۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۲۹۹۲۶۴

گزارش مراسم عزاداری دهه اول محرم در مسجد امام علی هامبورگ

خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) در دهه نخست محرم، با حضور صدها تن از مسلمانان از ملیت‌های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد؛ به گونه‌ای بیش از 4000 هزار عزادار حسینی در شب عاشورا در این مراسم شرکت کردند.
عزاداري محرم در مرکز اسلامي هامبورگ
به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با شکوه و عظمتی وصف ناشدنی در دهه نخست محرم 1437 به مدت دوازده شب، از چهارشنبه 14 تا یکشنبه 25 اکتبر 2015 با حضور صدها تن از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام از ملیّت­های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.
 
ویژگی شاخص مراسم امسال، حضور انبوه جوانان و نوجوانان در میان عزاداران حسینی بود که بیش از همیشه جلوه می­نمود. این جوانان با تشکیل گروه های نوحه خوانی و سینه زنی به این مجلس معنوی، شور و زیبایی خاصی بخشیده بودند.
 
امسال نسبت به سال­های گذشته جمعیت بیشتری برای عزاداری به مرکز می آمدند و از همان شب اول محرّم خیل جمعیت، شبستان مسجد را پر نمود. در شب ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به گونه‌ای بود که به دلیل پر بودن همه سالن­های مرکز اسلامی، علاوه بر صحن مسجد، انبوه جمعیت در راهروها، طبقه همکف و نیز در حیاط مرکز، به عزاداری پرداختند.
 
در این شب­ها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء از برنامه قرائت ادعیه، بیان احکام شرعی توسط برادر ارجمند آقای سید محسن آل بتول، سخنرانی خطیب ارجمند حجت الاسلام حسینی اراکی و مداحی ذاکر اهل بیت آقای مهدوی نژاد بهره‌مند می‌شدند.
 
محور اصلی سخنرانی های خطیب توانا حجّت الاسلام والمسلمین حسینی اراکی «جلوه های عقلانیت در نهضت حسینی(ع)» بود که با استفاده از آیات قرآن مجید و احادیث و روایات، تشریح و تبیین گردید. ایشان در بخشی از سلسله سخنرانی­های خود اساس نهضت امام حسین(ع) را مبتنی بر معرفت، حکمت و خردورزی بیان نموده و افزودند: نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) جلوه های متعددی همچون جلوه های عرفانی، عاطفی، حماسی، اخلاقی و ... دارد؛ لکن یکی از مهم ترین جلوه های این نهضت مقدّس، عقلانیت و خردورزی این حرکت عظیم است. وقتی انسان حادثه عظیم کربلا را بررسی می کند، می بیند رفتار امام حسین(ع)، اهل البیت(ع)، انصار و اصحاب آنحضرت از آغاز تا پایان، مبتنی بر معرفت، حکمت و خردورزی است. امام حسین (ع) به عنوان معلّم بزرگی برای سعادت و خوشبختی مردم، می خواهد به انسان­ها بگوید اگر شما طالب یک زندگی لذّت بخش و گوارا که توام با احساس رضایت­مندی و افتخار باشد، هستید باید زندگی خود را بر اساس حکمت و عقلانیت بناگذاری کنید؛ چراکه زندگی بدون عقلانیت یعنی مرگ واقعی، یعنی خسران و شقاوت و یعنی تباه کردن دنیا و آخرت؛ چنانکه حضرت علی (ع) می فرمایند: « انّ عدم العقل عدم الحیاة، و لا تعاشر بالاموات «
 
قابل توجه است که قرآن مجید بیش از هزار آیه درباره اهمیت علم، معرفت، عقلانیت، تفکّر و تدبّر دارد و شرورترین جنبندگان را انسان کور و کر و لالی معرفی می کند که شخصیت و رفتار او بر پایه عقلانیت استوار نباشد. «انّ شرّ الدّوّاب عند الله الصمّ البکم الدین لایعقلون» ( انفال 22)
 
یکی از مهم ترین علل بعثت انبیاء الهی بالاخص پیامبر اسلام(ص) نجات بشریت از جهل و جهالت و آشکار کردن گنجینه های خرد و عقل معرفی شده است. امیرالمؤمنین (ع) در خطبه اول نهج البلاغه درباره فلسفه بعثت رسول اکرم(ص) می فرمایند: خدا به وسیله پیامبر(ص) مردم را از گمراهی و غرق شدگان در دریای جهل را نجات داد. طبق آنچه در زیارت اربعین که از امام صادق(ع) وارد شده است نیز جهالت معدن و سرچشمه همه شرارت­ها و آفات معرفی شده است.
 
