۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۹۶۴۲۷
مدیر حوزه علمیه سفیران جیرفت:

برای مقابله با تهاجم فرهنگى غرب نیازمند اقدامات جدید هستیم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه جیرفت گفت: در شرایط فرهنگی امروز با توجه به حجم گسترده اطلاعاتی که در اختیار نوجوانان است و رشد آگاهى‏ها و بالا رفتن قدرت درک و تجزیه و تحلیل آنها نسبت به گذشته، روش‏هاى سنّتى توان مقابله با تبلیغات مخرّب فرهنگ غرب را ندارند.
جنگ نرم جنگ نرم جنگ نرم
جنگ نرم جنگ نرم جنگ نرم جنگ نرم، فتنه سبز جنگ نرم ، حسين عبدي جنگ نرم جنگ نرم جنگ نرم مباني جنگ نرم جنگ نرم جنگ نرم
حجت الاسلام محمد شهریاری، استاد حوزه علمیه جیرفت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به علت نا کارامدی روش های سنتی در مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، گفت: در شرایط فرهنگى امروز با توجه به حجم گسترده اطلاعاتى که در اختیار نوجوانان است و رشد آگاهى‏ها و بالا رفتن قدرت درک و تجزیه و تحلیل آنها نسبت به گذشته، روش‏هاى سنّتى توان مقابله با تبلیغات مخرّب فرهنگ غرب را ندارند.
 
وی با اشاره به عرصه جنگ نرم، افزود: تبلیغات و آموزش‏هایى که در جذّاب‏ترین قالب‏هاى هنرى و با پیشرفته‏ترین ابزارهاى الکترونیکى هر روز ارائه و عرضه مى‏شوند، تقریباً هیچ جاى امنى در خانه و مدرسه باقى نگذاشته است و حلقه محاصره فرهنگى خود را به کمک پیشرفت شتاب‏دار تکنولوژى، روز به روز تنگ‏تر و شفاف‏تر می کنند.
 
حجت الاسلام شهریاری با اشاره به علت ضربه پذیری جوانان مسلمان، تاکید کرد: آنچه ضربه‏پذیرى کودکان و نوجوانان ما را در برابر این تهاجم دو چندان مى‏نماید، روحیه انفعالى است که به واسطه آموزش یک‏سویه و غیر فعّال در آنها ایجاد مى‏شود و کسی هم به فکر اصلاح و تصحیح این موضوع نیست.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به روش جدید اخلاق فعال، تاکید کرد: در این جهت طرح اخلاق فعّال افزون بر آموزش اخلاق به صورت غیرمستقیم، روحیه نقد، تحلیل، کاوش‏گرى، تفکر، ابداع و خلاقیت را در دانش‏آموزان بالا مى‏برد و سبب می شود که آن ها ضربه کمتری از جنگ نرم ببینند.
 
استاد حوزه علمیه جیرفت با اشاره به کیفیت نفوذ ارزش های غربی در جوانان و بزرگسالان، اظهار داشت: افراد در سنین بالاتر در برابر رسانه‏هایى نظیر اینترنت و ماهواره همین روحیه را خواهند داشت و هر روز عروسک‏وار به دنبال مد تازه‏اى بدون هیچ گونه تأمل و تفکّر خواهند رفت و در نتیجه دچار غرب زدگی و بحران هویتی خواهد شد.
 
وی با اشاره به شاخصه های جنگ نرم بیان داشت: مقابله با تهاجم فرهنگى نظیر مقابله با تهاجم میکروبى است؛ در مقابله با تهاجم میکروبى، در عین حال که تمهیدات بهداشتى لازم است، باید مقاومت بدن را در برابر میکروب‏ها با انجام واکسیناسیون بالا برد تا ضربه کمتری به بدن وارد شود.
 
این کارشناس مسایل مذهبی با اشاره به نوع اثر گزاری شبکه های ماهواره ای و اجتماعی بر روابط خانوادگی، تاکید کرد: به طور کلی می توان گفت امروزه شبکه های اجتماعی جانشین روابط اجتماعی شده و متاسفانه امروز شاهد مدیا سالاری در بین خانواده ها هستیم.
 
وی به راه صحیح استفاده افراد خانواده و نظارت صحیح پدر و مادر بر استفاده از این ابزار ها، اشاره کرد و افزود: افراد خانواده ،پدر و مادر ها باید نسبت به تاثیرات مثبت و منفی این ابزارها آگاهی داشته باشند و نسبت به مشکلات این ابزار آلات عاقلانه تذکر دهند.
 
این کارشناس مسایل دینی با اشاره به نوع ارتباط پدر و مادر با فرزندان، تاکید کرد: والدین باید ارتباط بسیار قوی با فرزندان داشته باشند تا چیزی جای این ارتباط را نگیرد و به گونه ای برخورد کنند که همواره فرزندان به پدر و مادر خود عشق بورزند.
 
وی با اشاره به وظیفه مسؤولان در حفظ بنیاد خانواده، تصریح کرد: باید برای تقویت باورهای دینی در خانواده ها تلاش و برنامه ریزی شود.
 
وی با خطاب به  روحانیان و صاحبان منبر و سخن به وظیفه آن ها اشاره کرد و گفت: باید ارزش های دینی و اخلاقی برای خانواده تبین شود و به جایگاه و اهمیت خانواده در تمامی مجالس ها پرداخته شود.
 
حجت الاسلام شهریاری در پایان  به نقش دولت و حکومت در تقویت نظام خانواده اشاره کرد و گفت: دولت و حکومت باید شرایط امنی در زمینه اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی برای خانواده ها فراهم کند و در جهت اشتغال جوانان و در جهت تامین تسهیلات برای ازدواج و همچنین مسکن جوانان چاره اندیشی بکند./9701/302/ب1
ارسال نظرات