با تبعیت از ولایت فقیه در ادامه راه ائمه اطهار(ع) حرکت کنیم و تابع ولایت باشیم تا آسیبی به مملکت نرسد.

 

حجت الاسلام غلامی گفت: اکنون نیز بعد از ارتحال، حجت الاسلام محمدجواد ایازی(ره)، مدیریت و تربیت طلاب جوان با حجت الاسلام مرتضی ایازی است که از جوانان توانمند در این زمینه است که هم اکنون 150 طلبه رد این حوزه تحصیل می کنند و امیدواریم با تربیت طلاب جوان در این حوزه علمیه شاهد شکوفایی بیشتر علوم دینی در جامعه باشیم.

 

مروری بر زندگینامه آیت الله ایازی

 آیت الله حاج شیخ ابوالحسن ایازی(ره) در سال 1310 هجری شمسی در شهر رستمکلا از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر به دنیا آمد.

 

مراحل ابتدایی تحصیل را در محضر پدر بزرگوارش مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حیدر ایازی(ره)، آموخت، سپس وارد حوزه علمیه کوهستان شد و در محضر آیت‌الله کوهستانی(ره) کسب فیض کرد، مدتی هم در حوزه علمیه ساری به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و پس از آن به حوزه قم سفر کرد و از محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی، و علامه طباطبایی(ره) بهره برد.

 

ایشان پس از 12 سال تحصیل در مکتب این بزرگان، بنا به پیشنهاد استادش آیت‌الله کوهستانی(ره) به حوزه علمیه نجف رفت و هشت سال در جوار بارگاه امیر دل‌ها، حضرت علی(ع) از محضر بزرگانی چون آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید محمود شاهرودی، میرزا باقر زنجانی، و میرزا هاشم آملی بهره بردند.

 

وی در سی سالگی موفق به اخذ درجه اجتهاد شد اما این موفقیت را از شاگردان و نزدیکانش پنهان نگه داشت و پس از آن به دعوت استادش مرحوم آیت الله کوهستانی(ره) و تقاضای مردم مازندران لبیک گفت و در 1341 شمسی به همراه خانواده‌اش به زادگاهش رستمکلا بازگشت.

 

در همان سال‌ به همت مردم رستمکلا، ‌بنای حوزه علمیه جعفریه با ظرفیت 200 طلبه را آغاز کرد و در مدت 40 سال تدریس در حوزه علمیه رستمکلا، چهار هزار روحانی تحویل جامعه اسلامی داد که از جمله تربیت‌یافتگان محضر این استاد اخلاق و عرفان، می‌توان به آیت‌الله صالحی مازندرانی و آیت‌الله موسی صالحی می توان اشاره کرد.

 

سال 1378، بیماری بر جسم آیت‌الله ایازی(ره) غلبه کرد، مدتی در بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر بستری بود، پس از ترخیص، برای فرزندش پیغام فرستاد که از حوزه علمیه قم به رستمکلا عزیمت کند و مدیریت حوزه علمیه رستم‌کلا را به ‌عهده بگیرد که در همین سال فرزند صالح ایشان از قم به زادگاهش بازگشت و درخواست پدر را اجابت کرد.

 

به ‌مرور، بر شدت بیماری مرحوم علامه ایازی اضافه شد، و ایشان 21 اسفند 80 در بیمارستان شفای ساری سپس 24 اسفند در بیمارستانی در تهران بستری شدند و یکشنبه 26 اسفند ماه 1380 برابر با دوم محرم الحرام 1423 دار فانی را وداع گفت.

 

حوزه علمیه جعفریه رستمکلای بهشهر یکی از حوزه های علمیه شرق مازندران است که از سوی آیت الله شیخ ابوالحسن ایازی و بنا به سفارش آیت الله کوهستانی  در سال 1341 بنا شد.

 

به دنبال درخواست آیت‌الله کوهستانی (ره) از آیت‌الله ایازی(ره) که در آن دوران در نجف بود با بازگشت به مازندران به همت آیت الله ابوالحسن ایازی تأسیس و کار پرورش طلاب را آغاز کرد که بسیاری از پرورش یافتگان این حوزه امروز در حوزه‌های علمیه قم و مشهد مسند استادی به اسلام خدمت می‌کنند و تاکنون در حدود پنج هزار طلبه برای اسلام و مسلمانان تربیت کرده است.

 

بعد از رحلت آیت الله ایازی(ره)، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ایازی که خود متولد شهر نجف اشرف و تنها یادگار آیت‌الله ابوالحسن ایازی و  از علمای بنام استان مازندران است نه سال مسؤولیت اداره حوزه علمیه جعفریه رستمکلا را عهده‌دار بوده است که امسال سومین سالگرد درگذشت ایشان نیز برگزار شد.

 

آیت الله محمد جواد ایازی نیز اهتمام ویژه ای به ادامه راه پدر بزرگوارشان و تربیت علما و روحانیان داشته اند و اکنون فرزند حجت الاسلام مرتضی ایازی عهده دار مدیریت حوزه علمیه جعفریه رستمکلا است./1317/202/ب3

ارسال نظرات