بزرگترین مصیبت انسان­های گذشته و حال همین جهالت و عدم عقلانیت حقیقی است و اگر انسان­ها زندگی خویش را در پرتوی چراغ معرفت، حکمت و عقلانیت استوار سازند، یقیناً به تمام گمشده ها و مطلوبات خویش خواهند رسید.
 
بنابر آموزه های اسلامی عقل اوّل مخلوق خداست. طبق روایتی از امام صادق(ع) که مرحوم کلینی در اصول کافی کتاب العقل و الجهل نقل کرده است: « انّ الله عزّوجلّ خلق العقل و هو اوّل خلق من الروحانیین عن یمین العرش من نوره» خداوند عقل را از نور خودش آفرید و از این روایت استفاده می شود که این نور و شعور قدسی و باطنی کارش روشنگری و هدایت است. عقل همیشه ملازم با حق است امّا جهل که آن هم مخلوق خداست تاریک و همیشه ملازم باطل است.
 
در روز عاشورا کوفیان و سپاهیان یزید که از نور عقلانیت و خرد بی بهره بودند، نتوانستند راه حق را تشخیص داده و نور امامت و ولایت سید الشهداء(ع) را مشاهده کنند و لذا به باطل و طاغوت گرایش پیدا کرده و با بی رحمی و قساوت قلب فرزند رسول خدا را مظلومانه و غریبانه به شهادت رساندند.
 
ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش یکی از مهم ترین جلوه های عقلانیت و خرد را تصحیح بینش و نگرش انسان­ها بیان نموده و افزودند: انسان می تواند به نور عقل، حقیقت و واقعیت هر پدیده را مشاهده نماید. لذا عقل و خرد نگاه و دید انسان را به هر چیزی تصحیح و تنظیم می کند؛ از جمله به حقیقت زندگی. از دیدگاه قرآن و عترت به عنوان حجت های بیرونی و عقل به عنوان حجت باطنی نگاه ما باید به زندگی یک نگاه ارزشی و مقدّس باشد. زندگی و کانون خانواده نشانه رحمت، محبّت، حکمت و قدرت خداست. بنا بر آیه 21 سوره مبارکه روم که می فرماید: «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکم مِّنْ أَنفُسِکمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکم مَّوَدَّةً وَرَ‌حْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِک لَآیاتٍ لِّقَوْمٍ یتَفَکرُ‌ونَ» کانون زندگی، کانون خداجویی و خداطلبی است نه کانون هوس بازی و دنیا طلبی و رقابت برای کسب دنیا. بر این اساس زندگی یک هدیه بزرگ از جانب خدای بزرگ برای بندگان است؛ لذا رسول خدا(ص) می فرمایند: کانون خانواده محبوب­ترین و عزیزترین بنا در اسلام است که خدا آن را از هر بنایی بیشتر دوست دارد.
 
بدون شک اگر کانون زندگی و خانواده برای ما مقدس و ارزشمند شود، در رفتار و برخورد ما آثار فراوانی برجای خواهد گذاشت؛ از جمله:
 
1- انسان به شدت و با تمام تلاش از کانون خانواده خود مراقبت خواهند کرد تا از آفات و آلودگی های گوناگون حفظ شود؛ چراکه خانواده مقدس و باارزش است.
 
 2انسان علاوه بر اینکه تلاش می کند خودش با رفتار و گفتارش به زندگی خود آسیب وارد نکند، به دیگران هم امکان تعرّض و آلوده نمودن این بنای مقدس را نخواهد داد و اجازه نمی دهد کسی زندگی او را به تباهی و نابودی بکشاند. مهم ترین حرفی که حسین(ع) با یزید و یزیدیان داشت همین بود و خطاب به آنها می فرمود: شما می خواهید زندگی مردم را به تباهی بکشید تا در ذلت زندگی کنند و منِ حسین حاضرم جانم را فدا کنم ولی زندگی با ذلّت را نمی پذیریم و این مرگ بر زندگی شرف دارد. « إنّی لا اری الموت الّا سعادة و لا الحیاة مع الظالمین الّا برما»
 
3- اگر زندگی برای انسان مقدس شد، حاضر است به خاطر آن خود را اصلاح نماید و عادات و رفتار ناپسندی را که به زندگی او آسیب وارد می کند، اصلاح نماید.
 
