۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۰۵۹۵
کارشناس مسائل مذهبی:

مومن باید خود را در مقابل مال حرام نگه دارد نه آنکه به سمت آن شیرجه رود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به عدم توجه برخی نسبت به حلال و حرام بودن مال و اموال خود گفت: متاسفانه برخی تنها به فکر افزایش درآمد خود هستند و تمامی همت و فکر خود را نیز متوجه کسب درآمد بالا می‌کنند در حالی که اصل این است که لقمه حلال باید مورد توجه و اولویت قرار بگیرد.
مومن باید خود را در مقابل مال حرام نگه دارد نه آنکه به سمت آن شیرجه رود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام قاسمی کارشناسان مذهبی، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد امام خمینی(ره) قزوین با بیان علل انحراف خوبان گفت: یکی از مهم ترین علل انحراف در کسانی که به خوبی شهره هستند تعلق و علاقه به تعلقات دنیا است.

 

وی عمر سعد را نمونه ای از این افراد دانست و عنوان کرد: عمر سعد کسی بود که از کودکی با امام حسین(ع) آشنا بود و می‌دانست که آنها خاندان اهل بیت و به حق هستند. اما به سبب نقطه ضعف بزرگی چون تعلق به مال دنیا در نهایت در جبهه باطل جای گرفت و دستش را به خون عزیزترین بنده الهی آغشته کرد.

 

این کارشناس دینی افزود: در آن روی سکه هم می توان به امام راحل اشاره کرد که با وجود جایگاه بسیار بالا و رهبری ایران اسلامی هرگز به سمت تعلقات دنیوی نرفت و حتی خانواده خود را نیز از ورود به مباحث اقتصادی و مالی بر حذر کرد.

 

وی ساده زیستی را روش و منش امام راحل و رهبر عظیم‌الشان انقلاب دانست و افزود: آنها با تکیه به مضامین اصیل اسلامی از تعلقات دنیوی کناره گرفته‌ند و در پی آن نیستند و این رمز موفقیت و تاثیر کلام و راه آنها است.

 

وی تعلقات دنیوی و گرایش به آن را بزنگاه خطر دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی در این دام افتد ممکن است به بیراهه کشیده شود و از جرگه خوبان عالم خط بخورد.

 

این کارشناس دینی یکی دیگر از علل انحراف خوبان را لقمه حرام دانست و گفت: لقمه حرام در زندگی افراد و آینده آنها بسیار مهم و اثرگذار است و باید نسبت به آن دقت شود.

 

وی علت اثر نگذاشتن کلام حجت حق بر کوفیان را در صحرای کربلا همین علت دانست و عنوان کرد: امام حسین(ع) فرمود «آنها چنان زندگی خود را به مال و لقمه حرام آغشته کرده‌اند که سخن حق بر دل‌های آنها اثری ندارد».

 

حجت‌الاسلام قاسمی با اشاره به آیات و روایاتی که در زمینه تاثیرگذار بودن لقمه حرام بر سزنوشت افراد ذکر شده گفت: لقمه حرام سبب بی‌ریشه شدن افراد و گرایش آنها به انواع گناهان می‌شود.

 

وی افزود: مومن باید خود را در مقابل مال حرام نگه دارد نه آنکه مانند برخی به سمت آن شیرجه رود.

 

این کارشناس دینی با اشاره به عدم توجه برخی نسبت به حلال و حرام بودن مال و اموال خود اظهار کرد: متاسفانه برخی تنها به فکر افزایش درآمد خود هستند و تمامی همت و فکر خود را نیز متوجه کسب درآمد بالا می‌کنند در حالی که اصل این است که لقمه حلال باید مورد توجه و اولویت قرار بگیرد.

 

حجت‌الاسلام قاسمی با بیان اینکه شهادت بالاترین مقام در نزد خداوند است گفت: وقتی یک نفر به فیض شهادت می رسد اولین قطره خونش تمامی گناهان وی را می‌بخشد الا یک گناه که آن دین و حق‌الناس است.

 

وی ادامه داد: بدانید که پیامبر اسلام(ص) فرمودند «اگر کسی شهید شود اما دینی بر گردن وی باشد پشت درب بهشت نگه داشته می‌شود تا زمانی که دین وی پرداخته شود».

 

این کارشناس دین  تصریح کرد: اگر کسی متوجه شد که دچار لغزش و انحراف از اصول اصیل الهی و راه حق شده باید بلافاصله توبه کند و اجازه ندهد که زمان بگذرد. چرا که در حدیثی ذکر شده خداوند تا هفت ساعت گناه بنده مومن خود را نمی‌نویسد تا شاید متوجه شده و با توبه برگردد.

 

حجت‌الاسلام قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: نباید در گناه خود را توجیه کرد و یا با بی‌تفاوتی نسبت به گناه خود و یا دیگران به راحتی از آن گذشت چرا که همه ما در قبال هم طبق اصل امر به معروف و نهی از منکر  مسؤول هستیم./955/203/ب3

ارسال نظرات