اهل احسان و ایمان از هدایتهای قرآن بهرهمند میشوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل، مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان عصر پنجشنبه در جلسه تفسیر قرآن در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مسجد این دانشگاه، با اشاره به این که حروف مقطعه صرفا در قرآن به کار رفته اند، گفت: دلایل متفاوتی برای به کار گیری این حروف بیان شده است، اما کارشناسان تا کنون به دلیل اصلی و قطعی در این زمینه پی نبرده اند.
وی افزود: خداوند در سوره لقمان می فرماید آیات قرآن از کتاب حکیم است که کلمه حکیم از حکمت و به معنای محکم است.
حجت الاسلام شاه فضل با تأکید بر این که هیچ شک و شبهه ای به آیات قرآن کریم وارد نیست، گفت: حکیم به کسی گفته می شود که هیچ کار بیهوده ای را انجام نمی دهد و همچنین کاری را کم و زیاد انجام نداده، بلکه به اندازه انجام می دهد.
مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تأکید بر این که حکمت قرآن به معنای این است که این کتاب الهی در باب هدایت چیزی را کم و زیاد ندارد، افزود: در کلِ قرآن یک واو اضافه یا کم دیده نمی شود.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: برخی عنوان می کنند اگر نام امیرمؤمنان(ع) در قرآن آورده می شد بهتر بود، اما حکمت قرآن دلیلی بر این است که نیامدن نام امیرمؤمنان(ع) در قرآن بهتر است.
وی با اشاره به این که برخی از آیات قرآن را همه درک می کنند و برخی آیات نیز همه فهم نیست، گفت: برخی آیات قرآن نیاز به دقت بسیار دارد تا معنای آن درک شود.
به گفته وی، قرآن کریم برای محسنین هدایت و رحمت است و محسن در ادبیات قرآن به کسی گفته می شود که کار خود را خوب انجام می دهد و تفاوت هدایت با رحمت در این است که هدایت راه را نشان می دهد و رحمت توشه و پاداش راه را می دهد.
حجت الاسلام شاه فضل با بیان این که قرآن برای هدایت همه مردم آمده است، گفت: کسانی می توانند از هدایت قرآن استفاده کنند که اهل احسان و ایمان باشند و کسی که اهل ایمان نباشند نمی تواند از وجود قرآن بهره ببرند.
مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، قرآن را برای ظالم دارای خسارت دانست و افزود: کسانی که در معرض قرآن هستند، اما به آن پشت می کنند در روز قیامت خداوند و قرآن از آنها شکایت خواهند کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه محسنین را پرداخت کننده خمس و زکات و دارای یقین به قیامت دانست و گفت: نماز به عنوان شاخص ارتباط فرد با خدا و زکات وسیله ارتباط فرد با مردم است، از این رو بنده خوب خدا باید با جامعه و خدا رتباط داشته باشد./1307/202/ب1