حجت الاسلام حسینی اراکی در ادامه یکی دیگر از جلوه های عقلانیت و خرد را اطاعت و بندگی خدا بیان نموده و افزودند: انسان برای رسیدن به سعادت و خوشبختی باید نگاه خویش به خویشتن خود را تصحیح نماید و واقع بینانه به حقیقت خود بنگرد تا هویت واقعی خویش را بیابد. البته آدمی برای این شناخت به این دو حجّت یعنی عقل و نیز آموزه های قرآن و اهل البیت(ع) نیازمند است. هویت واقعی و حقیقی انسان فقط یک کلمه است و آن «عبد» بودن است.
 
 بندگی خدا تنها هویت واقعی بشر است و سایر عناوین هویت­های اعتباری و مجازی هستند، لذا انسان­ها زمانی خوشبخت خواهند شد که زندگی خود را در ظرف بندگی برگزار نمایند و از خدا و اولیاء الهی اطاعت و فرمانبرداری داشته باشند. از اینرو وقتی از رسول خدا(ص) سوال می شود که عقل چیست؟ می فرمایند « العقل طاعة الله و اعقل الناس اطوعهم للّه » عقل یعنی اطلاع خدا و عاقل ترین مردم کسی است که اطاعتش از خدای متعال بیشتر باشد. در کربلا امام حسین(ع) به عنوان صالح ترین بنده خدا در زمان خویش، در حقیقت آن عهد بندگی که با خدا دارد را بجا می آورد.
 
امام صادق (ع) در روایتی زیبا که در مصباح الشریعة نقل شده است می فرمایند: « العبودیة بذل الکلّ و سبب ذلک منع النّفس عمّا تهوی، و حملها علی ما تکره، و مفتاح ذلک ترک الرّاحة و حبّ العزلة، وطریقه الافتقار الی اللّه تعالی » حقیقت عبودیت و بندگی این است که عبد آنچه را که دارد در طبق اخلاص گذاشته و به مولایش بذل کند. امام حسین (ع) در کربلا همین کار را انجام داد. بندگی اینست که انسان نفس خویش را از خواسته ها و تمایلات غیر الهی و غیر عقلانی باز دارد. کلید بندگی ترک لذت­های حرام و دوری از جاه طلبی و شهرت است. راه بندگی این است که انسان این فقر و مسکنت و ناچیزی خود را در مقابل خدای متعال و مولایش بپذیرد.
 
شایان ذکر است همزمان با مراسم سخنرانی و عزاداری در صحن مسجد امام علی علیه السلام، برنامه های آموزشی و فرهنگی جداگانه ای برای کودکان در مهد کودک و نیز برای نوجوانان در محل آکادمی مرکز با حضور حجت الاسلام توتچی فتیدهی برگزار می گردید.
 
مهم ترین برنامه های تدارک دیده شده برای نوجوانان در این ایام عبارت بودند از:
 
1ـ پخش انیمیشن­های مذهبی متناسب با محرم و واقعه عاشورا و نیز در زمینه اخلاق و رفتار عملی معصومین(ع)
 
2ـ پخش اینفوگرافی و روزشمار واقعه عاشورا و توضیح درباره یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام و شهدای کربلا و بیان نکات معنوی و اخلاقی و تربیتی متناسب با سنین
 
3ـ برگزاری مراسم سینه زنی توسط دو نفر از نوجوانان حاضر در جلسه
 
4ـ اجرای مسابقه نقاشی با موضوع محرم و عاشورا
 
5ـ تهیه تصاویر با محتوای دینی و روایات کوتاه مرتبط با تصاویر جهت رنگ آمیزی و توضیح درباره متن و موضوع نقاشی و اهداء جوایز از طریق قرعه کشی
 
6ـ اهداء جوایز به نفرات برتز مسابقات فکری و ورزشی
 
لازم به ذکر است در ویژه برنامه روز عاشورا، آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تقدیر و تشکر از همه خادمان و خدمتگزاران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم و خصوصاً جوانان از ملّیت های مختلف در مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع)، افزودند: امسال در بسیاری از مساجد و مراکز اسلامی سراسر اروپا و نیز آمریکا مجالس دهه اول محرم با استقبال بیشتر و پرشورتر از سالهای گذشته برگزار شده است؛ چراکه بشر امروز به دنبال معنویت، عقلانیت و عدالت است. امام حسین(ع) تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست بلکه خیلی از متفکّرین و اندیشمندان غیراسلامی نیز گواهی می دهند که امام حسین(ع) یک شخصیّت جهانی است. چنانکه می بینیم در این ایام حتی غیرمسلمانان نیز در برخی از کشورها همچون عراق و ایران مراسم عزاداری برگزار می کنند./998/د101/ف
منبع: مرکز اسلامی هامبورگ
 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
نور حسین علیه السلام عالم گیر است
0
0